AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.131

BMW som förstabil?

Jag är nybliven BMW fantast och behöver lite proffersionell hjälp när det gäller köp av denna underbara bil.

Jag har hittat en 535 e34 -92 och undrar om den är lämplig som första bil och om det finns några vanliga defekter och dolda fel som man bör kolla vid ett eventuellt köp. Jag är förståss även öppen för fler modell förslag :)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Här finns ganska mkt info: Länk

//Henrik
Välkommen till forumet.
Länk Sökord 535 and e34 i forum 5-serien ger läsning ända fram till påsk...
Länk
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
visst är den lämplig som förstabil,det bästa med just denna bilen är att motorn är en klassiker som håller läääääääääääänge med rätt skötsel,det viktigaste vid koll om bilen känns bra är att kolla så topp/packning är ok,sen är det bra med kamkedja istället för en sur rem!!!köper du bilen så glöm ej att kolla och byta brickorna till röret som smörjer nockarna på kammen.bultarna har en tendens att lossna.bilen är lätt att mecka med om man är lite händig och det finns gott om dom på skroten,så det blir inte så dyrt om nåt skulle gå sönder.den enda nackdelen är väl bensinförbrukningen,det finns nog en och annan bmw som går lite billigare!men smakar det så kostar det!
Jag hade valt en fyrcylindrig bil antingen 518 e34, eller 316- 318 e36. Detta på grund av betydligt lägre drifts och inköpskostnader samt mera lättmekat. Men kom ihåg att om du köper en BMW som första bil så sitter du sedan fast i träsket och kan inte köra något annat mer. Allt annat ter sig patetiskt i jämförelse och din ekonomi lär gå åt pipan. ;) Välkommen...
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
välj inte en fyrcylindrig med m40 motorn,den är under all kritik,förvisso går den billigt,men har problem med både felkonstruerad kamdrivning och kamaxel och lyftare!!!väljer man en 4cyl bmw kan man lika gärna köpa ett annat märke,bmws kännetecken är rak 6a whoooooooa!!prova gärna en 4cyl och prova sen en stor 6a-slutdiskuterat!!men!den nya 4cyl motorn lär vara bättre,vet ej riktigt när den kom,96 fanns den iallafall.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
är du inte ute efter en massa hästkrafter så kan en 520 24v vara ett bra alternativ med!förvisso bara 150 hästar,men med 24v känns den hyfsat rapp ändå,och går under litern blandad körning,och det är ju ändå en 6a,i vilket fall som helst försök undvika bil med kamrem,det är jävulens verk!!när man började bygga bilar med kamrem så var det lite av en innegrej att haka på,som tur är så har ju bmw insett det nu med,precis som med drivning bak!när man bytar rem på en nyare bil med motorn på tvären så undrar man hur tusan man kunde landa på månen!?
Tack för svaren!!
Jag ska nu krypa in i min lilla håla och lusläsa alla bmw
annonser jag kan finna.

Speciellt tack till //Henrik som postade länken till Begangnatguiden!

Tack ännu en gång! Gott nytt år!!!
Då tycker jag du ska köpa en M5:a. Den kommer du att älska.
Problemet med gamla M30 som satt i 530i och 535i var dess stora törst. Förvisso en trevlig motor med bra bottendrag, men det är inte kul att ha en bil som man inte har råd att köra med som förstabil. 525i 24V kan vara ett alternativ då, denna motor är betydligt mera bränslesnål. Tyvärr är den också betydligt klenare i botten, det är verkligen en högvarvsmotor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.