|
|
|
|---|---|
|
Hej. Behöver jag göra nåt särskilt med min bil efter att den varit strömlös, batteriet är slut och jag skall köpa ett nytt inom kort. Bilen är nu avställd över vintern. På min förra Audi så var det lämpigt att få eventuella felkoder avlästa och gasspjället justerat till sitt grundläge. Är det nåt som ja behöver åka in till BMW och få gjort när jag får nytt batteri i bilen? Mvh Fredde | |
| debren: Jag har också haft samma fråga uppe tidigare, men ingen har svarat på den! Undrade också om inte gasspjälen ändrar läge lr ngt annat som blir ändrat när bilen varit strömlös! Var inne på BMW och frågade och enligt dom så händer ingenting ? Kanske ngn annan här med större kunskap vet ? | |
|
Jag kan inte uttala mig på så nya bilar som denna men på min bmw M5 e34 hände ingenting om batteriet var urkopplat på länge perioder jag antar att det är det samma i din bil. Allt Motorelektronik styras via en databox. När bilen har varit strömlös i länge perioder kommer alla dem befintliga värdet som finns i databox att blir noll alltså (reset) När du sätter på batteriet och startar bilen kommer databoxen att läsa in dem nya värdet för att sedan anpassa elektroniken därefter. Alltså som det var innan. Du behöver inte vara rädd man brukar koppla bort batteriet när till exempel man bytter ori.luftfilter till öppet för att databoxen ska läsa in den nya mängd luft som kommer in och anpassa elektroniken till detta. Tänkt på bara att bilarna brukar vara strömlössa när dem är helt nya i fabriken. Det är inget som går runt och laddar batteriet ... Mvh Mauricio |
|
| Maurixt: Det är sant som du skriver, på min M5 e34 var det heller inga problem alls att koppla bort batteriet under längre perioder! Men om det är lika på M3 e46 är juh frågan =/ | |
| Så jag behöver alltså inte vara orolig nnu när jag haft batteriet bortkopplat 2-3 dagar på bin 325i E36? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.