AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.857

Brutto & nettopriser hos Tyska handlare

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hejs

Undrar lite, vad innebär "nettopris" hos en tysk handlare?
Det verkar synonymt med Export pris, är det det priset som gäller vid en privatimport, eller tillkommer det något?

Tack!
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Det är förmodligen detsamma som i Sverige. Det vill säga priset utan moms.
God Jul

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Har inte direkt med momsen att göra, mera ett sätt att "lura" köparen att tro att det är billigast möjliga, handlarens inköpspris utan pålägg osv. Så är det naturligtvis inte, det har blivit ett rätt urvattnat uttryck i många sammanhang och prislistor. Netto-netto är ett ännu "värre" utryck i affärssammanhang, ursprungligen var nettopris handlarens inköpspris och bruttopris = försäljningspriset inkl pålägg osv.

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nja, när det står på tyska annonssidor så betyder det i 99,99 % av fallen att det är utan moms, dvs bilar som är avsedda för export. varför dessa bilar annonseras specifikt för exportmarknaden får var och en lista ut själv....

mvh Johan
Borde vara anonnser riktade enbart till bilhandlare då, man betalar ju alltid moms i det land där man handlar (inom EU).

FP
300
höfläkt
535daT -05
Håller med Johan, tror inte det råder några tvivel här - det är utan moms. Man vill framställa ett "bra pris" men det är inte hela sanningen, som ni vet.
OK. Annons tänkt mot handlare och återförsäljare då? Eftersom det stod "privatimport" så tolkade jag det som privatperson, inte affärsidkare? Det man kan göra som bilhandlare (mot uppvisande av intyg motsvarande f-skatt osv) är att slippa "ligga ute" med de 16% som momsen utgör i tyskland i samband med affären. Men sedan får han betala skillnaden upp till vår moms här hemma om jag fattat rätt. Han får ju annars tillbaka den utlagda momsen (16%) men får sedan momsa igen vid försäljning (på försäljningspriset).
Men detta är inget som vi som privatpersoner behöver beakta vid köp i Tyskland, och kollar man på ett pris utan moms så får man lägga på 16% för att se det verkliga priset. Är jag rätt på det eller?

FP
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Fattar fortfarande inte...så om jag som privatperson betalar säg 12.000 Euro, export / nettppreis...ska jag betala något mer än dessa pengar då?

Märkligt
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Står det exportpreis så är det garanterat utan den tyska momsen och denna moms (16%) vill du betala. Vet inte ens om du som svensk privatperson kan köpa en bil utan den tyska momsen men om du skulle göra detta så är risken stor att du åker på att betala den svenska momsen istället.

___
//Ulf
Tar det igen: Jepp, momsen betalas och alltid i det land där inköpet sker, precis som Programmer skriver. Att ange nåt annat i annonser är bara ett sätt för säljaren att "luras" lite, dvs han vill dra intresse till sig med en (skenbart) lägre summa.
En bilhandlare (företagare) som vill handla i t.ex Tyskland vet detta, liksom säljaren, de snackar alltid självklart om andra priser än som visas öppet i annonser, mängdrabatter osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.