|
|
|
|---|---|
|
Jag har alltid betalat för mig själv, arbetat hårt fixat lägenhet, jobb m.m uan att föräldrarna varigt inblandade med pengar tips etc. Jag får betala 3035 kr hos tennant för min gamla bmw 320 -77 somstår i garaget. 2700 om ingen under 25 skall göra den. Priset gäller trafikförsäkring och en 2.0 4 cylindrig motor på 110 hästkrafter. Min peugeot 106 1.4 75 hk ligger på ungefär samma pris. Bolaget pratatde mycket om att det hade att göra med att jag var under 25. Jag vart över 25 och fick billgare premie, -110 kr per år..........på hemförsäkringen. Jag har kollat runt och iofsig har jag en vållande skada för ca 4 år sedan men när jag väljer bort det så brukar det bara diffa ett par 100, det var lika dyrt inann. Jag har börjat inse att en symaskin kommet alltid kosta minst 2500 kr i trafikfröskring. för mig. Det roliga är att det skilljer sig inte så mycket i pris om jag väljer en 520 eller 525. däremot skilljer det sig lite om det är import eller svensksålt. | |
|
När jag ska täckna försäkring ringer jag alltid till Aktsam, ibland får man nej för bilen är importerad, motorstark men har man en standardbil så får man alltid ett bra pris. Ett exempel var de 2000kr billigare än Volvia när jag sökte försäkring för min gamla V____ 945 fick till och med hyrbil inbakat eftersom jag har hög körsträcka. mvh |
|
| delorian, såg att du bor i Stockholm, pga av det har du höga premier trots att du har "åldern inne" för lägre premier. | |
|
min andra bil,en mondeo -94 kostar ca 8000 kr om året halvförsäkring på mej....gissa då vad bilen är värd !? betalade 17" för den. Förstår inte hur dom resonerar, ska man betala lika mycket som bilen är värd på två år? |
|
|
Helt sjukt. För mig spelar det ingen roll om jag försäkrar audi, bmw eller volvo det är lika dyrt med eller utan motor. |
|
| Inte konstigt att det är så många som scenförsäkrar.. | |
| Heter det inte skenförsäkrar? | |
|
Vill inte försvara höga försäkringspremier men när det gäller trafikförsäkring och halvförsäkring så är ju den egna bilens värde oväsentligt för premien. Det handlar ju om en riskanalys som baserar sig på ett antal faktorer som, hur gammal du är, var du bor, hur du bor, vilken bil du har, mm. Trafik försäkringen är ju till för att bl a ersätta skador du orsakar på andra bilar och inte din egen. Bor man i storstad eller i närheten så är ingen bil billig att fösäkra. Bor du i storstad eller i närheten och dessutom väljer en lite roligare (läs högre premieklassning) så blir det riktigt dyrt och det även om man börjar närma sig 40 och varit skadefri sedan man tog körkort förra årtusendet... ___ //Ulf |
|
|
Visst är det sjukt dyrt ibland. F-bolagen är ju vinstdrivande, man får sluta tro att de bedriver nån slags välgörenhet och att man bara skall få ut pengar men inte betala in, lite krasst resonerat. Statistiken är tyvärr dålig för unga förare, med roliga (läs: motorstarka) bilar och i storstadsregionerna. Dvs bolagen får ingen ekonomi i det hela (tänk på att de skall ge vinst till sina aktieägare osv, +/- noll räcker inte på långa vägar). Skenförsäkring osv gör inte saken bättre, tvärt om, och man skjuter bara problemet framför sig och kommer senare upp i antal skadefria år osv. Det är väl tyvärr så att det bara är bilägarna (brukarna) enligt kriteriet ovan, som kan göra nåt åt saken och förbättra statistiken osv. Ett tips är att alltid höra runt bland olika bolag och gärna "spela ut" dom lite mot varandra. Det är som sagt ett företag som man köper tjänster av, ingen statlig överhöghet, det är inte så statiskt som man kanske vill tro, förhandling kan löna sig. FP |
|
|
I mitt fall kostar försäkringen ungefär hälften av vad jag gav för bilen! Jag har sedan jag tog körkortet 91 haft en parkeringsskada( min bil blev påkörd) Samt orsakat en krock! och detta sedan 91! Jag bor tre mil ifrån Stockholm har larm parkerar på upplyst parkering dubbla fälglås! Jag har 1st 525i vanos touring 92 som är import 2001 jag har hel försäkring samt körsträcka 2500/3000mil och för detta ska jag pröjsa 10000kr per år! Jag gav 25000kr för bilen! Den har nu gått 30000mil Jag tycker att det är förjävligt att det ska behöva va så dyrt! Efter att ha kollat runt lite på olika bolag så är BMW´s försäkring dyrast(se parkeringsskada) och Trygg hansa näst billigast den billigare va 200kr billigare bara! Ska man verkligen behöva pröjsa så mycket? Jag har om 1½år betalat till försäkrings bolaget vad jag gav för bilen! Sjukt! |
|
|
Håller med om att priserna är hopplösa! Bodde i innerstan för 15 år sedan och då skulle de ha 17 000 helår i försäkring! För 15 år sedan! Vågar inte tänka vad det skulle kosta nu! Nu bor jag i villa, bilen står i eget låst garage och det kostar 6000 helår! Rätt ok när man hör era historier men ändå ..... |
|
|
När jag flytta till sthlm som 23 åring hade jag en rostig Nissan 300ZX (utan turbo) från -86. Bilen var köpt för 20.000 och T-H ville ha lite drygt 40.000 för en halvförsäkring.. Då fick det tyvärr bli en skenförsäkring i ett halvår och pengarna jag sparade räckte till insatsen på en hyffsad A4. Fick iaf ut nånting av det. |
|
|
Delorian 3000 för en trafikförsäkring tycker jag låter mkt billigt när du själv säger att du har en vållande skada på dig,samt att du är under 25 och bor i stockholm. Jag betalar själv 2700 om året på trafikdelen på min V70,30 år bor i villa långt ut på landet 55 mil från stockholm. |
|
|
Blev glatt överraskad när jag ställde på 535'an och fick en helförsäkring för 3500:- /år! För 530'an betalar jag 3800:-/ halvår... Freude am fahren |
|
|
MB Hur kan du tycka att det är billigt , ja jag har en vållande skada för 4 år sedan men det verkar inte spela så stor roll när jag söker prisr och väljer bort det så skilljer det bara 200 kr om året. Vad är det som är billigt i att försäkra en 77:a med 4 växlar och 2 litersmotor 3000kr för trafik. Vad är det som du anser är billigt? Anser du att i ärlighetens namn med sunt förnuft att det är billigt? |
|
|
Vill inte ta försäkringsbolagen i försvar, men, Det är bara vi som kunder som måste vara om oss och kring oss. Byta försäkringsbolag helt enkelt. Tyvärr finns det många verksamheter som gör oskäliga vinster, banker, försäkringsbolag osv. på grund av dålig konkurens. Sen när man gör jämförelser mellan nya och gamla bilar så låter det konstigt med en bil som är värd 20000:- och har en årlig försäkringspremie på 10000:-. Då skall man ha klart för sig att en stor del av premien går till att täcka kostnader för personskador som uppkommer vid trafikolyckor. Våra mycket säkrare bilar gör att människor som skulle omkommit i en krock för 10 år sedan överlever, men får skador, som kanske kostar under långa perioder. |
|
|
Ett försäkringsbolag drivs med ytterst lite marginal som blir vinst. Om CR= Combined Ratio blir 95% och överskottet 5% så hade det knappast blivit någon större skillnad om någon fått den extra rabatten. Hur hade det sett ut om vi inte haft försäkringsbolag? För en mindre summa om året slipper du att ta en större ekonomisk risk som du inte kan bära om det blivit skada. Hur resonerade försäkringstagarna när sakbolagen hade en CR på 130 alltså fick betala ut 30:- mer per 100:- lapp än vad de fick in. Vinsten i ett försäkringsbolag beror till liten del av rörelseresultatet på sakförsäkringsdelen och till en större del på avkastningen genom förvaltningen, vilket måste finnas för att kunna betala skador nu och i framtiden. Skulle en ny Tricoloren gå på grund kan det ju kosta ett par miljarder. (ett antal 1000 xc90 gick ju under) Alternativ: gör din egen captive lösning: Köp en svindyr BMW M3 trafik 8000:- delkasko 12000:- vagn 20000:- om du enbart väljer trafik avsätter du 32000:- om året i en egen försäkringsfond (kanske svårt för de flesta att hålla fingrarna borta). Efter 5 år har du 32000:-x5= 160000:- från detta skall du dra bort din skadekostnad. Om du haft bil i tio år och haft enbart haft en skada på tio år har du ju ett visst statistiskt underlag och kan själv räkna hem din affär på de tio kommande åren. Du vet ju dock inte när skadan kommer, det gäller ju att ha en buffert och lite is i magen. Alternativt kan du ju fortsätta att ha en vanlig försäkring. |
|
|
Delirium 250 spänn imånaden på en trafikförsäkring är väl inget att gnälla över... Vänta tills du skaffar en nyare/motorstarkare bil och du vill uppgradera till en helförsäkring då börjar vi snacka orimliga summor. |
|
|
MB. Du missade poängen med mitt inlägg, glöm exemplet jag tog upp. Läs inlägget om och om igen tills du förstår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.