AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.007

Vilken sorts olja till motorn?

Sida 2 av 2
roligt och läsa hur många som har så mycket och säga som inte vet ett SKVATT om vad dom pratar om, Har många ERFARENHETER av biltema och andra märken. Kompisen jobbar som lastbils chauför. Han åkte till statoils olje station i norrköping, och vet ni vad? han hämta ett par pallar BILTEMA olja som skulle till biltema, biltema har inget eget olje raffeneri.

Mycket spekulationer här tyvär. Kom och säg exakt vad man ska ha för olja enligt bmw istället.

e36 ska ha 3 olika oljor enligt autoprogrammet(som alla affärer använder)

tunnare olja på vintern tex 5-50

mellan tjock i varierande klimat(vår/höst) 10-40

sommarklimat 5-40

där har ni FAKTA.
E3
1.828
E36
USA bilar
Fakta? Nja, inte riktigt
Autoprogrammet som du kallar det är ett program som kedjan autoexperten använder, såvida du inte menar Autodata?

Du som sitter på fakta, kan du förklara varför man sommartid ska ha en 5W40 och vintertid en 5W50 olja, och varför 10W40 under mellansäsong??
Både din sommar och vinteolja har samma kallviskositet men vinteroljan har högre varmviskositet? Varför?
Menar du att oavsett motor så ska man ha olja enl din rekommendation bara man har en E36? M40 och M43 har samma då? Likaså har 325TD/TDS samma oljá som 316 med M40?

Det är vad som står i mitt program och som affärerna rekomenderar så det är vad som gäller.
Hmm,

"Det är vad som står i mitt program och som affärerna rekomenderar så det är vad som gäller."

Om du skall ha det som 'gäller', börja med BMWs rekommendationer. I andra hand oljetillverkarnas rekommendationer.
Dina rekommendationer faller på sin orimlighet vilket E36 påtalat.
E3
1.828
E36
USA bilar
Hangman: Ditt program? Vilket program använder du då?