AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.007

Vilken sorts olja till motorn?

Sida 2 av 2
roligt och läsa hur många som har så mycket och säga som inte vet ett SKVATT om vad dom pratar om, Har många ERFARENHETER av biltema och andra märken. Kompisen jobbar som lastbils chauför. Han åkte till statoils olje station i norrköping, och vet ni vad? han hämta ett par pallar BILTEMA olja som skulle till biltema, biltema har inget eget olje raffeneri.

Mycket spekulationer här tyvär. Kom och säg exakt vad man ska ha för olja enligt bmw istället.

e36 ska ha 3 olika oljor enligt autoprogrammet(som alla affärer använder)

tunnare olja på vintern tex 5-50

mellan tjock i varierande klimat(vår/höst) 10-40

sommarklimat 5-40

där har ni FAKTA.
E3
1.828
E36
USA bilar
Fakta? Nja, inte riktigt
Autoprogrammet som du kallar det är ett program som kedjan autoexperten använder, såvida du inte menar Autodata?

Du som sitter på fakta, kan du förklara varför man sommartid ska ha en 5W40 och vintertid en 5W50 olja, och varför 10W40 under mellansäsong??
Både din sommar och vinteolja har samma kallviskositet men vinteroljan har högre varmviskositet? Varför?
Menar du att oavsett motor så ska man ha olja enl din rekommendation bara man har en E36? M40 och M43 har samma då? Likaså har 325TD/TDS samma oljá som 316 med M40?

Det är vad som står i mitt program och som affärerna rekomenderar så det är vad som gäller.
Hmm,

"Det är vad som står i mitt program och som affärerna rekomenderar så det är vad som gäller."

Om du skall ha det som 'gäller', börja med BMWs rekommendationer. I andra hand oljetillverkarnas rekommendationer.
Dina rekommendationer faller på sin orimlighet vilket E36 påtalat.
E3
1.828
E36
USA bilar
Hangman: Ditt program? Vilket program använder du då?
BMW rekomenderar inte samma som tex autoexperten m.m pga dom har inte tänkt på att oljorna uppgraderas och ändras sen e36 kom ut. Bilen går på vilken skit olja som helst. Men ska man ha en så bra olja som möjligt ska man gå till en affär och höra med dom jag har ett service program som dom flesta affärer heter och där ser man alla möjligheter och allt om bilens olika delar och specifikationer, Har den datorn i verkstan så kan kolla det nästa gång jag är där. Men som sagt. Olika oljor till olika årstider. Beror på hur sliten bilen är och vad det får kosta.
hangman,

BMW har med all sannolikhet förutsett att oljorna kommer att utvecklas likväl som deras egna och andras motorer.

Att bilen går på "vilken skit olja som helst" tycker jag är att hårddra det hela.
Oljan skall minst uppfyller de kvalifikationer som BMW specade när motorn var ny. Om vi hittar en bättre olja mår motorn bara bra av det.

Som också E36 påpekade,
Först rekommenderar du en 5W50 på vintern, sen 10W40 höst-vår, och till sist 5W40 på sommaren. Ta en funderare på dessa oljors kall och varmviskositet så kanske du förstår hur galet det blir. I varje fall om det skall ses som något slags viskositetsideal över årstiderna.

Vilket program använder du?
E3
1.828
E36
USA bilar
Frågan om viket program du har kvarstår

Sen pratar du om utveckling av oljor, men nämner bara viskositetsindex, dessa har inget med kvaliteten att göra

Så om jag vill ha bästa oljan, då kommer jag att få samma rekommendation av ADcenter, Mekonomen, MotorNord, Wennström Racing och allt vad de heter? Gäller det även Biltema?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att man ska ha olika oljor olika årstider är stenåldersteknologi, finns inget som helst belägg för det utan man använder åretruntolja som används i hela världen står tex i BMWs oljelistor sedan kan det vara 10W-40 eller 5W-40 -0W-30 tex 10W är rekomendabelt ned till - 20 C är det kallare under längre preioder så bör man använda 5W eller 0W.
Vad Autodata säger är rätt ovesäntligt de räknar upp 5-6 olika användbara alternativ inget annat. Och att alla skulle Autodata är också taget ur luften.
Men hangman med sina 21 år har ju oerhörd erfarenhet att läsa det programmet som även funnits i min dator i 5-6 år.
Det finns de som här är 2 -3 tre gånger så gamla och varit bilmekaniker i 40 år :) det är sånt som kallas erfarenhet.
Det specifika oljekrav som BMW kräver kom egentligen inte förrän 99 då LL-98 infördes och senare LL-01 och LL-04 det var oljor som BMW godkände för den längre serviceintervallen.
Före 99 kan man in princip köra "på vilken skitolja som helst" om man hittar nån dålig olja som har sämre specar än den som fanns när E36modellen föddes. :)
De flesta rekomenderar självklart den olja som de säljer med rätt specar för respektive bilmodell.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.