AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.006

Vilken sorts olja till motorn?

Sida 1 av 2
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Hej igen.

Tänkte byta motorolja eftersom jag ändå byter alla andra vätskor som existerar på bilen.

Går jag in på exempelvis Mekonomen så föreslår dom helsyntetisk olja.. Men en del andra säger att det inte är vidare bra för att den blir för tunn.

Finns det någon här som verkligen är insatt och VET vilken olja som motorn verkligen mår bäst av??

Tacksam för svar!

Mr P
SpineKracker
Hejsan, jag har förvisso M20 motor men jag kör på 5W45 helsyntet och det går den alldeles utmärkt på.

Söker du kommer du hitta hur mycket som helst och alla är experter med varsin åsikt =)

GOD JUL

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
hehe jo det är nog väldigt sant.. hmm!

God Jul iaf!

Mr P
SpineKracker
Hursomhelst kan jag rekomendera Biltemas oljor, det är exakt samma som Statoil fast till en bråkdel av priset.
Kanon!

Givetvis skall du köra med helsyntetisk olja! Att den skulle vara "för tunn" är rent skitsnack! En helsyntetisk olja är lika tjock som en mineralolja, förutsatt förstås att de har samma viskositetsklassning.

Så häll på en bra syntetolja från Castrol, Valvoline eller Mobil. Biltemas helsyntet är ett bra budgetalternativ (köp dock INTE deras oljefilter).

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Tack för det Kalle!

Då köper jag Castrols helsyntet som jag vart rekonmenderad.

God Jul!

Mr P
PalleT,

Det var inte så att de rekomenderade Magnatec? Den oljan skulle jag undvika, då den i flera fall har visat sig ge ökat ljud från ventiler/lyftare, dessutom är den ingen "äkta" syntetolja. Köp i så fall Castrol Edge, Alternativt Valvoline SynPower som är riktigt bra på att dämpa "tickande" från motorn. Jag har kört SynPower 5W40 i samtliga BMW jag haft (utom M5, den får Castrol Edge 10W60) och aldrig haft problem med missljud eller annat.

Lycka till och God Jul :)

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
jag ställer mej skeptisk till att biltemas och statolis oljor är lika bra.
Jag skulle nog satsa på castrol, mobile trots att dessa e dyrare.
Man får vad man betalar för så e det bara...
SpineKracker
Jag sätter på tvären där!
Jag har provat både Castrol helsysten och Biltema och den går lika fint på båda.
Biltemas kostar ca 1/4 så mycket per liter, om du känner för det kan du ju byta var 250:e mil isf till samma pris, ja nästan iaf om du byter filter varje gång blir det väl en aning dyrare, men jag är övertygad om att detta är bättre för motorn!

Men som sagt så håller jag med Kalle i frågan om filter, köp på BMW det kostar typ 25:- mer och är betydligt bättre.

God fortsättning.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag håller med, Biltemas helsynteter har mycket bättre kvalitetsklassning än de bästa oljorna som fanns när E36 var ny.

Precis som Kalle Hansen skrev så är Castrols Magnatec ingen vidare olja; castrol marknadsför den som helsyntet när den i själva verket delvis innehåller högt förädlad mineralolja - precis som Biltemas helsyntet, men till ett astronomiskt överpris!

Ett tips är att kolla vad Castrols oljor i Tyskland kostar; Länk

Mvh
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
mikael_a_:
Sök och läs vad som skrivits tidigare av bla. Johan B, Mycket tyder på att det är samma olja, Vad har du för underlag till din skeptiska inställning?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan bara hålla med; Johan B is the King of Oils!
Köp en dyr och fin lyxbil och häll sedan budgetgucka i den. Det låter som en strålande plan. Att jag inte har tänkt på det förut... ;)

Fast detta är nog smartare ---> Länk Eller hur ---> Länk
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Biltemas helsyntet får duga för min gamla 320 också. Bättre att byta olja oftare tror jag iaf.
Så länge oljan är okej så.
SpineKracker
PowerMac:
Nu talar vi om en 320 ´91, inte en Lamborghini Silhouette eller dylik klenod. Om man så vill kan man köra den på mineralolja, även om det kanske inte är att rekomendera.

Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
jag ska om ett par 100 mil serva min bil..
Men jag kommer nog att välja castrol eller mobil.
Olja är en kvalitetsprodukt,
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mikael, faktum är att olika kvalitetsoljors egenskaper skiljer sig ganska lite från varandra!

Visst är de allra dyraste märkesoljorna riktigt bra, men även Biltemaoljan är bättre än de oljor som fanns när E36 kom ut på marknaden.

Prispåslagen i återförsäljarleden på olja är hissnande....inte minst gäller det "märkesolja"...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Va skeptisk ja med till Biltema olja inna jag lusläste allt om oljor härinna på autopower författat av Johan B efter det fanns inget tvivel...
Biltema oljan helsyntet har mkt bättre klassning än vad e36:an skulle ha när den tillverkades...
Köp oljan på Biltema sedan över till BMW o tjacka originalfilter så e saken klar..kan intyga att ja har inga oljud eller läckage efter drygt 400mils "hård" körning...

E3
1.828
E36
USA bilar
Om man sen tror på allt man läser så...

Ska vi bara se ill klassningen så överträffar ju de allra flesta enkla billiga mineraloljor också de klassningar som gällde när E36 var ung..

Dessutom, fortfarande har ingen här kunnat peka på hur man vet att BTolja är samma som Statoil, svar som Jag vet att det är så har kommit, men mer än så??
in
438
inkognito
E34 535-92
ja biltema lär ju inte skriva in klassningen själv på oljedunkana i allafall
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
E36, såg i någon liknande tråd där någon anställd på en Mobil1 fabrik sa att de har en olja som de säljer till olika utgivare och förekommer under olika namn. Bland annat skulle detta vara Statoil's och Biltema's oljor... Sök upp de här på forumet och fråga ut snubbarna om du orkar :P

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.