|
|
|
|---|---|
|
Har sökt följande information men inte hittat den och hoppas nu att någon kunnig på området kan svara... Mellan vilka år fanns SMG I och när ersattes den med SMG II i 3-serien? Tack på förhand! | |
|
Har hört en del dåligt om SMG I... Men är den versionen i E46:an bättre och isåfall "hur mycket" bättre än den som fanns i E36:an som många klagar på? Skulle gärna ha en M3 E46 men så långt räckte inte slantarna! :-( |
|
|
SMG i E46 verkar överlag hålla bra oavsett om det är version I eller II. Däremot så är SMG i exempelvis 330i ingen höjdare ur kördynamiskt/körglädjemässigt perspektiv, enligt vad jag har förstått. SMG II tycks däremot vara en riktig fullträff. Har själv aldrig provkört endera låda, utan får förlita mig på lästa omdömen. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
SALK: SMG I introducerades först på e36 m3, blev sedan SSG i E46 3-serien och sedan kom SMG II till E46 M3 (from årsmodell -02 om jag inte missminner mig). SMG 1/SSG är ingen höjdare enligt mig. Däremot är SMG II, precis som Kalle säger, en fullträff (kanske inte vid fickparkering). Denna finns alltså endast i E46 M3. Denna låda har nu ersatts utav SMG III som är på 7 växlar och finns i nya M5 och M6. |
|
|
Tack för informationen! Är SSG känd för att vara mer hållbar än SMG I då? Vad tycker ni om steptronic då? Behaglig körning, acceleration, vinter, bensinförbrukning osv? |
|
|
Har en fråga! Har läste detta innan men inte fått någon riktig förklaring. Varför är det ett problem med SMG I vid fickparkering och backning? MvH Bmw 4-ever |
|
|
SMG I i E46 är ingen dålig låda. Den funkar kanon. Fickparkering och backning är inte heller några konstigheter mot vanlig manuell låda. Du måste flytta spaken till backläget och sedan tillbaka till växlingsläge, men det hela tar lika lång (kort) tid som på en manuell låda. Jag har aldrig kört en SMG II låda så jag vet inte hur stor skillnaden är mot min SMG I låda. Provkör själv. Vissa tycker SMG är skräp, andra att det är bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.