AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
13.641

Varning vid import från Tyskland

Undrar om det finns några konkreta varningar om vad som kan gå fel vid import från Tyskland?

Ska åka ner 3e januari och har en Tysk vän som lovat hjälpa mig att hitta en trevlig 525 Touring 95-96 för 3-4000 Euro. Har läst lite inlägg och Autopowers "importguide".

Skulle vilja höra om ni har några konkreta varningar på vad som kan gå fel vid import, då det är första gången för mig i "importträsket"... ;)

/mr B
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Att importera själv är ganska lätt, har du dessutom en vän som snackar flytande tyska går det ännu bättre.

Att importera är inga konstigheter. Är som att titta på bil i allmänhet. Bilarna skruvas normalt inte i Tyskland eftersom lagstiftningen är ganska hård på såna punkter.

Titta i Fahrzeugsbrifet (reg. beviset), där ska enligt lag alla modifikationer som är gjorda med bilen vara inskrivna. T.ex. lagade krockskador, chiptrimmningar m.m. Är bilen modifierad (detta ska du se upp med) så får du aldrig den igenom reg besiktningen i Sverige förräns bilen är återställd till orginalskick och du har fått ett intyg från BMW Sverige att den är orginal och godkänd. Alltså, köp ingen toksänkt, chiptrimmad bil med 20" fälgar utan köp en orginalbil och fixa det du vill ändra EFTER reg besiktningen.

Så det du behöver tänka på är att bilen är orginal. Sen bör man veta att den som har bilnyckeln och fahrzeugsbriefet är bilens ägare. Fungerar inte som i Sverige att man skickar in regbeviset om ägarbyte. Du ska alltså vara noga så du får med dig FB när du åker hem med bilen(detta ska inte vara några konstigheter men det finns säkert oärliga säljare som lurar utländska kunder).

En till sak som jag höll på att glömma, på de flesta firmor i Tyskland så erbjuder de att dra av momsen vilket de kan göra när det är export. Du SKA betala moms i Tyskland (16%), annars får du betala moms i Sverige (25%) och bilen blev genast dyrare.

Akta dig för bilar som endast säljes för export. Detta är ett sätt att gå runt lagstiftningen angående att skriva in förändringar i FB. Är den endast för export så är det sannolikt något skumt också. Tänk dig själv att du går in på Volvo och hittar drömbilen(ja jag vet, kmr aldrig att hända), sen säger säljaren att den får man bara köpa om den ska exporteras till Finland, hur logiskt är det?

Inlägget kanske blev lite virrigt, hoppas du förstod vad jag ville säga iallafall.
Scheckheft
Hej
Limpur: angående vad du skriver om "endast för export" så vet du inte vad du talar om.
Läs detta om den tyska "Sachmängelhaftung" - lagstiftningen:
Länk
Sedan kan du inte dra en parallell till en svensk bilförsäljare. Den jämförelsen haltar pga olika lagstiftningar.
Sedan finns det två olika lägar här på Autopower; det ena lägrat som hävdar att alla bilar som erbjuds som "endast för export" är skumma på något sätt och så de fåtal som hävdar att man måste bedöma varje fordon/handlare för sig. Idag är det så att bilhandlare i Tyskland vill komma undan denna lag om "Sachmängelhaftung" på alla sätt. Ingen vill sälja en bil som är 10 år gammal och sedan under två års tid stå för alla ev fel som kan uppkomma.
Ett sätt är att erbjuda bilen för export eller till andra handlare, ett annat är att sälja bilen genom sk "Vermittlung" = förmedling, dvs en privatperson äger bilen men säljs genom bilhandlare.
Ett sista ord också om skruvade bilar i Tyskland:
Enligt DEKRA är ca 1/3 av alla bilar i Tyskland skruvade. I höstas trädde dock en ny lag i kraft som förbjuder manipulation av mätarställningen.

God jul

Mvh
Scheckheft
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Scheckheft--> Nej jag kanske inte vet vad jag talar om men de bilar jag tittat på som enbart varit för export har det varit knas med.

Jämförelsen mellan svensk - tysk bilhandel drog jag bara för att få ett grepp om det knasiga med bilar som enbart säljs för export. Om regelverken/lagarna stämmer överens tog jag inte med i parallelen.

Hursomhelst, det jag skrev var i stort min egen uppfattning utifrån det jag hört, sett och upplevt. Om du vill köpa en bil som är enbart för export så är det upp till dig. Min magkänsla säger mig att det är något skumt då. Ingen av de bilar jag, min bror eller kompisar köpt har varit enbart för export. Enligt dig så försöker alla bilhandlare komma undan detta så vi verkar ha hittat undantagen som bekräftar regeln.

Trådstartaren frågade om varningstecken och fallgropar, jag redogjorde för de jag vet om, sen kanske det inte var by the book.

Går det att redogöra för det bättre är du välkommen att göra det, man kan alltid lära sig något nytt.

Nu ligger snön fint på vägen, lagom grepp, lagom halt... nu ska det driftas!

God Jul!

//Linus
Scheckheft
Hej
Jag har egentligen ingenting att tillägga. Allt finns i tråden jag länkade till.
Om Limpurs inlägg kan jag bara säga att den innehåller faktafel och högst märkliga jämförelse med svenska bilhandlare.
mr B: läs gärna begagnatguiden om E34 modellen här på AutoPower:
Länk
Läs också gärna det jag skrivit om det nya tyska reg beviset, ifall du kommer i kontakt med detta:
Länk

Mvh
Scheckheft
Tack Limpur och Scheckheft för era kommentarer och inlägg.

Uppskattar båda era svar oavsett referensramar som fakta och magkänsla. Båda sidor är värt mycket när man väl står därnere.

Funderar dock på att köpa privat och inte från handlare. Är det någon som har erfarenhet att köpa från privatperson? Är det lika krångligt eller krångligare?

Nån som har varit med om eller hört andra saker som kan gå snett?

/Johan

/mr B
Scheckheft
Hej
Jag har köpt av privatperson och det är inte krångligt. Upprätta köpekontrakt, finns att ladda ner här t ex Länk
eller
Länk
Åk tillsammans till Zulassungsstelle för exportproceduren.

Lyck till

Mvh
Scheckheft
Scheckheft: Läste på bilprovningenshemsida och jag fick lite dubbla budskap om vilka papper man måste ha med sig hem.

Har jag förstått det rätt att det räcker med Fahrzeugsbrifet för att registrera en tysk bil i Sverige eller måste jag ha med papper på tekniskdata, försäkringsbevis, etc, etc.

Hur löste du det med försäkring? Gick du via ett svenskt försäkringsbolag eller ett tyskt?

/mr B
Scheckheft
Hej
Fahrzeugbriefet ska med, han och jag åkte till Zulassungsstelle för att fixa de röda exportskyltarna (se Importguiden) och kontroll/avregistrering av fordonet. I de röda skyltarna ingår en trafiksförsäkring.
En sak att komma ihåg: för att få skyltarna måste bilen ifråga vara besiktigad och påställd. Mer här:
Länk

Lycka till

Mvh
Scheckheft
HJÄLP!!! Vad ingår i exportskyltarna vad det gäller försäkring?

Ska åka till Tyskland imorgon bitti och köpa bil och har pratat med min tyska vän i Frankfurt. Han hävdar att jag måste köpa en försäkring för 80 Euro som gäller för 15 dagar innan jag går till Zulassungstelle och skaffar exportskyltar. Han hänvisar till ett brev han fick från en tjänsteman i morse (se längst ned).

Enligt dig, Scheckheft, ingår trafikförsäkringen i exportskyltarna när man köper privat. Kan någon hjälpa mig att reda ut denna fråga? Eller kan nån som är bra på Tyska tolka texten annorlunda än min tyska vän?

-------------------------------

Good morning mr,
I hope you still get this message before you leave for Germany - I looked it up again and it really seems like you have to obtain insurance cover for the car to exported prior to going and getting the export number plates... Insurance will cost 80 Euros for 15 days and you will have to bring the car to the Zulaassungsstelle so they can check for its correct identity. The Zulassungsstelle in Frnakfurt unfortunately is not so close to my place, but on the good side it is open every morning from 7.30 so we can maybe go there together...
And... please dont forget your passport - you will need that.
Safe travels tomorrow and looking forward to having you here!
cheers,
Simon
------------

Message Just as I said - and this is the official information from the Zulassungsstelle... sorry! ;-)

/Simon

-----Original Message-----
From: "Lüdicke, Jens" [mailto:jens.luedicke@stadt-frankfurt.de]
Sent: 03 January 2006 09:29
To: 'KESSLER, Simon, FM FRANKFURT'
Cc: Behm, Claudia
Subject: AW: Exportkennzeichen

Sehr geehrter Herr Keller,

vielen Dank für Ihr Email. Bitte beachten Sie, dass bei der Abmeldung des Fahrzeuges in Deutschland der Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein und die Kennzeichen zur Entwertung vorgelegt werden müssen und nur dann der jetzige Halter steuerlich entlastet wird. Zur Ausfuhr nach Schweden empfehle ich Ihnen die Beantragung von Ausfuhrkennzeichen. Zur Zulassung von Ausfuhrkennzeichen benötigen Sie folgende Unterlagen.

- Reisepass/Personalausweis (für Personen)
- Handelsregisterauszug und Gewerbeanmeldung (für Firmen)
- Fahrzeugbrief
- gelbe Deckungskarte für Ausfuhrkennzeichen ( fragen Sie ruhig mal beim ADAC nach)
- Fahrzeugschei
- amtl. Kennzeichen
- das Fahrzeug muss vorgefahren werden

Der Vorteil bei dieser Zulassung ist, dass das Fahrzeug in Deutschland endgültig abgemeldet, der Fahrzeugbrief entwertet wird und Sie einen internationalen Fahrzeugschein ausgestellt bekommen. Sollte das Fahrzeug schon in Schweden sein und die schwedischen Behörden haben den Fahrzeugbrief, -schein und die Kennzeichen entwertet, so lassen Sie sich dort darüber eine Bescheinigung ausstellen, diese von einem beglaubigten Übersetzer ins deutsch übersetzen lassen und damit das Fahrzeug in Frankfurt am Main abmelden.

Sie haben weitere Fragen? Ich informiere Sie gerne unter der u.g. Telefonnummer.

Mit freundlichen Grüßen
Im Auftrag

Lüdicke
(Amtsinspektor)

Zulassungsstelle Frankfurt am Main
Jens Lüdicke Öffnungszeiten:
Am Römerhof 19 Mo,Di,Mi und Fr 7.30-12.00 Uhr
60486 Frankfurt am Main Donnerstag 8.00-12.00 und 15.00-17.30 Uhr
Tel.: 069/212-42355
Fax: 069/212-43393 eM@il: jens.luedicke@stadt-frankfurt.de

/mr B
Scheckheft
Hej
Som jag förstår är detta första gången du importerar en bil och jag kan förstår din förvirring. Men kanske är det dags att lugna ner sig lite?
1. "Enligt dig, Scheckheft, ingår trafikförsäkringen i exportskyltarna när man köper privat." Nej, detta har jag aldrig skrivit eller påstått. Samma procedur gäller oavsett om du köper privar eller hos en handlare. Däremot har du tolkat mitt inlägg så.
Jag citerar "traum" från en annan tråd och han beskriver väldigt bra hur detta går till:

"Efter att affären var avklarad åkte jag tillsammans med säljaren till Zulassungsstelle. Här köpte vi röda skyltar och försäkring. Försäkringsköpandet är en del av skyltproceduren (som innebär många strapatser mellan de olika luckorna/diskarna). Det gick till nåt i den här stilen:

1. In i "skyltfabriken" och betala skyltarna. Fick med kvitto. Detta kostade €100. (Priser varierar från ort till ort).

2. Över gatan, in på självaste Zulassungsstelle. Vänta på min tur med en nummerlapp i handen. Fram till en kvinna (egentligen en ung tjej, men hon hade så byråkrattyskt utseende och utstrålande att hon liknade en tant :P). Hon ville se pass, Brief och kvitto från skyltfabriken. Hon hajjade till när hon såg att besiktningsperioden löpte ut innan skyltarnas giltighetsdatum skulle ta slut. Eftersom bilen var nybesiktigad (30 minuter innan) så var det bara att visa upp kontrollbesiktningsprotokollet. Därefter inga problem. Nu behöll hon mitt pass och Briefet medan jag knallade över golvet och ställde mig i nästa kö. När det blev min tur fick jag visa upp ett papper jag fått från nyss besökta damen, sen betalade jag € 33,30 för försäkring (trafikförsäkring gällande i Europa) och för exportproceduren/avregistreringen. Sedan tillbaka med kvittot till damen igen. Nu blev jag tilldelad ett exportreg-nummer och fick ett grönt häfte med texten "Internationaler Zulassungsschein". Häri fanns information om bilen och försäkringsbolagets adress, slutdatum för försäkring osv.

3. Tillbaka till skyltfabriken. Visa kvitton igen och få ut de färdiga skyltarna.

4. In till kontoret som låg vägg-i-vägg med skyltfabriken. Visa upp alla papper och lämna över skyltarna. Mannen här följde med ut och kontrollerade bilens chassinummer. Påklistring av kontrollmärke på skyltarna.

Nu var det bara att få på skyltarna och köra hem."

Svårare än så är det inte. Är ni osäkra kommer ni att få tydliga anvisningar av tjänstemannen på Zulassungsstelle.
Avslutningsvis så är jag tacksam över att du inte sprider saker om mig här på forumet som inte stämmer. Just nu är jag jävligt irriterad (sällan jag blir det) över ditt påstående som du dessutom sprider i en annan tråd. Ett enkelt mail till mig hade räckt så hade jag förklarat... .
Nå, hur som helst lycka till

Mvh
Scheckheft
Scheckheft, ledsen för att jag missförstått.

Jag får skylla på att jag är dum i huvudet och lite uppstressad inför första importresan (undrar hur den kommer sluta, när jag redan "fuckat up" det på hemmaplan)....

Det var inte alls min mening att hänga ut dig med påstådda osanningar.

Övriga som läser detta: Scheckheft har hela tiden haft rätt och har inte farit med oriktigheter. Missförståndet är helt på min sida.

Tack för klargörandet Scheckheft och jag ber återigen om ursäkt.

/mr B
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad jag vet så ingår försäkring med den röda exportskylten och alltihop kostar ca. 130€. Jag köpte min bil på bilfirma så jag var inte själv med på Zulassungsstelle.

Min tyska är inte 100% men jag kan inte hitta något i den tyska texten som handlar om det som din vän refererar till.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Missade att Scheckheft redan rett ut begreppen...

___
//Ulf
Scheckheft
Hej
mr B: dum i huvud är du knappast och som jag skrev förstår jag din oro, förvirring och osäkerhet. Det här kommer att gå bra. Se bara till att ha med alla nödvändiga papper med till Zulassungsstelle, resten löser sig på plats.
Det viktigaste är ändå att du får tag i en bra bil!
Låt oss gärna veta hur din första importresa lyckades.

Mvh
Scheckheft
Det smög sig.

Har varit på ett par bilhandlare här i Frankfurth och provkört en 525 Touring -95 privat. Hittade dock massor av fel på den, rostiga bromsrör, länkarmar slut, bromskivor bak slut, ryckig gång och inrökt. Trist när det verkligen lät bra per telefon.

Ringde på ett par 530 Touring också, men det var många fula fiskar ute på marknaden. De bra exemplaren verkar bli sålda på en dag.

Imorgon stänger Zulassungstället kl 12, så jag har gett upp.

Har dock varit en kul och lärorik resa. Tror att importens tid är över för e36 och e34. Svårt att räkna hem kostnaden på 10 papp, om man ska vara ärlig.

Äldre e39or verkar inte heller skilja så mycket i pris från Sverige.

Tack för alla tips, varningar och förklaringar. Nu har jag iallafall smakat på importens förrätt och kontentan är, "borta bra, men hemma bäst".

Ordna allt om bilen från Sverige, jag hade mailkontakt i 1,5 månad med den private säljaren, innan köpet av min Gröna 540i E34, och då var det inga dåliga överraskingar när jag kom ner, 150-160 mil söderut, annat än att jag landade i Frankrike i stället för utlovat Schweiz, men det var bara att gå över gränsen, när jag äntligen upptäckt att jag var i Frankrike;)

Mvh Stephan
ji
2
jirmir
325d Touring 2009
Var precis o hämtade en 2009 325d Touring. Skyltar admin o försäkring kostade 200 Euro för 30 dgr. 15 dagar hade kostat 185 Euro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.