AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.059

320 -89 startar inte längre, skit i bränsleledningar?

tänkte det skulle va bra o "göra rent" med 20l e85 i tanken innan jag skulle byta olja. bilen funka som vanligt i ca 25mil tills en morgon för några dar sedan då den inte ville starta. trodde det var pga kylan, att det inte vart tillräckligt med "ångor" pga e85.

efter haft hårfön m.m under huven och motorvärmare har den gått igång, men bara kanske 2min, senaste gången bara i kanske 20sekunder. det verkar som om bensin inte kommer fram för med startgas går bilen som vanligt, tills man slutar spraya då den dör..

tänkte det kunde vara bränslefiltret men det bytte jag utan förbättring. spridarna kan det ju inte vara eftersom den gått på ångor i nån minut. vad kan ha hänt? finns det något ställe från tank till motor det är större risk att smuts fastnat och täppt till?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kolla om pumpen går. Kan vara trasig pump eller relä.

///BMW - Was sonst!
ok, sitter pumpen i tanken? bara dra ur slangen från bränslefilter till bränsleledning o kolla om det sprutar?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Pumpen sitter i tanken. Det kan vara enklare att ta bort slangen i motorrummet och stoppa den i en flaska.
Eller så kan man lyfta baksätet och skruva bort luckan på höger sida och lyssna om pumpen går. Då ser du ju även hur kablaget ser ut. Kan bli väldigt lortigt där.

///BMW - Was sonst!
tog bort slangen som sitter fast i spridarraden, antar det var den du mena?
den var hur som helst snustorr, luktade svagt bensin. pumpen är ju eldriven så den ska väl pumpa med bara tändningen på? kom ingen bensin..

är det troligt att smuts kan ha täppt igen slang/bränsleledning? de är ju relativt tjocka endå..
sitter relät till pumpen under baksätet också?
och hur byter man pumpen? måste alltså hela tanken demonteras och öppnas?
skulle tjuvkoppla reläet över kontakt 30 och 87 som det stod i nån tråd men vart osäker på vilket av de tre reläena som sitter under den svarta plastkåpan det var. koppla istället en sladd till en 12v-lampa o tryckte in i strömkontakten till bränslepumpen. den lös fint när startmotorn körde. bränslepumpen däremot varken lät eller rörde på sig (vet jag inte om den ska iofs)

nu undrar jag bara hur man monterar ur bränslepumpen? efter man lyft upp tankmätaren så ser det ut som man ska vrida hela fästet motsols? försökte men vågar inte ta i med för mkt kraft..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.