AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.299

Vågar man köpa begangnad M5?

Hej!

Söker lite råd /erfarenheter inför ev. köpa av BMW M5.

1) Det största enskilda problemet med dessa bilar verkar vara vanos problem. Att laga detta kostar mellan 16-50000kr beronde på vilken tidning man läser, någon som vet vad det kostar i verkligheten och hur utbrett är detta problem egentligen?
2) Andra kända svagheter på 00-01?
3) Vad ligger service intervallerna på? Kostnad för service hos BMW? Ex 10000mil service. Någon som känner till duktig billigare service ställe i Göteborg regionen?
4) Hur ser prisbilden på reservdelar ut i Tyskland kontra Sverige. (tänker på slitdelar som bromsbelägg, koppling osv.) Jag antar att BMW Sverige är svindyra?

Tacksam för all info då om det blir affär blir min första BMW.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Länk

På den länken står det mycket saker som är bra att veta vid köp av e39.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Lasse Karlsson
Tjena KtmRacer!

Till att börja med kan jag bara säga att du kommer att älska bilen, om det nu blir en M5:a! Importerade min i Maj i år, och jag har heller aldrig förut haft BMW, men jag är kanonnöjd så här långt!

Vanos, och främst Vanosrassel har man ju läst hur mycket som helst om på denna sida! Rasslet sägs ju ska vara ofarligt och uppträder på 99 och 00 modellerna. 01 modellen är modifierad med en backventil som håller oljan kvar i Vanos under stillestånd, och därmed heller inget rassel vid start. Har man en 99 eller 00 ska man vara uppmärksam på att rasslet försvinner efter en kort stund! gör det inte det, finns anledning att dra öronen åt sig! Ofta är det dock luftmassemätare LMM som spökar, vilket ger felmeddelande om dålig Vanos vilket gjort att många BMW-firmor bytt Vanos för dyra pengar trots att det varit tex LMM som felat. LMM går att rengöra, eller byta vilket om jag fattat rätt ska kosta ca 3000/sida att byta. Annars har jag läst och hört om ett antal andra fel som kan ge störningar i bilens gång som BMW tar som dålig Vanos! ex: lambdasond, magnetventiler, bränslepump/filter, tjuvdrag av luft. Felet som brukar uppstå, är att bilen går ryckigt i vissa varvintervall + att den kan kännas kraftlös. Vad det gäller rena Vanoshaverier har jag bara läst eller hört om ett par stycken!

En hel del bilar från 99 fram till mån 03 2000 har hög ellere mycket hög oljeförbrukning! 03 2000 modifierades motorerna med bättre foder varefter detta problem försvann. Det berodde dock på felaktig inkörning(för tuff) från början.

Kopplingen anses känslig! men med rätt handhavande är det inget större problem än på andra bilar, det gäller att inte slira på kopplingen för mycket! det tål den inte med de krafter som transmissionen utsätts för. Byte kostar ca 8-9000 kr hos BMW

Sen är det väl ABS givare och i värsta fall ABS-modul man hört om strul med. Givare kostar runt 500-1000 spänn medan modul kan gå lös på upp emot 10.000 om man har otur med ras på en sån.

Det är väl i stort sånna fel som så att säga sticker ut på M5 E39. Sedan kan det ju bli frågan om att byta bromsskivor och andra slitdelar och reservdelspriserna till en M5 är naturligtvis dyrare än till en ordinär Volvo tex. Säg att man kan få loss skivor till en Volvo för runt tusenlappen får man nog räkna med nästan det dubbla till M5:an! Sedan går det ju tex åt lite mer däck till ett "kraftmonster" som en M5:a, och med 275/35/18 i bak och 255/40/18 fram så drar det ju iväg lite jämfört med en "svenssonkärra"!

Serviceintervallet ligger på 2500 liter dragen soppa ca 1800 mil. Intervallet är olja, Insp 1, olja, Insp 2 och så vidare. Dock bör man ju byta olja minst en gång per år, om man inte kommer upp i de angivna milen. Service hos BMW går väl loss på i runda slängar: olja 2500-3000, Insp 1: 4500-5000 och Insp 2: 6500-7000 hos BMW, vilket dock verkar varriera och det grövsta över landets firmor!

Använder man sin M5:a som "enda" bil tror jag att det blir tufft kostnadsmässigt! Man får räkna med en soppaförbrukning på runt 1,3l/mil blandad körning, och försäkringen kan ju bli hur dyr som helst om man bor på fel ställe, och är i fel ålder!

Själv har jag en slit och slängbil, som får göra "skitgörat" tex nu i vintertid! då BMW:n mest står i garage, tar dock ut henne med jämna mellanrum då vädret medger. Att ha en M5:a som första och kanske enda bil, skulle jag nog inte rekomendera! men visst går det! Många vill väl tex inte köra sina pärlor över huvud taget vintertid.

I övrigt kan jag bara säga att det är en underbar bil, som verkligen ger körglädje, och ett litet tips är att väljer du mellan en 00 eller en 01, så ta 01:an, den är garanterat bättre, med de modifieringar som gjorts på den jämfört med 00:an.

Lycka till med ditt eventuella bilköp!Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det var det bästa inlägget jag har läst på länge. Service och det anmälla slitaget verkar ju inte mycket dyrare än på min M3:a.

Har funderat lite på en M5 E39 jag med, men jag är väl mest rädd för dom dyra felen som kan uppstå samt bensinföbrukningen, men om den drar 1.3blandad så drar den ju inte mycket mer än min M3.a, beror väl på hur man kör givetvis.
Går väl att köra M5.an uppåt 2l/mil om man vill det kan ja tro.

På sommar halvåret kör jag nästan bara med M3.an och sen ställer ja av den mellan okt/nov - april/maj....det borde ju gå.

M5 E39 finns inte med automat väl? Det vore synd, vill nämligen ha en lite större Bmw med automat/smg helst...

Godjul!

Bilen:Länk

/Henrik

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
M3_LOVER -> Vill du köra automat är väl inte en BMW 540 helt fel? Tillräcklig effekt om man vill ha glidarbil (286 hk)

/// Viktor

Mer mos till folket
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Eller en E39 Alpina B10?
Buspelle
Kan bara instämma med Lasse Karlsson ovan. M5an är en fantastisk bil. Dessutom synnerligen pålitlig, driftsäker och tålig. Sedan tycker jag mycket väl man kan ha en M5a som bruksbil, den är ju till för att användas. Min har kostat i princip 0 kronor i reparationer hittills. Lite högre försäkringspremie och lite dyrare däck är enda skillnaden jag märkt mot 528an jag hade tidigare.
Visa användare
38
AOs
428i Coupe M-Sport-14
Tidningen Automobil hade mycket bra beg test av M5 E39 i höstas. Utförligt med mycket fakta även om Lasse K ovan tar upp det mesta. Går att beställa gamla nummer. Man vart verkligen köpsugen efter ha läst testet:-)
Visa användare
38
AOs
428i Coupe M-Sport-14
By the way... Automobil nr 9 2005
Hittade den nu i tidningstraven:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.