|
|
|
|---|---|
|
När bilen står ute en lite längre tid och man låser upp bilen och går in i den så brukar inte dörren gå att stänga alltså den fastnar inte i stängt läge, den studsar bara upp igen. låter man den stå inne ett tag så börjar den fungera igen som den ska. är det något vanligt fel och vad är felet? måste ju vara något med elektroniken inne i dörren som fryser? | |
|
Tror inte det är elektroniken, snarare själva låsbygeln i dörren som kärvar. Om du tittar i spåret i dörrens bakkant då ser du nog vilken bygel jag menar. Den skall fastna i öppet läge när du öppnat dörren. När du sedan stänger dörren så skall bygeln i dörren vridas ner av öglan som sitter i dörrkarmen, den sk låsnäsan, och låsa i nedfällt läge. Antingen så fastnar inte bygeln i dörren som den skall, utan faller ner direkt efter att du öppnat dörren. Då står den i läge som om dörren vore stängd redan, och kan då inte gripa in i låsnäsan utan bara studsar. Alt 2, så fastnar den i öppet läge, dvs den går för trögt för att följa med ner och låsa i låsnäsan. Det är klart att det kan vara så att något i själva låskistan är utslitet, men jag skulle föreslå att du börjar med att smörja rejält. lycka till! |
|
|
okej tackar ska ta och göra det snart |
|
|
Jag har upplevt samma symptom på framdörrarna sen det blev vinter och minusgrader. Tror också på att en smörjning fixar det. Min bil Länk |
|
|
Jag sprutade upp lithiumfett (sitter kvar länge) genom de små springorna vid låsbygeln, det var förra vintern och har ej haft problem sen dess. Heli har helt rätt i sin beskrivning. 6a - för det är du värd |
|
|
Jag har haft samma problem när det är ganska många minusgrader ut! I mitt fall vart det inte låset som va problemet som ja först trodde.. Det fungerade hur bra som helst efter uppsmörjning! Problemet var dörrlisten!! Listen blev så hård av kylan att den inte trycktes ihop och dörren kom således inte tillräkligt långt in för att låset skulle låsa sig! HP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.