AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
715

Varvrus vid växling

Ja
11
JayKay
328i Coupé -96
Jag har precis införskaffat mig en 328i -96 och har börjat fundera lite på varför motorn varvar upp när jag kopplar...
Det märks mest upp till kanske 4000 varv och handlar om att den varvar upp 100-200rpm... Och efter det så håller den bara kvar varvet i en halv sekund eller så innan den dalar ner... Är det något fel eller ska det vara så? Har hört lite olika uppgifter på detta.

//JK

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör BMW 328i Coupé, Svart & Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå ;)
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Kände också av detta när vi var och tittade på en 328. Är kanske så på alla 328?
Ja
11
JayKay
328i Coupé -96
Mycket möjligt då... 328:an ska ju vara lite sport.... Det ger ju faktiskt lite snabbare "respons" när man väl släpper upp kopplingen igen... M3:orna med smg har väl en lite liknande funktion vill jag minnas...

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Min gör också så. Vet inte om kopplingen börjar bli sliten. Den tar högt upp och hoppar gärna om man inte är försiktig. 328:an har ju högt vridmoment redan på låga varv så start och parkering sliter troligen en del på kopplingen.
Ja
11
JayKay
328i Coupé -96
Ok... kan ju tillägga att min koppling börjar bli lite dålig också... inget hack men den tar högt upp och gasar man fullt på 5:an i 50 och trycker till på kopplingen tar det tid innan varvet går ner.. (ibland...) Ska kolla över hydraliken och lite sådant innan jag byter koppling...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.