AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.456

Lägre bensinförbrukning

Helga
Köpte "nya" (gått cirka 300 mil) vinterdäck på 7x15 lättmetallfälgar. Däcken är Good Year Ultra Grip med dubb 205x65x15. Första gången "smala däck" på den bilen. Tidigare vinterdäck var 225x55x16, samma som sommardäcken.
En helt otrolig minskning av bensinförbrukningen gentemot sommardäcken 225x55x16.
Kört 30 mil blandad körning idag på endast 0.77/mil på min 528.

//Helga
FredricF
Hur har du mätt? Det är inte så att de nya däcken har mindre diameter och din besinförbrukningsmätare nu visar glädjesiffror?

Jag är ledsen att jag är en gädjedödare men om jag tolkat dina siffror rätt har dom nya däcken ca 6-7% mindre omkrets och det borde påverka bensinförbrukningsmätaren på så sätt att den tror bilen har gått längre än vad den har.

Paap Reeder
... men om hans OBC visade rätt innan och han nu jmf de "nya siffrorna" med "de gamla" och utgår från OBC så är väl förbr minskningen "statistiskt" säkrad?.

Full tank - full tank - metoden kommer däremot att visa falska siffror.

MVH /// Paap R
Borg
Hmm...
OBC har väll ingen automatisk rullomkretskompensator?
Har man ändrat på omkretsen så visar den också fel.

Paap Reeder
Den visar fel mot verkligheten men däremot kan du prova olika bensinsorter med olika däck.

.... sätter du på Big Mouse-däck på 800 mm kommer förbrukningen enligt OBC ändå att stanna vid "det gamla vanliga" men ful tank full tank däremot kommer att visa på 3,5 lit / mil och vid 100 på mätaren susar träden förbi med 200 knutar.

OBC tar inte värdena från hjulen utan från en givare på diff.huset vilket innebär att 1- axelvarv kan föra bilen framåt med 1,8 m om du kör på TRX 415 men 6,5 m om du kör på TRX 800. (Ca ... fri huvudräkning..).
OBC kommer ändå att ge relativa förbrukningen mellan de olika bensinsorterna.

MVH /// Paap R
Jag har också konstaterat förbrukning i denna härad på min 528, och det stämmer rätt bra vid tankning. Väg/hastighetsmätare kollad mot GPS:en, endast smärre avvikelser. Förbrukningsmätaren i varvräknaren mäter verklig insprutad bränslemängd.

FP
FredricF
Paap R: jag förstår inte hur du menar?
Om OBCn tar sin information om hur lång man kört från från diffhus eller givare på hjulen spelar ingen roll då det i praktiken är samma sak. Om hjuldiametern ändras så visar OBCn fel i alla fall. Hastigetsmätaren och vägmätaren kommer givetvis också visa motsvarande fel så att mäta "verklig" förbrukning vid bensipumpen ger samma (felaktiga) siffror som OBCn.
Bilen är inställd för en viss diameter på hjulen, ändrar man den visar hastighetsmätare, tripp/vägmätare och OBC fel.

Skall man jämföra två bensinsorter skall man nog inte byta hjuldiameter under testet....

Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Borde vara rätt däckdimension, skillnad i rullomkrets ca 1% enligt:
Länk
Om man byter till annan dimension tex -7% (alt 2) så borde följande gälla om OBC mäter bensinmängd som går åt och sedan räknar fram förbrukningen:
Alt 1 (startläge):
100 km i OBC
100 km i verkligheten.
9 liter förbrukning i OBC
100 km/h på mätaren.
1 timme tar det.

Alt 2
100 km i OBC
93 km i verkligheten
7,5 (?) liter förbrukning enligt OBC
93 km/h i verkligheten om du fortfarande höll 100 km/h på mätaren.
1 timme tog det men du är inte framme...?
(Du får åka i ca 4,5 min till innan du kört 100 verkliga km)

Varför lägre förbrukning i Alt 2 enligt OBC:
- Kortare sträcka i verkligheten som inte OBC känt av. Den tror fortfarande att du kört 100 km.
- Lägre hastighet 93 km/h i verkligheten. Hastigheten påverkar bensinförbrukningen mycket då luftmotståndet är proportionellt mot hastigheten i kvadrat.

Hur blir det då i verkligheten Alt 2:
Om du har kört enligt trafikrytmen, 100 km/h "verkligt" och dessutom har kört ända fram, 100 riktiga km, då har bilens motorvarv höjts pga lägre utväxling och detta har sannolikt gett högre verklig bensinförbrukning.
Paap Reeder
... jo fredric jag menar att felvisningen sker givetvis mot verkliga värden d v s laserpistolens mätvärden och OK-mackens antal litet men det relativa värdena för bilen är lika.
Kör du med originaldäck är 110 på mätaren = 110 = laserpistolens värde och 1,15 l/mil på OBC stämmer med OK-mackens pumpvärde.

Kör du exvis med igensatt luftfilter kommer bensinförbrukningsvärdena att "samstämmigt" stiga med ALLA mätmetoder.
1,95 l/mil på OBC kommer att stämma med OK- pumpens värde.

Sätter du på däck där rullomkretsen är 50% större kommer mätarens 110 = 150 i verklig fart = laserpistolens värde.

Ditt igensatta luftfilter kommer att ge 1,95 l/mil på OBC precis som med originaldäcken men kommer inte att stämma med OK- mackens värde.

Det innebär att man kan använda OBC som en referensmåttstock typ att man graderar sin egen tumstock på fri hand.
Mäter du golvlisten till 3,18 m och kapar till den med samma, på fri hand gradera måttstock kommer listen att passa klockrent men listen slängd jmf med "normmetern" i Paris kommer istället att vara 2,26 m.

... ingen bliv väl klokare av detta.

MVH /// Paap R

Däremot så kommer ditt igensatta luftfilter
bo
38
bosset
523i Touring -99
Helga,
Enkel matematik följer.
225/55R16 ger en rullningsomkrets på 1980 mm
205/65R15 ger en rullningsomkrets på 1970 mm
Slutsats du kommer ca 10mm längre per varv som däcken roterar och det torde vara marginellt i förhållande till skillnaden i din förbrukning.
Jag tror det beror på att inte foten är så tung på vintern som på sommaren och att den minskade bredden gör att rullmotstånder är mindre trots dubbar?
Helga
Klart att jag vet hur man räknar omkretsen på däck. Men det jag ville komma åt var egentligen kärnpunkten bränsleförbrukningen. Att det kan göra så mycket att gå ner i bredd. Många nya bilar som testas av diverse motorjournalister dricker ju avsevärt mer bränsle än av tillverkaren angivet. Och klart som korvspad. De utrustar ju dom med däck som är betydligt bredare än de däck som är orginal. Allt för att förbättra vägegenskaperna och göra den tuffare!!
Ex.vis orginal 195x60x15 och sätter på 235x40x17 innan testen.
Och så undrar testarna varför de drar mer bränsle än angivet. Helt klart är att bilen skall vara skodd med de däck/fälg som tillverkarna testar förbrukning med så tror jag inte att skillnaden är så hårresande.

//Helga
ha
15
hawkan
530iA Touring -01
528iA -98
525iA Touring -95
Helga,
jag upplever samma sak när jag sätter på sommardäcken, framförallt när dom var nya. Tror precis som Bosset, mindre rullmotstånd, lättare högerfot och dessutom mindre AC på vintern.
Det som talar emot kan vara att DSC, och liknande, borde ta en del soppa, i vart fall för oss som bor där det är snö och halka stor del av året.

/Hawkan
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Räknade ut att jag brände ca 2500kr i mer bränsle om året när jag körde med 235 fram, 265:or bak(17") på min förra 528iA, bilen drog ca 1-2dl mindre per mil med vinterdäcken på(205/65/15).

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.