AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.884

50 % vållande vid omkörning.

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Hej !

Jag passerade en bil ( omkörning vid tätbebygtområde) i 50 km/h. Bilen i fråga var en som stod vid sidan av den ganska breda vägen och letade efter en gata. Precis när jag ska passera bilen så gör han en snabb blinkning från kanten och svänger ut. Jag vejer och bromsar för allt vad som går men hans stötfångare prickar min dörr samt bakskärm.

Enligt försäkringbolgaet ska jag vara 50 % vållande till denna skada. För att man ska vara extra uppmärksam vid omkörningar i tätbebygt område ..

Vilket jag tycker verkar skummtdå jag hade ingen chans att stanna på den kort stäckan.

Så nu undrar jag lite.. vilket är smartatste lösningen !?

Finns det någon chans att överklaga !?

Vad kan det kosta att åtgärda !?

Kanske man kan be att få ut cash och göra det själv tex skaffa beg dörr osv.

Bolgaget är if.

Här bilder på skadan..

Länk

Mvh/ Daniel

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har hört många som har haft problem med If när det gäller att få ersättning för sina skador.

mitt tips är att vända sig till: Länk

___
Min Bil-Blogg: Länk
Var det huvudled? Då har du en bättre sits, jag klarade mig helt vid en liknande olycka, en hantverkare i en nedsläckt VW dubbelhytt "det enda bakljus som fungerade var ena regbelysningen, och det i mörker" stannade vid trottoarkanten, jag la mig i motsatt körbana, efter att han stått stilla i ca 10-20sekunder, svängde han tvärt vänster, jag var 5-10meter i från, träffade hans bil på framhjulet, detta dömdes helt till hans nackdel direkt på grund av huvudled.

Ta Mugges råd, eller hör med Motormännen, det kan även vara ide att bli medlem.

Mvh Stephan
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Det var huvudled..

Mvh/ Daniel

Då bör det vara lungt, så fort handläggaren på motpartensbolag hörde det "Trygg Hansa" var skuldfrågan klar, inget snack, jag hade trafikförsäkring, så allt handlades av motpartensbolag.

I detta läge skulle jag inte ge mig, även inom bolaget går det att överklaga, får jag gissa, så har din motpart samma bolag? Det brukar alltid vara sämre, eftersom bolaget då måste stå för allt själva, och vill därför ha dubbla självrisker(;

Mvh Stephan
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
mitt bolag är länsförsäkringar deras (sabbia if). Jag har trafik han hel försäkring-

Mvh/ Daniel

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du kan även ta hjälp från Länsförsäkringar.... de har varit mycket hjälpsamma mot mig. Det ligger i deras intresse att hjälpa dig, då slipper de betala 50% av motpartens skador.

___
Min Bil-Blogg: Länk
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Nja jag har bara trafik så enligt dem så ska jag betala det ur egen ficka vad som blir hälften !? stämmer det för att jag inte har helförsäkring borde det inte vara min trafik försäkring som täcker det !?

Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Intressant! Har själv precis varit med om en trafikolycka.
Ligger och kör fridfullt på en 70 sträcka då en lastbil rammar in min sida. Bilen snurrar över hela vägen och slutar i mitträcket. Min bil blir mos, inlösen av f-bolaget. Det tragiska är att det blir 0-0 i uppgörelsen, dvs mitt bolag tar min skador och motparten får ta sina skador. Jag blir drabbad med premiehöjning osv! Bolagen kan inte avgöra vems fel det är.
Jag VET att det är lastbilens fel, men det spelar ingen roll när det är ord mot ord! Hade jag haft ett vittne hade saken varit nycket enklare!
Bra surt vill jag säga!
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
För jag menar om det e 50 / 50 så beyder det att skadan kostar 30 000 kr att laga så ska jag punga ut 15 000 kr vid sidan om lixom..

Mvh/ Daniel

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Flayer: Om ni båda bedöms som vållande får du betala hela din egen skada själv, precis som den andra om även han bara hade trafikförsäkring. En mycket bra deal för försäkringsblagen, som tycks bli allt vanligare...

Jag tycker inte du ska acceptera beslutet i detta fallet, hade han kört ut precis framför dig så att du kört på honom hade 50/50 varit rimligt, men när han kör dig i sidan kan det inte anses vara rimligt att du skulle kunna påverka situationen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
183
lier
320ia -94
Intressant nu fick man lära sig nå nytt i dag med. Bara att se till att helförsäkra då. Lönar sig inte att vara snål. I alla fall inte om en olycka skulle inträffa.
Jodå, det lönar sig att vara snål, jag ägde min 15tkr 735i-87 i 2 år, helförsäkring kostade 10tkr/år, halvförsäkring 6-7tkr/år, trafik kostade 2500kr/år, jag bedömdes som ickevålande och fick ersättning vid en liknande händelse i början av 2002, så att betala helförsäkring som betalar bilens värde, på 1-3 år är dumt, om man inte är en klant, eller bor i ett problemområde, förstås.

Mvh Stephan
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Förstår inte riktigt hur de kan få det till att du skulle vara lika skyldig som motparten. Han körde in i dig medans du körde om. Det är väl hans fel att han inte ser sig för innan han svänger ut i trafik? Låter helt sjukt tycker jag...

DANNE
Min bil:
Länk
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Enligt försäkringsbolaget så är jag 50 / 50 vållande och de betalar halv min skada !! och sen ska jag betala andra halvan.. låter skummt att det är 50 / 50 nä jag accspeterar inte och ska överklaga !!

Mvh/ Daniel

ka
204
kaell
330xi -01
Är det inte stoppförbud på huvudled?

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
er
26
erland
BMW 323 ti -98
Att överklaga bolagets beslut kostar dig bara portot. Vore jag i dina kläder skulle jag begära ett juridiskt ombud. Har du rätt till. Prata med handläggaren och be om den hjälpen. Har svårt att se hur du kan vara 50% vållande då den andre kör in i din sida.

Försäkringsbolagen är din bäste vän så länge du bara betalar premien och inte orsakar någon skada, för bolagen. Stå på dig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.