|
|
|
|---|---|
|
Hej hallå! Har ett problem med min växellåda! Problemet är växel Nr: 2 för ett himla oljud när man lägger i den, Skulle beskriva det som ett metalliskt ljud som definitivt kommer från lådan men enbart i läge 2. Dom andra växlarna är knäpptysta! Vad är det troligaste felet?? Finns det någon kunnigare än mig på lådor!? Hoppas det för jag kan inte mycket om dom tyvärr :( Handlar det om byte av hela lådan eller går det att lösa å¨annat sätt? Mvh Patrik. GOD JUL o GOTT NYTT Mr P | |
|
Skulle vilja påstå att det är synkringen till tvåan som är dålig. Brukar bli så på bilar som blivit hårtkörda. Fullgas i ettan sen drar i tvåan. Det mår inte synkringarna eller lådan bra av i längden. Har ingen anning om hur svårt det är att åtgärda. Men det är så vit jag kan förstå ett ganska vanligt problem på e36. |
|
| vanligast på bmw brukar vara 2ans synkring,mycket jobb att byta men ofta behöver man byta mer när man river lådan,men har man inte tummen mitt i näven och en del verktyg så är det fullt genomförbart,men knappast lönt ekonomiskt! | |
|
Tack för era tips grabbar o tjejer?? =) Men jag köpte ny olja och det visade sig när jag tömde lådan att det fanns knappt 1 dl kolsvart illaluktande olja kvar bara.... ops! Bara att tacka slarviga tidigare ägare. Så jag hällde i ny fräsch Castrol olja sen vart den knäpptyst! Så nu ska jag se över bakklumpen också.. antagligen lika lite där också!! Tack för hjälpen! Mr P |
|
| Okej, då ska jag testa att byta olja på min också. Konstigt att det bara lät från tvåan. Kanske hjälper lite för mig också då. | |
| Jag köpte växellådsolja på BMW här i svall och de gick på 60 spänn! Man var tvungen att ha med sig egen behållare, men de var de värt. | |
|
Okej har tyvärr ganska långt till närmaste bmw verkstad. Hur mycket olja går där i den. Vad heter den i olja viskositet (stavning) o.s.v. Vad för olja rekommenderar ni att hälla på? |
|
|
Hej igen.. Det går i 1,1 Liter olja i växellådan.. Jag köpte Castrols olja på Mekonomen för manuella bilar kostade runt 160:- Att den bara lät på tvåan kan väl bero på att dom olika dreven sitter i olika höjd i lådan..eller? Skitsamma tyst blev det iaf! God Fortsätning Mr P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.