AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.582

Missljud från växellådan...

Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Hej hallå!

Har ett problem med min växellåda!

Problemet är växel Nr: 2 för ett himla oljud när man lägger i den, Skulle beskriva det som ett metalliskt ljud som definitivt kommer från lådan men enbart i läge 2. Dom andra växlarna är knäpptysta! Vad är det troligaste felet?? Finns det någon kunnigare än mig på lådor!? Hoppas det för jag kan inte mycket om dom tyvärr :( Handlar det om byte av hela lådan eller går det att lösa å¨annat sätt?

Mvh Patrik. GOD JUL o GOTT NYTT

Mr P
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Skulle vilja påstå att det är synkringen till tvåan som är dålig. Brukar bli så på bilar som blivit hårtkörda.
Fullgas i ettan sen drar i tvåan. Det mår inte synkringarna eller lådan bra av i längden.
Har ingen anning om hur svårt det är att åtgärda. Men det är så vit jag kan förstå ett ganska vanligt problem på e36.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vanligast på bmw brukar vara 2ans synkring,mycket jobb att byta men ofta behöver man byta mer när man river lådan,men har man inte tummen mitt i näven och en del verktyg så är det fullt genomförbart,men knappast lönt ekonomiskt!
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Tack för era tips grabbar o tjejer?? =)

Men jag köpte ny olja och det visade sig när jag tömde lådan att det fanns knappt 1 dl kolsvart illaluktande olja kvar bara.... ops! Bara att tacka slarviga tidigare ägare.

Så jag hällde i ny fräsch Castrol olja sen vart den knäpptyst! Så nu ska jag se över bakklumpen också.. antagligen lika lite där också!!

Tack för hjälpen!

Mr P
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Okej, då ska jag testa att byta olja på min också. Konstigt att det bara lät från tvåan. Kanske hjälper lite för mig också då.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag köpte växellådsolja på BMW här i svall och de gick på 60 spänn! Man var tvungen att ha med sig egen behållare, men de var de värt.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Okej har tyvärr ganska långt till närmaste bmw verkstad. Hur mycket olja går där i den.
Vad heter den i olja viskositet (stavning) o.s.v.

Vad för olja rekommenderar ni att hälla på?
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Hej igen..

Det går i 1,1 Liter olja i växellådan.. Jag köpte Castrols olja på Mekonomen för manuella bilar kostade runt 160:-

Att den bara lät på tvåan kan väl bero på att dom olika dreven sitter i olika höjd i lådan..eller? Skitsamma tyst blev det iaf!

God Fortsätning

Mr P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.