AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.071

Tomgång och förpump 525Tds -93

er
3
eriah
525 Tds -93
Hej!
Jag har försökt läsa på inom alla trådar som innehåller tomgångsrelaterade problem angående 525 Tds. Jag har nyligen införskaffat en sådan och låtit "renovera" pumpen eller rättare sagt ställverket eftersom enligt mekanikerns utsago så var pumpen i gott skick. Har ingen anledning att misstro detta, duktig dieselmek! MEN, nu kan jag inte defenitivt vara säker skulle jag försöka se om det finns samband mellan förpumpen i tanken och tomgångsproblem. Tomgången "hoppar" till litegrann då och då och släpper man gasen hastigt (eller allt annat än väldigt långsamt) vid varm motor stannar det direkt för det mesta. Finns möjligheten då att förpumpen inte är tillräckligt "vass" för att ha ett grundtryck till bränslesystemet och därmed så blir det för lite soppa hela vägen fram. Min förpump är säkerligen inte frisk då de sista 20 litrarna är oåtkomliga.
OCH är det så att sambandet inte kan styrkas enligt någon bättre vetande, finns det "fulsätt" att rädda tomgången till sommaren pga låg kassa trots LB reggad (student), typ ställskruven bakom gaspedalen. Kör begränsat mycket men jäklar vilken fin bil att köra!
Tacksam för svar/ Erik
er
3
eriah
525 Tds -93
Kollade igenom petrus1986 tråd "Problem med 525tds -93" om förpump och motorkaraktär. I många liknande tomgångstrådar är det alltid insprutningspumpen som felar i slutänden, men petrus1986 verkar ha löst det med sitt filter. Funkar det fortfarande petrus1986? Och enligt mig själv ovan stödjer inte detta min teori om dåligt flöde från tanken och frammåt då man kan konstatera att de sista 20 litrarna ligger kvar i tanken.
/Erik
Kolla här!
Länk
Jag vet att det funkar
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är inte din pump för låg på tomgången så motorn vill stanna om du tex slår på några förbrukare som tex belysning ..tomgången ställs med dator i enheter om 50 varv åt gången..annars så som du sägen den stannar eller rycker till eller den kanske till och med svajjar till när du skall köra iväg så är felet oftast i just ställverket
er
3
eriah
525 Tds -93
gto80
Tomgången påverkas inte av strömförbrukare tycker jag, det har hänt en gång att det hoppade till ordentligt med att strålkastarna slogs på men i övrigt verkar det inte påverka nämnvärt. Visserligen har jag inte såpass många mil bakom ratten på denna bil att jag kan jämföra lite mer kvalitativt.

Dock så funderar jag fortfarande på bränsletillförselns roll i tomgångsproblemet. Jag har fått höra att spridarna är lite åtgågna och kan vara delaktiga till hoppandet av tomgången men att det stannar då motorn hastigt släppes i varv borde bero på annat (misstänkes i a f)
Med det faktum att sista 20 litrarna ligger kvar, dvs förpumpen inte riktigt frisk och att det stannar vid hastigare gasavdrag tycker jag borde inverka. Skall plocka ur förpumpen nu efter julafton och provköra i ett spann vatten som rekomenderat.
Funderar även allvarligt på att hälla på motorolja i dieseln men vill avvakta tills en kvalificerad kommentar inkommer angående teorin om grundtryck i bränslesystemet och gasavdrag till tomgång.
Till vidare, god jul!
/Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.