AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.342

M3 e46, vilka årsmodeller har barnsjukdomar?

vet att de tidiga hade problem med vevlagrerna men vilka årsmodeller var det, finns det ngt annat man bör tänka på vid ev köp utöver det vanliga?

/// mstrutsen
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Så vitt jag vet var det bilar fram till och med 2003.5 som hade problem med lagren. I övrigt är det väl inget allvarligt. Bara mindre servicebulletiner som åtgärdas vid service.
Jag är lite osäker på vilka årsmodeller det var men så sent som 2003 tror jag inte det var. Sök lite här på forumet för det finns specat exakt vilka modellår och intervaller det var problem. Jag har läst det tidigare men kom inte ihåg vart nu. RS2 på forumet har nog skrivit om dt vill jag minnas
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
I USA gällde det alla S54 motorer tillverkade mellan 12 februari 2001 och 22 maj 2003. Borde varit samma datum som gällde worldwide?

Min är tillverkad i februari 2002 så den fick nya lager iaf.
jorgenp
Förlåt om jag inte förstår, men om alla mellan 12 feb 2001 till 22 maj 2003 har felaktiga lager och din är tillverkad i feb 2002 hur kan du då tro att din är okey? Datumena du säger stämmer inte alls vad jag minns att jag har läst men jag kan mycket väl minnas fel. Dock är jag nästan säker på att inga m3 av årsmodell 03 hade dom problemen.
Den enda kända allvarliga barnsjukdomen är kanske åldern på vissa ägare... :-) Skämt åsido så är det inget problem med S54 motorn idag förutsatt att den har körts in korrekt och att Castrol TWS 10W-60 motorolja alltid används och att man väntar tills motorn kommit upp i arbetstemperatur innan man ger fullgas.

De enda M3or som man bör kolla upp extra noga är bilar tillverkade mellan 10/2001 och 02/2002 då man hade problem med oljepumpen på nästan alla bilar under denna period. Och alla bilar tillverkade till och med 05/2003 (de svensksålda i alla fall) har fått vevstakslagren utbytta till de senaste (det har förekommit totalt 7 olika versioner genom åren).

Sök på "RS2" och "vevstakslager" eller "E46 M3" så har ni att läsa hela julhelgen. Jag skulle också vilja påstå att det är extra viktigt att kolla upp historien och skicket på den här typen av sportbilar eftersom många bilar kanske inte har fått den där lilla extra omvårdnad som krävs i form av kontinuerlig service och underhåll.

Över hälften av alla E46 M3 i Sverige är importerade och många av dessa har inte fått vare sig oljepump eller vevstakslager utbytta på garanti. Detta på grund av att det är generalagenten i landet där de sålts första gången som ansvarar för att kontakta ägarna så att dessa service aktioner kan utföras inom rimlig tid.

Det finns en tråd någonstans där jag skrivit lite om vad man bör kolla extra noga (växellåda, diff, bromsar, chassi, stötdämpare, bussningar, mm). Jag kan kolla senare om jag kan hitta den. Lycka till med letandet av en bra E46 M3!

/RS2
Några trådar med mer info om S54 motorn och de tidigare problemen.

/RS2

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Hej!
Har en importerad 2001a, det var absolut inga problem att få vevstakslagren bytta här i sverige, jättebra service o kostade ingenting.
Arbetet gjordes av Carlsson Bil i örebro i oktober 2004.

Hoppas du hittar en bra bil!

/Fredrik
undra om de kommer sjunka mycket i värde när den nya kommer till sommaren/hösten eller om de kommer att hålla en hyggligt stabil prisbild?

E36 kostar ju ingenting längre..

/// mstrutsen
Grubbe
Ni måste skilja på:

Modellår
Årsmodell
Tillverkningsår

jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
ryk 330xi: Som jag skrev har min fått nya lager (som i bytta på verkstad på motorgarantin av BMW). Var kanske lite oklar.
Fredrik,

Skönt att höra att det inte var något problem att få det gjort för dig. En liten nyfiken fråga angående din bil bara. Var det på ditt initiativ som vevstakslagren byttes eftersom du hade hört talas om denna service åtgård någonstans? Eller hade du varit på verkstaden tidigare med din bil så att ditt chassinummer hade lagts in i BMW Sveriges databas? För du fick väl inget brev ifrån BMW Sverige med uppmaning att kontakta din verkstad?

/RS2
mstrutsen,

E92 Coupe har inte lanserats ännu så du kan vara lugn att det inte kommer någon ny M3 nästa år.

/RS2
sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
Vad heter vevstaklager pa engelska (alt. tyska).? :)

Min ar tillverkad 02/2003, vill kolla i papprerna om de blivit utbytta.

mvh
kalle
Kalle,

Connecting rod bearings (conrod bearing shells)
Pleuelstangelager (pleuelstange lagerschale)

/RS2
Kalle,

Bilar som är tillverkade från och med 10/2001 till och med 02/2002 ska dels ha fått oljepumpen och vevstakslagen utbytta våren 2003 (service åtgärd 00 11 76 01 00) och sedan vevstakslagren utbytta igen hösten 2004 (service åtgärd 00 11 95 01 00). Bilar tillverkade utanför detta intervall upp till och med 05/2003 har endast fått vevstakslagren utbytta hösten 2004 (service åtgärd 00 11 94 01 00).

/RS2
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Ringde till BMW i Sverige idag för att kolla om detta va gjort på min.. Dom fick chassi nr och reg nr.. Sen ringde dom tillbaka efter ett par timmar och sa att det inte va någon kamanj kvar som skulle göras på min bil.. Dom sa att om det skulle bytas på min bil så är det redan gjort..!!?? Kan man lita på det eller kan man kolla det på nåt annat sätt??

///Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.