|
|
|
|---|---|
|
Hur exakt byter jag hjullager höger bak på min E30? Morrar som tusan och värre och värre blir det. Borde vara flera som gjort det här! Skulle vara perfekt med lite tips innan jag börjar hissa upp bilen! MVH! | |
| Det är nog inte hjullagren som låter,det är diffen som är sliten....min diff morrar oxå,allra helst när man svänger. | |
|
Länk Ser det likadant ut på E30'n? Förutom smågrejor som skiljer? Isåfall borde det inte vara så svårt. |
|
|
Ska lyfta upp och känna på hjulet! Är det min diff som konstant skrapar och morrar så högt som det gör får jag nog byta den väldigt snart... |
|
| Varför kan det inte vara hjullagret? Jag bytte nyss på min 28000-milare och den blev helt tyst. Jag trodde det va hjullager fram eftersom det tystnade när jag svängde åt ena hållet, men det va vänster bak. Har inga ljud från klumpen, dock servad som den ska sen ny. | |
| tror på hjullagret.. | |
|
hjullager är en grej man bör kolla DIREKT man misstänker att de är dåliga.. Maximal otur så skär ett och det tar tvärstopp i ett hjul.. skitkul om det gör det i 100 blås på isig väg.. inte.. |
|
nxv |
det gjorde min volvo på en 70väg, vänster fram totallåste sig. inte så kul. så kolla hjullagrerna i tid. men hur byter man på E30? Jag skulle behöva göra det på min. Bilen på G: Länk //Ted Andersson |
|
Nu är det konstaterat att hjullagret är slut. går att ryckla på hjulet och lagret är nog skuret nu, skrap skrap. Lite mer frågor nu, byter lagret imorgon! : 1. Vilken storlek har den stora navmuttern på e30? 2. Hur gör jag med drivknuten? ska den skruvas av? 3. Är det bara knacka ut gamla lagret / yttre lagerbanan på plats? Hoppas någon kan svara på något. :) |
|
|
jag försökte byta hjullager på min för ca i månad sedan att ta bort nav muttern och lås ringen till den var inga problem det tog ungefär 10-min även drivaxeln gick snabbare än jag trodde problemet var när jag skulle ta bort navet #!/%#" det var verkligen inte bara att knacka ut efter tre timmars bankande och slitande så var det bara att se sig besegrad och börja kolla vad verkstäderna tog för detta jobb auktoriserad 1900:- (utan reservdelar) ca 2500:- med reservdelar ej auktoriserad 1700:- (utan reservdelar) jag valde auktoriserad när jag ska betala så säjer mekaniker att i början på 90-talet så skulle det ta ca 1tim20min att byta hjullager och det är även det ackord som gäller idag men det tar det INTE! nu förtiden. beskrivning av hjullager byte på E30 Länk 1. 30mm 2. drivaxeln låssas förs vid diffen och sedan knackar man ut den ur navet 3. det beskriver ovanstående |
|
| Tackar! Äntligen ett bra svar! | |
|
håller helt med ewert84... efter flera försök av både mig och starkare/flera vänner så satt navet fortfarande kvar. detta är det enda jag lämnat i bilen för på 8000 mil och en del reparationer.. BMW göteborg tog 4000 av mig för båda sidor inkl material. (jag bad om fast pris innan, det skulle eg. slutat på ca 4200 kr men det blev 4000 då jag bett om pristak/fastpris.) ny bil efteråt... ! Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Bytte vä. bak hjullager på min, visserligen en E34 men tillvägagångssättet bör vara ngt. liknande. Jag hade också problem att få ut navet och själva hjullagret. Det slutade med att jag plockade loss hela länkarmen och lämnade in till en lokal bilverkstad som pressade ur navet och det gamla lagret och pressade in det nya lagret och navet. Det gick på en 5 hundring. Lycka till Mackan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.