|
|
|
|---|---|
|
Har själv en! Den vibrerar alltså UTAN klonk efter div vägskarvar och ibland även utan skarvar. Har varit på Automax (BMW i Kalmar) och de "känner till problemet" men kan inte garantera förbättring! Hur intressant är det då att byta silent-blocken? Dessutom vill de ha 5000,- för detta byte! Har själv uteslutit däcken då jag bytt dessa och dämparna är helt ok! Ja, ja, ja! Jag vet att det skrivits spaltmeter om detta problem men ska man söka inlägg så har man å göra en timme! Nån som har bra tips? Bytt silent-block nån annanstans? Pris? Hjälpte det? E39 Touring - 97 | |
|
Bytte mina silentblock för ett tag sen kostade ca 500kr/st (4st) var med och tittade när verkstan bytte dom, tog knappt en timme med de rätta verktygen. Totalpris. under 3000kr. Blev mycket bättre men de är väldigt kännsliga på orunda däck och fälgar som ine är 100% |
|
|
Hade vibrationsproblem med min förra 523T -98. Vibrerade mer eller mindre i bakvagnen mellan 100-120. Kändes helt oacceptabelt. Felsökte, konsulterade BMW i Solna och Automax, min däckleverantör och min lokala bilmek. Automax kände igen problemet men kunde inte förklara. Balanserade, bytte däck, 4-hjulsinställning mm. Inget hjälpte. Däcken var Nokian NRH 16". Nokia var hjälpsamma och jag fick nya utan kostnad efter 2 säsonger. Hjälpte inte. Fick låna en uppsättning Dunlop av Solna. Hjälpte inte. Satte till sist på nya Michelindäck på inrådan av min däckleverantör i Årsta. Då försvann problemen i stort sett helt. Teorin kan vara att kombinationen av däck, mönster och dimension mm, och bakvagn skapar resonans. Kanske inte av samma karaktär helt, men det visar att bakvagnen är väldigt känslig på modellen ifråga. Något fel kunde inte visas vare sig tidigare eller senare. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
som sagt, det har skrivits spaltmeter om detta. dessa orsaker har nämnts i samband med vibrationer i bakvagnen: - orunda fälgar - orunda däck - kraftig obalans i bakhjulen - dåliga silentblock - kärvande bromsok bak - hårt slitna/rostiga/skadade skivor bak - kärvande handbroms - obalans i kardanstången - stödbussning kardanstång sliten förutom detta så finns andra felkällor, som bussningar i själva hjulupphängningen, knutskors mm mm som kanske inte är riktigt lika troliga. tyvärr så är E39 extremt känsliga för vibrationer, så det gäller att hålla bkvagnen i ypperligt skick för att de ska vara trevliga att åka med. jag har själv ägt en E39 som inte gick att köra 105 km/h utan att få allvarliga men pga vibrationer.... mvh Johan |
|
Finns faktiskt ytterligare en tänkbar orsak - även om inte många tänker på den: För löst justerad baklucka kan börja vibrera pga luftdraget och då vibrerar hela bilen som om det vore obalans i däcken! Luckans gummiblock som stoppar den när man stänger den, skall vara justerade så att man måste använda lite kraft för att stänga luckan - då hålls luckan still när den är stängd. Finns några trådar om detta - dock var det ett tag sedan nu... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.