|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Impulsköpte en 750 billigt i fredags, och har grejat hela helgen.. Hur svårt kan det var, tänkte jag.., nå det var svårare än jag väntat mig! Symprom, verkar gå på alla cyl när den är kall (spinner fint och svarar bra på gasen). Check engine blinkar lite i början(beroende på gaspådrag), och så börjar den lysa mer eller mindre konstant och motorn tappar kraft och går jävligt fett (går fett även när den är kall). Ibland hoppar den igång på alla cyl, men flippar ur direkt igen. EML tänds och slocknar när man slår på tändning. Felkod på LMM och lambda efter 5 stamp (visste inte att det var 6 för andra lådan..) Följande har jag testat: -bytt stift -bytt 1 tändkabel (kass) -bytt 1 Lambda (gick ner till 0,2V när den blev varm fast det luktade soppa om bilen) -Kattrna såg ok ut lite sotigt bara.. -Växlat tändspolar -Bytt LMM (har två extra). Ska numret sluta på ..010? -Bytt spjällmotorer (har två extra) -Kört den på ett styrdon och växlat styrdon.. -Mätt komp (alla 12-13 utom 'ettan på vänster sida' är det 1 eller 7 ?) -Fixat ´'maxflödesbegränsare' för vevhusventilation vänster (mycket skit i insug) -Mätt tempgivare, LMM-signal, vevaxelgivare(kollat kurva) -Kollat soppatryck (blev inte riktigt tätt vid t-stycket, så det sprutade hejvilt..på båda matningarna) När motorn går kasst har jag tändning och pulser till spridarna på båda sidor, så den verkar inte stänga av ena sidan helt..(?) Sotade stift på båda sidor när jag varmkört den med nya stift tills den började gå dåligt.. Nästa gång jag har tid, ork och lust tänkte jag kolla följande: -6 tramp för att få felkoder från andra boxen -Verifiera att jag har rätt LMM (..010) för signalen på tomgång var 2,4V, skulle vara lite lägre enligt felsökningsdata..2,3 tror jag.. -Kolla cylinderidentifierings-signal Tacksam för tips! | |
|
1-6 är höger, 7-12 är vänster, tror jag. Har ingen aning om vad som kan vara fel tyvärr... Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag får gratulera till et bra köp! Man måste ju se till att ha en meningsfull fritid! Efter vad du beskriver verkar det som någon tempgivare säger till insprutningen att det är väldigt kallt ute, så att motorn går på maxchoke. Det lär ju finnas flera tempgivare på motorn och jag vet inte vilken som ger signal till insprutningen. Men du behöver ju inte veta var den sitter bara du har kopplingschema på pinningen på boxarna så går det ju att mäta resistansen där. Enklast borde väl vara att mäta med motorn kall och sedan mäta igen när motorn blivit lite varmare, verkar det konstigt så ersätt med potentiometer.... Om en sida av motorn stängs av så känns det om man sticker ner näven mot grenrören, det är betydligt kallare på den sidan som inte går (så gjorde jag då jag hadde en soppapump som lagt av) Kom gärna tillbaka med mer info, det är kul att ha något att lura på. /Mats J |
|
|
Jag har mätt resistansen på tempgivarna i styrdonskontakterna, och det var samma för båda, och vettigt värde(halv-varm motor). Har mätt både vatten och insugstemp, insugstempen borde inte ha så stor inverkan, men vattentempen hade kunnat vara boven.. Alla mätningar är gjorda vid styrdonskontakten för att utesluta kabelfel. |
|
|
Du kanske ändå måste fejka ett annat värde för att se om du kan få ner soppamängden. Kan du mäta pulsvidden på insprutningspulserna? /Mats J |
|
Paap Reeder |
1) ... har du mätt så att lambdorna "pulserar". Skall ligga mellan 0,2-0,9 ... cirkus. 2) "Rattlar" den med spjällen i läge II? Funkar alla sensorerna så är det ett jordfel. Batteriet MÅSTE vara helfräscht! Skall hålla minst 12,5 i viloläge samt ha tillräckligt med energi så att spänningen inte dippar i startfasen ty då kan boxarna "hamna på vad som helst". Ett "jäkla sunkigt" fel kan vara om instrumentpanelen ärjat eller dylikt så att chipen på kortet som skall jobba ihop med EML-boxen inte fungerar korrekt. MVH /// Paap R |
|
Vänster bank hade pulserande lambda, och högra sjönk till konstant 0,2 när den blev varm, så då bytte jag den. Tyckte det var ett logiskt fel, att den gick på fasta parametrar kall, och började gå för fett när lambdan gav fel värde.., men icke! Rattlar? Menar du om dom står och fladdrar? Dom är stabila, man hör bara ett svagt surrande, som ska vara helt normalt. Spjällen går till halvöppna läget när man gasar med tändning till. Borde inte EML lysa konstant om den detekterar fel på spjäll eller instrument? Har även mätt resistanserna på spjällvinkel och provat med andra spjäll.. (ena kärvade lite i 'växellådan') Kollade lite i ritningarna, och dom trådar jag kunde se mellan instrument och EML var hastighetssignal och lamptändning. Har jag missat något? Den är lite konstig i instrumentet faktiskt, tänder inte upp ibland, och ibland hänger sig 'gong-gong:en' (styrs väl av OBC, som är svart..) Batteriet verkar helt ok, men har inte kollat jordningarna till boxarna. Lägger det på 'att göra-listan'! Mats J: Om jag fejkar tempsignal och får ner soppan, men tempgivarna är ok, hur löser det problemet? Om jag konstant fejkar tempsignal kommer motorn bara att gå bra vid en viss temperatur.. Lite som en kille jag läste om som hade problem med att motorn gick för snålt, så han strypte soppareturen så den gick bra och trodde det var fel på bränslematning, men visade sig vara LMM till slut. Giod Jul på er! Sam |
|
|
Jag tänkte mest som ett sätt att identifiera ett läge då den går bra och sedan kunna komma vidare. Man kan ju isåfall utesluta alla tändningsrelaterade fel. /Mats J |
|
Paap Reeder |
Rallyfinnen! ... vill än en gång göra dig uppmärksam på denna "doldis" som själva instrumenthuset utgör på dessa E32:or. Var på nog varenda jäkla tåt innan jag kom på detta med EML- lampan (som ju i verkligheten är TVÅ dioder). Sedan bidde det ett "nytt" instrument från EuroCarParts. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... glömde beskriva: rattlar. När man kommer med nyckeln till läge II och spjällmotorerna får ström skall spjällen "synka in sig" genom att öppna sig ngn millimeter och "stämma av" läget sinsemellan. Detta läge måste först köras in på väg genom den s.k spjällsynkroniseringskörningen - 3 ggr motorbroms från 5000 -> tomg under minst 10 sek ... d v s du måste köra på 2:an. Sedan skal motorn gå på tomg i 5 min. Före detta måste man boota om boxarna o s v. ... litet samma förfarande som vid inställning av ett ordinärt kärnkrafteverk. MVH /// Paap R |
|
Synkningen ja, kommer ihåg den från 850:n, gick lite lugnare på tomgång efter det minns jag.. Har för mig att spjällen gör en liten 'självtest' när man slår på tändningen även om man inte kört synkningen.. Jag får kolla mer i schemat och se vad jag missat i signalväg mellan EML och instrument. Dom brukar ha dubbelt på airbag också, räknas väl som säkerhetsrelaterade system båda två antar jag. Lyste inte EML-lampan när du hade problemet med instrument/EML? Jag hade nästan uteslutit EML-relaterade fel eftersom lampan tänds och slocknar. Den tänds aldrig när motorn går dåligt, endast check engine lyser och blinkar.Därför har jag antagit att felet (felen..?) är motronic-relaterade.. -Vad det gäller tändning så körde jag på startmotor med alla stift ikopplade och kollade så jag hade gnista, har även kollat med tändlampa(inte 100%-ig metod) med motorn igång. Verkar ha gnista på alla när den går dåligt också. Tror problemet är att den går för fett. Borde alltså vara LMM, vattentemp, eller lambda.. Tips: funkar bra att lägga tändlampa på kabel till spridare också för att se att dom pulsar! God fortsättning på julhelgen! Sam |
|
Paap Reeder |
... då tror jag inte det är fel på ditt EML. Min tändes inte i läge II ... har jag för mig. God fortsättning /// Paap R |
Paap Reeder |
.... kuriosa: jag körde säkert dryga 50 mil med insprutarna förväxlade v-h sida. Tänkte att om många kanske mekat på din motor så kan förväxlingar ha skett särskilt om man "rivit isär" mittlisten. Jag klantade till märkningen men den gick ganska OK ändå ty insprutaren "lägger ju upp soppa" bakom insugsventilen ... fast då litet vid fel tidpunkt s a s. MVH /// Paap R |
| Kom att tänka på detta med spridarna.. Har kört den på bara en styrlåda, då borde den ju inte ha startat om spridarna var växlade? | |
|
Det verkar rimligt, för om det var felkopplat så skulle den ge tändning på enacylinderbanken och bensin på andra, och då är det ju rätt kört. /Mats J |
|
|
JAg hade liknande fel på min, borta med ny rotor och fördelarlock! Bara småsmulor kvar inuti.... Asken |
|
| som sagt...kolla insugs tempgivarna lite bättre.min gick fett som f** pga ena va kortis i...kan ju va nått annat oxå.oftast inte så invecklat problem har jag lärt mig...Mvh Morgan | |
|
Asken: Har haft isär fördelarna och kollat, var rent och fint.. Morgan: Tänkte samma sak när jag köte den: ska ju inte vara så svårt.. Ofta är det dom enkla felen som är svåra att hitta.. :-) Tur att man kan greja när mankänner för det, jobbigt om jag hade haft bilen som bruksbil.. |
|
|
Tar upp tråden igen.. gör ett ryck med bilen i helgen. Testade en ny felsökningsmetod. Körde bilen på 'dåliga' banken genom att dra ur spridarna till den andra och koppla in två lösa spridare för att slippa felkoder. Nå, det blev lamptändning på lambdareglering eller nåt så jag fick koppla ur tråden till check engine på den styrlåda jag inte körde på för att se endast den jag felsökte på.. Konstaterade att motorn gick med ena boxen, men inte andra när jag växlade styrboxar (dom är samma, går bra att växla). Lödde på lite dåliga lödningar i boxen, och den började gå på den också. Men den gick inte bra, så jag kollade lambda-spänning, och den låg på ca 0,4V konstant. Drog jag av 'hatten' vid spjällmotorn och gav den ännu mera tjuvluft, så sjönk den ytterligare (för att kolla att sensorn fungerade). Så det fick bli läcksökning! Körde rökmaskn i insuget (fiffig grej, pumpar rök i insuget, så ser man var det läcker, riktigt bra på turbobilar) Nå, det rökte 'nere i mumindalen'.. dvs insugspackningar! Slet isär det igår och kollade banjobultar (inte speciellt lösa), och tätade insugen med orange Hermatite. Idag ska själlhusen på och provstart.. Jag antar att det brukar läcka mellan insug och 'adapter', inte mellan adapter och topp? Såg ut som det hårda gummit mot insuget var problemet.. Någon som haft läck mellan adapter och toppen? Uppdaterar senare! |
|
Paap Reeder |
... du har 1) lödningar i boxarna ... 2) läckage vid insugspackningarna ... 3) samt bortfall av ena banken ... Kan inte se att dessa fel "hänger ihop". 1) ... ytterst tveksam till detta 2) ... kan väl omöjligen medföra att hela ena motorhalvan lägger av 3) ... 0,4 på lambdan är ju inte ok. Enligt min uppfattning kan en lambda inte ge ett konstant värde men kan givetvis ha helfel. MVH /// Paap R |
|
1: Är lite osäker på den själv, men problemet med att den inte gick på ena boxen försvann efter att jag bättrat på lödningarna i den boxen.. (växlade jag boxarna med allt inkoplat, så gick den på andra halvan) 2: Satte felkod på LMM och lambdareglering, gick när den var kall (innan lambdaregleringen var igång), tände sedan lampan på tomgång, för att sedan lysa hela tiden och gå dåligt. Antar att boxen var orsaken till att den la av. 3: Nej, 0,4V (varierade lite typ 0.39-0.41)så går den för magert. Detta stämmer med insugsläckage-teorin. Läcker det tillräckligt, så klarar den inte av att kompensera med mera soppa(max&min gränser för adaptering), och den kommer att gå för magert med felkod på labdareglering. Gick däremot på alla cylindrar, men dåligt. Orsaken till att man har pulserande lambda är ju att den reglerar omkring 1 (där lambdan är känsligast), klarar den inte detta, så kommer värdet att vara något annat. Iom att värdet gick ner när den fick ännu mer luft, så verkar mätningen fungera. Jag påstår inte att jag har rätt, förklarar bara mina teorier baserat på vad jag tror mig veta :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.