|
|
|
|---|---|
|
Åker E32 till vardags, en välskött bil som jag lagt en del energi på, frisk och fräsch i karossen utan att vara överdrivet ompysslad för att vara en bruksbil (det är ju löjligt att hålla på och tokputsa en bil som man använder på vintern, de tar ändå så mycket stryk att de knappast kan anses vara några "finbilar" på sikt). Har en E38:a också, men har alltid tyckt att E32 stått sig bra mot E38:an i komfort och körglädje (manuell E38:a med sportchassi klår fortfarande E32 med automatlåda). Häromdagen fick jag chansen att provköra en nyare E65:a, bad idea! Nu känns verkligen E32:an som en gammal skördetröska! Vägljud, utrymmen, atmosfär... billigt materialval i kupén (om man ska vara ärlig så är faktiskt plasten i E32 rätt slabbig jämfört med moderna inredningsmaterial). Den jäkligt välfungerande automaten i E32:an känns som en rysk jordbruksapplikation i jämförelse med senaste generationens tiptronic i E65... Suck, jag antar att bilar bara blir gamla, utvecklingen går ju framåt. Jag som dragit mig för att gilla E65 förut, hur ska det nu gå? Måste kanske skaffa en.. eller en MB S-klass, har häng på en skitfin S500 från -96 som en gammal affärsgubbe på firman ska sälja iväg billigt (en bra bit under hundringen). Det kanske kan vara ett alternativ?!?! | |
|
Sant, de är gamla. MEN... Som min Highline står så får jag inte mycket roligare, komfortablare eller snabbare bil för pengarna. Och även om man stundtals får ösa i pengar i den så motsvarar det inte alls tappet pengamässigt mot att ligga och köra ny eller nästan ny 3-5-7 serie. Allt är ju en avvägning mot intresse, plånbok mm. Hade det vart för att jag bara hade lagt pengar på bil då hade jag åkt ny schnitzer sjua. MEN jag gillar att äta på fina restauranger, köpa fina kläder (läs dyra) ha en stooor hemmabio mm. Ngn helig ko är den dock inte, och någon gång kommer den troligen att säljas till ett alldeles för lågt pris med mycket vånda och ångest. Men då lär det ju inte dröja innan det står något annat lite ovanligt på gården ;) Men sant, visst börjar de se tidens tand... |
|
Helga |
Det är faran med att provköra en nyare BMW:-) Men det är lätt att rätta till genom att prova en nyare bil av annat märke. Så känns den "gamla" bimmern fräsch igen! //Helga |
|
visst känns E32 gammal.. inte så konstigt heller.. modellen har snart 20 på nacken.. kändes som en chock för mig att sätta mig i min förra 750iAL 91a nu när jag är van vid 750 E38 (som knappast är toppmodern den heller) fast hur bilen upplevs beror ju mkt på skicket samt utrustningen med.. välutrustade E32 efter 92b eller 93 känns ju bra mkt fräschare än en gammal 735i 88a med solkig plysch invändigt.. Förresten, jämförde rätt nyligen en MB 600 SE W140 med min E38... tycker E38 är mycket mycket modernare och nyare än MB.. så W140 är väl knappast nått bra alternativ om man vill ha en nyare bil. BMW CS #5139 |
|
|
För ett tag sen körde jag min kompis e38 och tänkte att lägger jag ner en peng till på min egen e32 så vetefan om jag ens vill byta. Och jag kände precis samma sak när jag körde en 2006 750 nyligen att fy fan kan man inte göra nått roligare för en miljon... det är en direktörsvagn utan like man åker som en kung i den men att köra den skänkte mig inte samma glädje ändå... kanske har jag en saknad del i min hjärna men det var min spontana reaktion. Får jag bara dit ny fälgar däck och fjädrar dämpare på min e32 så kommer jag va nöjd igen... /mvh j |
|
| den nya 7serien är väl den fulaste bil man någonsin sett?vad ser den ut som? | |
|
För mig känns E32 som väldigt ny. Eftersom jag köpte den osen bara åkte 5 mil med den innan jag ställde av den. Har nog nåt att se fram emot till våren hoppas jag. |
|
|
Det är klart att modernare bilar känns nyare och har bättre kvalité. Konstigt vore väll annars? Jag tycker man ska jämföra med bilar från samma år. Ta en volvo/saab från 1991 så känns nog din E32:a ganska så modern ;) |
|
|
Kompisen har ju en 535 från 2001 och inredningen ser ju typ likadan ut. Själv behöver jag inte en stor ratt o styra massa onödiga funtioner med. 700 funktioner styrs ju med joysticken i nya 7 serien... Tror att jag klarar mig utan 650 av dem... =) /mvh j |
|
|
Jaaa... men Quixotic , E32:an ÄR ju gammal... ;-) Även jag har varit ute o rattat E65 med extra allt i, o visst, det är en sjujäkla vagn, o det känns som om man kan köra den hur fort som helst!!! Det är en helt underbar vagn! MEN, den var ändå inte lika rått skön, som min nuvarande E32 -93 740iA Indiv. med sportchassie... Den mullrar inte lika mysigt som min gör ;-))) Hoho! BTW, jag var o tittade på Ryska Ambassadens fd. MB S280L idag! SNACKA om undermotoriserad vagn...Skottsäkert dubbelglas, skottsäkra dörrar, sprängskydd i golvet... Den gick lika bra som en Toyota Yaris Verso... :-/ Bilen var i nyskick o hade det mesta i utr. väg, men jag ville ändå inte ha den... Varför beställer man en sådan? "Vi kan inte köra ifrån terroristerna, men det gör inget, för de kan slå, banka o spränga på vår bil, o vi klarar oss nog ändå..." "Sergeij, slå upp mer Stolichnaya...de kanske tröttnar snart... Nej men fan, nu spillde Du ju i min "Pravda"...äh...skit samma, bara Du inte spiller på mina nya björnskinns-skor...Var fan är T.A.T.U.-cd:n??? Har Du hällt vodka på den också??? Nu blir det "Sibirien"... :oDDDD ) GOD JUL! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tja...Gamla är ju dessa E32,men snyggaste 7:an hitintills,helst de med 750 grill/huv och V8 spoilerläppen+shadowline+grå skinnklädsel t.ex...Javisst ja,så ser ju min ut ;) Mvh Janne. |
|
|
KRAFTWERK; Vilken MB generation var mercan? W126? Hade bilen Svenska skyltar? Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: S280 -98 Ja, den var nu Svenskskyltad! Skitläcker...nästan sexig...Men det tycker ju jag att alla 7:or o S:er är... ;-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Kraftwerken: Haha, dom kanske skulle satsat lite på motorn i stället =/ :) Jonas |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Många E32 som jag nu provat har mest kännts dassiga. Men min egen e jag sjukt nöjd med fortfarande =) De som är i fint skick känns inte gamla tror jag. Till sommaren får det blir en E38 så E32an kan stå o va fin ett par 100 år till... E65 har ännu inte provats än. |
|
Efterhands bepansring på mercan, i sådana fall, endast 500 SEL/S 500 L och 600 SEL/S 600 L W140 gick att få med fabriksbepansring, det låter konstigt allt i hop, förlängd kaross gick aldrig att få till 300 SE 2,8/S 280 W140, vilken skatteklass hade den? Många bepansrade bilar är endast godkända med en speciell ägare, exempelvis Riksbankens SAAB 9000 CSE 2,3 Turbo, eller Turkiets Ambassads fabriksbepansrade MB W140, vilket innebär ombyggnad, export eller skrotning vid försäljning. Mvh Stephan |
|
|
En annan fråga: Hur kommer det sig att MB S-klasse från slutet av 80-talet står sig så pass mycket bättre än E32 i värde? De är väl likvärdiga i det mesta rent kvalitetsmässigt? Eller? mvh |
|
| Visst E32:an är gammal, men så himla snygg! särskilt bakifrån. | |
| Ska man köpa S500 bör man inte välja 96 utan 97 istället, då en mängd förbättringar skedde! | |
|
Tycker inte E32 känns så gammal! Men jag kör ju E3 också..... :) /Geson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.