AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.622

Sportvagn för lång person?

Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Känner att slantarna bränner i fickan rätt rejält och är sugen på att köpa en sportkärra att glida/leka med på somrarna. Frågan är bara vad man ska köpa.

Är 1,90 lång vilket ger en del problem med den här typen av bilar som jag förstått det. Är än så länge väldigt grön på detta område, har bara kört en Chrysler Crossfire än så länge med resultatet att jag fick hålla huvudet snett hela tiden för att taket var 5 cm för långt ner :D

Bilar jag funderar på än så länge är: Z3, Z4, Lotus Elise, Opel Speedster.

Någon som har erfarenhet angående lämplig kärra för en snubbe med min längd och ett max pris på 250'.

Because it’s on the Internet, it has to be true!
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Synd att din längd begränsar urvalet. Men om du inte har extremt lång överkropp så fungerar en Z3 Coupé alldeles utmärkt. Min far är 1,90 och har ca 4 cm till taket. Tror det är något liknande om man har en cabbe...

Elisen känns värre utan att jag har belägg för mitt påstående!

Speedstern kan du glömma! Jag har kört en sådan och den är SÅ mycket jobbigare att kliva in/ur än en Z3:a + att takhöjden är markant lägre.

/Bo-Erik
Länk
2,
295
2,8 power
...sedan kan jag bara säga att om du har råd att underhålla/försäkra en Z3M så är det absolut inga problem att finna en sådan för en bra bit under 250 tkr!

/Bo-Erik
Länk
194 cm, lång överkropp, 1,5 cm till taket i Z3 coupe.
Ungefär samma utrymme i Audi TT.

/ Fredrik
Glömde skriva att du dock _MÅSTE_ hitta en bil utan taklucka, om du inte tycker om att ha håret stickande ut ;o)

/ Fredrik
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
En M-coupé är ett perfekt val!
Billig jämfört med konkurrenterna och man får plats om man är 190cm, men bilda dig en egen uppfattning genom provkörning.

/// Viktor

Mer mos till folket
Är 195cm, kan sitta i en Z4 men sitter knappast bra. Z3 är tveksamt, de bilarna är verkligen små. Antar att man får stå ut med lite ont i ryggen om man är lång och vill köra liten sportbil. ;)

För dina pengar hade jag väl satsat på en sen E36 M3 alt. 964 C2/4, ursäkta svordomen ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
2,
295
2,8 power
Inga problem att sitta i en Z3:a om man är 1,90 lång!!

/Bo-Erik
Länk
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
får inte plats i en z3, men har haft en Z4.
Är 194 cm lång!
V12 LeMans
ett annat alternativ är Mini Cooper S , och gärna med racingstolar .

Var och kolla på en ny med Checkmate-pkt på Paulssons i Hbg igår , helrätt .

Är själv 190 cm lång och sitter skitbra i Coopern , och hyfsat i Z3 och Z4 .

Jag sitter bättre i Z4 med standardstol utan elman. än med elman. sportstol .

Kanske en Z3 3.0 c:e med racingstolar ?

är 1.90 själv och får plats i z4:an med rätt stor margial...hur man har ställt in stolen gör ju mycket för utrymmet...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag är oxå 190cm. Får utan några som helst problem plats i 325:an, 911:an m fl.

Om benen är långa vinklar man ju bara upp dynan lite om möjlighet finns.
Problem tror jag man stöter på först om man är 195 eller om man har en lång överkropp eller nåt.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Ska ta och kolla runt lite och se ur de känns, problemet är väl att det sällan finns roliga sportvagnar på den lokala bilaffären utan man måste åka runt en del.

Framhjulsdrivna bilar går bort helt, vill ha en rwd alt 4wd och helst en cab. Prestandamässtigt så känns 6 sek till 0-100 som ett tak. Försäkring är inga problem då jag endast kommer att köra bilen på sommaren och entusiastförsäkra (om möjligt).
2,
295
2,8 power
För den perkefta sportvagnen får man vara beredd att finkamma vårt avlång land! Se resandet som semester!

Återkom gärna med vilket val av bil som det blev tillslut!

/Bo-Erik
Länk
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Testat (provsuttit) 3 kärror idag med följande resultat.

Toyota MR2 - Alldeles för liten, omöjlig att köra på grund av obefintlig sikt (ser rakt in i solskyddet).
BMW Z3 - Höjdmässigt tar mitt hår i taket om man sätter på taket. Benen får inte plats utan jag måste sitta med böjda knän hela tiden = jobbigt.
Mercedes SLK - Satt som en dröm jämfört med de två ovan. Inga problem med vare sig höjd eller längd på sätet.

Skall fortsätta att undersöka ett par kärror till framöver, återkommer med resultat.

Because it’s on the Internet, it has to be true!
2,
295
2,8 power
MG TF är en annan rolig bil för en lite billigare peng. Ingen aning om du får plats, men det är ett alternativ.

/Bo-Erik
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.