|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har kollat lite tempmätar-trådar men ser ingen som verkar ha samma symptom som mig, så jag startar ny tråd. Ber om ursäkt ifall jag missat att detta redan svarats på .. länk vore trevligt, isf :) Igår när jag kört lite stadskörning och även en del tomgång och var på väg hem i ~90km/h så slog tempmätaren plötsligt i taket, röda lampan började lysa. Lättade lite grann på gasen och körde vidare en bit, då slog den efter några hundra meter snabbt tillbaks till "rakt upp" = det normala. Några kilometer senare slog mätaren i taket igen och ville denna gång inte gå ner längre än till halvvägs mellan normal och röd lampa, även efter lång rullning i friläge. Där stannade den sen hela vägen hem (ytterligare några kilometer). Vet någon vad detta beror på? Vad kostar det att lämna in och få lagat? Går det bra att köra överhuvudtaget, kan jag exvis köra till verkstan? Bilen är en 528 e39 -97. Jättetack på förhand för tips! | |
| Är det viskofläkt på den så kanske det är den som börjar bli dålig eller termostaten. | |
|
Så kul att jag kan svara på nånting! Har råkat ut för exakt samma problem! De bytte termostaten å sen var nålen stadig som en klippa igen! Pris inkl arbete c:a 1800,- (Fast då bytte jag ett läckande lock också...) E39 Touring - 97 |
|
| Eftersom det är mig det handlar om så har ni givetvis rätt båda två :), har just bytt termostat OCH viskokoppling hos favvo-verksta'n. Schysst fartgupp i ekonomin såhär 2 dar innan jul :/ Verkar funka fint nu iaf. | |
|
Det kan ju vara enbart givaren som jävlas för dej. Det du kan göra är ett komptest på samtliga cylindrar. Ett co-test för att leta efter avgaser i kylarvattnet. Kontrollera vattenpump och slangar. Det första du kan göra själv är väl att kolla hur oljan ser ut och hur vattnet ser ut, för när den röda lampan lyser så går motorn väldigt varmt, vilket är mindre bra. |
|
Ragemannen |
det är termostaten samt en spricka i något rör kostar runt 2000:- bmw verkstad hade min inne i går för samma problem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.