|
|
|
|---|---|
|
Hade tänkt att uppgradera ljudet i min 325i sedan, har idag en Business CD med enklaste ljudpaketet. Till att börja med tänkte jag införskaffa ett fyrkanalssteg (dls ca41 alt. dls ra40) och ett framsystem (dls UP6 alt. PG ZR6.0). Tänkte i förlängningen även byta baksystemet. Det blir inte någon baslåda då jag inte har plats över i bagaget. Vill mest få bort det otroligt "pappiga" (som i papp, inte pappa :) ) ljudet. Jag kopplar nog även in befintliga bakhögtalarna på det nya steget så länge. Men då har man som många andra lite funderingar och frågor. 1. Antar att man får dra högnivå kablage från radion till bagaget och tillbaka. Gissar att det inte redan finns kablage man kan nyttja. 2. Passar UP6 och/eller PG ZR6.0 utan några modifikationer till/i dörren? Har förstått av tidigare inlägg att dom bör göra det. Finns det något annat som kan fungera? 3. Har högnivåingångarna fungerat rätt med separationen av jord etc. från signalen för andra som använt samma/liknande steg? 4. Får man plats att montera ett steg bakom sidopanelen (vänster) på en sedan utan nav, H/K, etc. eller ska man försöka få tag i en sidopanel med lucka etc. avsedd för navi alt. H/K? 5. Vad är det för högtalare bak i hatthyllan? Är det någon som har något att rekommendera? Mitt mål är att få ett helt okej ljud i bilen utan att spendera en förmögenhet på det. Men som vanligt är man lite fundersam på vart man ska börja och hur mycket jobb det blir i slutändan. | |
| Tänk på att kolla efter ett system som går djupt ned i registret om du inte skall ha baslåda , jag har DLS UP5 och dom spelar inte mkt bas utan funkar bäst ihop med en sub och jag gissar att UP6 har liknande karaktär. | |
| Bra poäng. Får ta och kolla av utbudet lite till. | |
|
I teorin skulle man kunna hitta en uppsättning 6.5" att sätta i hatthyllan bak att använda som "bashögtalare" |
|
|
Har hittat ett par 6,5" SEAS element som man nog skulle kunna använda för att få lite fylligare bas utan att behöva inkräkta på bagaget, frågan är om dom får plats. Är det någon som har varit i hatthyllan och skruvat? Länk |
|
Ulke |
Hejsan! En rekommendation....... Tidigare ECLIPSE använde sig av en bas av märket Vifa. Vifa är en känd högtalartillverkare som kommer ifrån Danmark och har element av mycket god kvalitet utan att direkt ha drabbats av den ofta tillhörande prisnivån...... Detta element går klart djupare i frekvensen samtidigt som det klarar av mer effekt, utan att för dens skull bli trögdrivet..... Exakt samma element satt i en erkänt god högtalare för hembruk, nämligen QLN STUDIO monitor, men då med annan impedans på talspolen och där tillsammans med en Scan-Speak diskant..... ECLIPSE systemer ej att köpa längre, men ger dig rekommendationen att köpa 2 av dessa rakt av, du kommer inte att bli besviken..... Länk hälsningar Ulke |
| Ulke:Han måste ju även ha diskanter och delningsfilter , hur spelar Vifa elementet mellanregister då? | |
| Jag har faktiskt kollat på just det Vifa elementet hos hifikit, men inte fått fram någon information om hur djupt det är. | |
Ulke |
Hewi Klart att han behöver ha diskanter med :o) Mellanregisterdelen i Vifa-basen är något av det bästa som jag har hört i den prisklassen, det har en mycket behaglig återgivning och återger rösterna natirligt och bra, trots detta så spretar det aldrig eller sticker ut i något register...... Avrullningen uppåt är mycket fin och man kan utan att tveka låta den övre delningen ske med enbart ett 6dB filter (mao enbart en drossel/spole)...... En rekommendation är givetvis att kombinera ihop med någon diskant som exeis Scan-Speak D2905/9500 som det tidigare nämnda Eclipsekittet innehöll, den kan numera vara svår att få tag på till bil, men givetvis passar även övriga diskanter ur Eclipse eller möjligtvis Impacts sortiment....... Nämnas bör väl att det numera så erkända och allmänt rosade Impactsystemen var tidigare ett budgetalternativ till Eclipse....... Jag skulle föreslå en neutral soft-dome antingen 0.75 eller 1" där man kan lägga delningen runt 2500Hz.... Någon som vill ha vidare förslag på ett komplett kit med dessa basar och ett par diskanter samt värdena på komponenterna???? Maila.... Hälsningar Ulke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.