AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
578

E28 528 sladrig växselspak

LE
min växselspak är väldigt sladrig/lealös .. lägena på växslarna känns bra men spaken är lealös,,
det vore bra om ni kunde komma med tips på vad det kan vara

Mvh Lars Erik
Finns bussningar som man kan byta under damasken some where

PH
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Lika på min 520 åxå...

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
Oo=00=oO
[]=****=[]
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Hissa upp bilen, kolla upp mot där kardan möter vxl lådan, ovanför där går ett stag från vxlspaken till lådan byt bussningar i delen där spaken möter staget o där staget möter vxl lådans ingående vxlföraraxel o vips tight o fint!! el bygg ett nytt stag utan bussningar, o skaffa/bygg shortshift, = ännu tightare o finare men det finns risk för viss resonans men då blir det gött att dra i spaken...;)
LE
måste jag plocka ner växselådan eller kan man komma åt ovanifrån .

Är det simpelt att ta ner växselådan eller stöter man på några svårigheter ,. kom gärna med tips

Feman på lådan hoppar ut så om man river ner så kanske det är lika bra att skaffa en ny växselåda

Mvh Lars Erik
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Du kommer åt stgen ändå, men det är lite trångt om du skall komma åt länkagets möte med vxl lådans ingående skiftaxel, men det går, kom på när jag surfade runt här att det kanske inte finns lösa bussningar att köpa till spaken kolla det först innan du tar bort de gammla....

att plocka ned vxl lådan är relativt enkelt om man är normalhändig.. men det är lite trångt vid bultarna runt sprängkåpan, men det behövs bara tid o sunt förnuft så går det bra. Mvh L
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
På min 518i føltes gispaken løs og slingrete, spesielt inn i 1. og 3. gir (har 4 trinns kasse). Jeg lot det gå noen uker fra jeg merket problemene, og etterhvert ble det verre og verre. Tenkte at girkassa var gåen, så under et besøk på BMW-verkstedet ba jeg dem sjekke girkassa. Jeg fikk da til svar at jeg nok måtte påregne et girkassebytte rimelig snart.
"Bittert", tenkte jeg, "nå som bilen var i ferd med å runde 40' mil uten noen motor- eller girkassereparasjoner", og la meg under bilen forselv å ta en titt på saken.
Fant da ut at en liten unbrako-bolt (er det sånn det staves?) var i ferd med å skru seg ut under der. Denne bolten festet overføringsstaget fra girvelgeren til girkassa, så når denne skruen løsnet ble dermed motstanden til staget borte. Istedet for at staget dyttet inn armen på girkassa beveget det løse staget seg bakover hvor motstanden jo var borte. (Kraft er lik motkraft).
Jeg skrudde til denne bolten og girkassa var i orden. Dette tok meg altså 30 sekunder å kontrollere og 30 sekunder å utbedre. Men BMW-verkstedet fant ikke problemet og varslet et helt girkassebytte!!??
Ja, ja. Endel frustrasjon fikk utløp nå, men jeg håper du kan dra nytte av noe her.

Mvh SindreØ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.