AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.886

Bmw M5 E39 2002 7300mil

Sida 2 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Programmer: jag håller med dig i det mesta du skriver men jag köper inte att en medelvärdesbildning av annonserade priser skulle vara en bra värdemätare för en aktuell bil.

Om fem relativt likvärdiga bilar annonseras för olika priser är det inte de dyrare som blir sålda.

Försök att motivera för en köpare att han ska betala 300' om en liknande går att hitta för 50' mindre, även om medelvärdet av alla annonserade bilar ligger över 300'.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BjörnB: Jag menade inte att man ska ta ett medelvärde för att bestämma den aktuella bilens pris utan det var mer en kommentar att det går att hitta ett enskilt exempel på www.bmw.de som ligger relativt lågt i pris och att det inte betyder att det är en genrell prisnivå hos tyska BMW-handlare. Finns ibland en orsak till varför en bil säljs till ett lägre pris. Tar man dom 5 billigaste man hittar på samma sajt så får man förmodligen en bättre bild av vad en motsvarande bil annonseras för av tyska BMW-handlare.

Självklart är det så att en köpare först kollar den billigaste bilen och köper denna om den motsvarar hans förväntningar. Har själv under en längre tid letat efter en 320dAT hos tyska BMW-handlare och så fort det dyker upp en bil med rätt utrustning som ligger bra till i pris så försvinner den också inom någon dag.

När det gäller årsmodeller så tittar kanske flertalet bara på detta och inte när bilen är uttagen. Dock så är det väl en del som använder värderingen på bilpriser.se och där anger man ju uttagsdatum så visst spelar det en viss roll. Har själv två 02:or och det skiljer 1 år och 1 vecka mellan uttagsdatum på dessa.

___
//Ulf
simon_en; 1/9 är inte det datum när BMW byter årsmodell/modellår generellt, för M5 E34 Sedan LHD, var september, brytmånad för 1992 årsmodell, för övriga årsmodeller, ser det ut så här...

1990, juni-89
1991, juni-90
1993, nov-92
1994, aug-93
1995, maj-94

För 540i LHD, ser det ut så här

1994, aug eller sep-93, beroende på modell, dock finns det 93: or, tillverkade i sep, bryttet ligger i chassinummerserien, inte ett visst datum.

1995, april-94, gäller alla versioner, jag blev lurade, av att den första 540iA Sedan, var färdigställd i maj-94, bilarna med chassinummer efter den är i från april-94, vilket betyder, april även för 540iA Sedan.

1996, juni eller juli-95, beroende på modell.

1996, E39, 6vxl april-95, aut maj-95, obs förseriebilar, men godkända som 96: or, trots det.

1998 års E38, började i maj-97, 1998 års E39 i sep-97.

Vilket betyder, årsmodellbytet sker individuellt, det går inte att säga när BMW har bytt modellår, så det vore tacksamt att inte skriva 1/9, om man inte har säkra uppgifter att det verkligen är så.

Mina uppgifter kommer från Svensk Bilprovning och BMW.

Angående, priset på denna M5: a, jag jämför med vad motsvarande kostar hos Auktoriserad handlare i Tyskland, 2002: a uttagen 2002, kostar €29900 med miltal under 10000mil och med navi, är bilen uttagen 2001, är priset lägre, fördelen med BMWs bilar är att dom har garanti, som för mig är värd, uppåt 100tkr, saknar en M5 E39 garanti ska den vara rejält mycket billigare än en med om jag ska köpa, alltså saknar Ulkes bil garanti skulle inte jag betala mer en knappt 200tkr, men jag skulle snarare köpa en av BMWs 01/02: or, för jag vill ha en facelift, det är det viktigaste, inte om den är från 2000, 2001 eller 2002.

Mvh Stephan
Stephan - Du har (som vanligt) helt rätt. :) Vissa modeller följer inte "regeln", MEN det är generellt sett vanligast att BMW byter årsmodell i september.

Årsmodeller börjar bli RIKTIGT knivigt att hålla koll på numera. Såg att flera märken kommer med -07:or redan i mars-april...!
Ulke
Vad jag menade i mitt inlägg till Simon_en var att man skall vara uppmärksam när man tittar på bilar i annonser från tyskland, särskilt då man väljer att översätta till svenska....Blir ofta att man får en missvisning om det rör sig om en modells EZ=Erstzulassung (första registrering) eller Bj=Baujahr (Tillverkningsdatum).......

I regel brukar det väl inte skilja så mycket i förfluten tid mellan de 2, men man måste försäkra sig.....annars kan man åka på en nit.......

Någon som kan bekräfta?

mvh Ulke.....

Stephan

Dina kunskaper är guld värda :o)
Ulke - Jag är kanske trög, men vad vill du att någon ska bekräfta? :)
Ulke
BJ vs Ez
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.