AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.884

Bmw M5 E39 2002 7300mil

Sida 1 av 2
Ulke
Vad kan man räkna med att få ut för en M5 modell 2002 med 7300mil på mätaren?
1 ägare i Tyskland och 1 i sverige....

Full utrustning inkl. navi
18" Originalhjul med nya däck
Carbonsvart metallic och alu-inredning
Fullservad och för 2 veckor sedan Inspektion 2

Kalasskick på den, inte en skråma.......

Ge gärna några synpunkter...

mvh Ulke

Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet!
jo
183
josef
525IA Touring-02
Skulle gissa mellan ca 280-310tkr.
Om allt är i sin ordning, som s-bok, och full dok,historik.
Bilen måste nästan vara nyskick, med den milantalet.
För det är min 520iA Touring -01, 7200 mil...

MVH

jossi
Hawar
Beror mycket på hur snabbt du vill sälja den, M5:or från 01 med faceliften är mycket mer attraktiva med tanke på åtgärdade barnsjukdomar m m. Sen att den är snyggare gör inte saken sämre.

Men jag tror på ett slutpris 250 000:- vid en privatförsäljning om du vill få den sålt inom rimlig tid. Seriös bilhandlare kan nog få ut 30 - 40 tusen till med tanke på att de ger garantier m m. Många är lite rädda att köpa en sån bil privat. Vad hade du tänkt själv ?

Mvh
Hawar
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag är betydligt mer pessimistisk. GISSAR att marknadspriset ligger närmare 200' än 250'
//M
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Drygt 200' för en 02:a med 7300 mil på mätaren låter väldigt lågt. Det får man ju betala för en 530 med M-Sportpaket.

Den billigaste facelift M5 som annonseras på Blocket begärs det 237' för och det är en 01:a med 15.700 mil på mätaren. Billigaste 02:an ligger på 299'.

Jag tror du borde kunna få ut 260-280'.

___
//Ulf
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
250 - 280' vid privatförsäljning borde den vara värd om allt är som det skall med dokumentation etc.

/Rickard
Hawar
Marin, 200 känns nog väl lågt för en 02 med de milen, men om man utgår från att allting stämmer och bilen är i bra skick så hittar man inga ärliga M5:or för 200,
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
210 fick jag ge för min 530'a med liknande utrustning och ~7000 mil i somras, så nog tror jag mer på 300'.

Freude am fahren
Ulke
Hej!

Tack för Era svar....

Man ser fort att en del har kol, och at andra av någon outgrundlig anledning alltid häver till med något horribelt som 200´ex.

Anledningen till min fråga är inte undersökning inför en eventuell försäljning, denna bilen är för eget bruk och skall avnjutas till sommaren.........

Att bilen är i kalasskicka råder det inga tvivel om, bilen är köpt för att vårdas i min ägo under en lång period och skiljer sig inte nämnvärt mot en från fabrik, lukten finns kvar :o)

Jag själv hade gissat runt 300´........

Tror att om man har 200´som referens så hamnar man antingen på en skabbig 00 med mätarfifel eller en 99 i normalskick, eller vad tror ni nu när ni vet att den inte är till salu??

mvh Ulke
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Säg till om du ångrar dej.........

Freude am fahren
Bilen är värd precis vad en köpare är beredd att betala för bilen. Om du gav 300' när du köpte den så var den värd 300' när du köpte den. Om du skulle sälja bilen och köpare bara är beredda att betala 200' så är bilen värd 200'. Sen om du inte vill sälja för det priset utan hellre behåller bilen ett tag till är en annan sak.
Är det någon som hävdat att bilen är värd 200KSEK i tråden? Jag känner "Marin" bra, han har bra koll på priser verkligen och brukar veta vad han pratar om. Hururvida han träffar rätt i detta fallet vill jag dock vara osagt.

Ulke
Simon_en

Att gissa att denna bil bara genom uppgifterna jag har gett skall kosta närmare 200 än 250 är nog tyvärr som att gissa att en ny M5 kostar 750 på Bmw när den kostar 850 i grundpris......
Man bör nog kolla i runda slängar vad en liknande modell handlas i om man skall bli tagen på allvar....

//Ulke
Det jag vet är att Marin har mycket(läs många bilar) info om vad bilar i praktiken säljs för. Om han har rätt i detta specifika fall vill jag låta vara osagt, men han är träffsäker normalt. Kan förstå att värderingen är obekväm, men det är en annan fråga.

Länk

24,9Keuro för liknande bil på aukt BMWfirma i tyskland ger normalt sett en hygglig indikator om slutpris i Sverige. Detta är sannolikt en 02:a då den är uttagen i oktober 01. Intressant att se vad det blir i praktiken!

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
"Gröna listan" säger säkert närmare 200' än 250' i inbytespris hos handlare. Om handlaren skall tjäna lite på affären så måste nog priset ligga däromkring men nu var väl frågan vad denna bil kan vara värd vid privatförsäljning.

/Rickard
Ulke
simon_en

Blanda inte ihop första registreringsdatum och tillverkningsdatum, det är 2 helt olika saker, det första har inget att göra med vilken årsmodell det blir.....
Den du länkar är uttagen av kund 01/10, min är uttagen ett år senare....

För övrigt kan denna tråd överges nu, jag har fått svar på de undringar jag hade, de som köper en likadan 02 för 200 kan drömma vidare ett par år, då kanske det blir verklighet.......

För Nu, tack till övriga....

//Ulke
Ulke,

vet du när BMW startar produktionen av kommande årsmodell alls? Svaret är den 1/9 varför ofta de som är uttagna i oktober är kommande års modell, dock är det ingen garanti att det är så, heller inte åt andra hållet. Det går inte att använda ditt argument eftersom det inte stämmer till 100% i upplänkat fall skulle jag tro att sannolikheten är ca 50% att det är kommande års modell.

Flera som är uttagna i september är t ex kommande års modell. Visst har uttagsdatum betydelse. Dock är det samma årsmodell. Är det inte så har jag och många på autopower fått BMWs modellår rejält om bakfoten.

Lycka till med din försäljning fö!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

simon: din uppfattning om modellår stämmer med min men visst är det så att en 02:a utagen sent 2002 är mer värd än en 02:a uttagen 09/01. Trots att bilen i stort är identisk så är den ju ett år nyare vilket bl a gör att rostskyddsgarantin gäller 1 år längre vilket är tacksamt på en E39.

Det går alltid att hitta exempel på www.bmw.de som ligger lågt i pris men om du hittar 5 bilar som motsvarar Ulkes så tror jag nog snittpriset på dessa hamnar betydligt högre. För några månaders sedan när jag letade 530iAT med M-sportpaket så låg flertalet 02:or med motsvarande mil i prisklassen kring 25'€ och högre.

___
//Ulf
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om man nu vill får reda på hur mycket man skulle kunna få för bilen, varför inte satsa 80:- på en annons i blocket? Testa först på 300' och bilda dig en egen uppfattning. Jag tror iaf att det är en extremt liten kundkrets i Sverigen som kommer att köpa en M5 -02 för dom pengarna.

En killen mailade till mig ang. min 525iAT -02. Han hade en 528iAT -98 i inbyte. Den begärde han 79' för och det är/var absolut tyst i telefon. Jag värderade hans bil till 70' (mellanpris på 80') om man vill bli av med den snabbt.

Mvh
Marin
Programmer - De allra flesta köpare ser bilarna som likvärdiga om det står -02 i rutan, glöm inte det. En "kännare" tycker naturligtvis som du, men vi står för en ganska liten del av kundkretsen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.