AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.007

Hur byter man vänster vareslljuslampa på en 540 E34?

FredricF
Pinsamt nog har jag efter enträgna försk inte lyckats klura ut hur man kommer åt att byta ut lampan på vänster varselljus. Instruktionsboken visar hur man gör på höger sida och det är enkelt men på vänstra sidan sitter ingen lucka som man kan peta bort på min bil (540 E34) utan nån form av luftintag som verkar leda in kylluft till nåt hjälpsystem till motorn (jag har inte forskat närmare i saken).

Hursomhelst så kan jag inte klura ut hur man byter den där jämrans lampan och hoppas att nån vet och kan tala om det för mig.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Vilken varsellampa är det? Parkerings? Fram eller bak?

Grabber undrar om han inte menar dimmljuset nere i spoilern

Bimmer
FredricF
Ehh.. hmm... (rodnar)
Vänster främre dimljuslampa menar jag nog.
Ledsen att jag var otydlig, jag får väl ursäkta mig med att jag kände viss frustration......

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jag brukar byta mina genom att (ev. hissa upp) stoppa in huvet under spoilern och byta där. Så slipper man pilla med en massa plast som bara går sönder iaf ;)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Hej,

Det är väl "bara" att peta bort locket till bogserögla, under det sitter en stjärnskruv, sen kan du dra hela huset ut.

Hälsn/ Peter.
Dj_visagee
Lättaste e att fixa den under spoilern.....
FredricF
Peter: Jo, höger sida är det enkelt, men på vänster sida sitter inget lock utan nån form av luftintag som förmodligen kyler nån pryl under huven nånstans (har inte undersök närmare). Det är detta luftintag som jag slitit och bänt i utan att lyckas rubba och jag har förgäves letat i instruktionsboken och verkstadshandboken men dom nämner inte saken med ett ord utan visar bara hur skt-enkelt det är på högra sidan. Det slutade med att jag kastade ut instruktionsboken (fast jag hämtade den senare, när jag lugnat mig).

Jag skall prova att lyfta bilen, som en del rått mig till, men under självaste julafton och juldan har jag inte tyckt jag kan överge familjen ens för en träff med min BMW i en GDS-hall. Kalla mig blödig.........

An
10
AntonT
525i 24v -93
Jag tror att du menar främre positionsljus som sitter allra längts upp på halvljus strålkastaren?
I motorrummet inte under bilen.
Om det stämmer så går plast röret till generatorn.
Röret lossar du genom att dra upp en u liknande plastkil.
som håller fast röret emot plast kåpan över lysena.
Den kilen är spärrad längst upp med en mindre plast kil som bara är intryckt.
Sen bänder du försiktigt upp röret (som helst ska vara varmt) och drar eller skruvar isär röret emellan lyset och generatorn.

Hoppas du förstod annars kan jag skicka några bilder så det blir lättare att förklara.

FredricF
AntonT: Nej jag menar det som sitter längst ned. Det som sitter i halvljusstrålkastaren är lika enkelt/pilligt att byta på båda sidor. I alla fall i min bil, jag har bytt båda.
Men tack i alla fall för det vänliga erbjudandet.

/Fredric

Jag kör hellre en japansk motorcyckel än äter en burk mask.
Hej FredricF,

Va ut och tittade på min, det är bara ett "plastlock", som du kan pilla
bort (försiktigt). Om det är lika kallt som vi har här, föreslår jag en hårfön eller dylikt för att du inte ska förstöra plastklipsen som den sitter fast med.

Hoppas det funkar nu?

Hälsn/ Peter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.