|
|
|
|---|---|
|
Hej alla elkunniga! Jag har ett "litet" problem med min 740 -94. Lyset kan plötsligt tändas fast bilen är avstängd. För en vecka sedan var det höger halvljus som stog tänt, häromdagen vänster helljus (den gången började det faktiskt under körning) och idag är det skyltbelysningen som står och lyser. Jag har helt enkelt fått en automatisk julgran på uppfarten. Trevligt ända tills batteriet är tomt när man skall iväg... Det verkar konstigt nog hänga ihop med årstiden. Första gången jag märkte det var nyårsafton 2004-2005. Sedan hände det några gånger till under vintern, men under vår sommar och höst har det inte varit några problem. Nu när det börjar bli kallt i Skåne har fenomenet kommit tillbaka. Spökande LKM? I så fall: vilken box är LKM? Mvh, Stefan | |
|
Tilläggsinfo: -Det gör ingen skillnad om lyset står i läge 0 eller 1. -Lampknappen är bytt av annat skäl (gick av vid gängan och trillade in i panelen). Detta gjorde ingen skillnad. -Bilen är svensksåld. Har för mig att tidiga e38 inte har programerbar halvljusautomatik, utan att något skiljer sig i elsystemet från tysksålda. Mvh, Stefan |
|
|
Låter som om du har samma bekymmer jag hade, tills jag bytte mina bakljus. Det stod över en liter vatten(!) i bakljusen, och kontakterna var helt ihopärgade. Problemen började visa sig i samband med fukt, salt och slask på vägarna. Jag hade en massa konstiga elfel, såsom framljus som inte släcktes, varningar för trasiga lampor bak, radio som slocknade emellanåt mm. Kontrollera kontakterna i skuffen, så du inte har överslag. ///Mats |
|
|
Annars låter det som kondens eller regnvatten i LKM - det blir så. Mvh Björn |
|
|
Tack för tipsen, Har nu kollat mina bakljus. Torrt och fint. Det var det däremot inte i ljusmodulen... Jag hittade lite fukt och mycket ärg. Det har alltså varit fukt i den en tid. Jag har demonterat och rengjort så gott det går. Skrapade bort det värsta och körde tandborste och Finlandia på resten. Återmontering och test planerat till imorgon. Om nu lysenas frispel upphör inställer sig nästa fråga: Hur undviker man ny fukt i lådan? Handlar det om läckage kan man kanske klä in /täta den, men då borde lyset trassla även en regning svensk sommar, viket det aldrig gjort. Jag tror mer på kondens p.g.a. temperaturskillnader, särskilt nu när jag sett de kraftiga kylflänsarna som sticker ut ur lådan. Hur skyddar man sig i så fall? Eller skall man het enkelt strunta i det och hoppas att det tar några år innan det är dags för ny rengöring? Någon som har en långvarig lösning på problemet? Hilsen, Stefan |
|
|
Senare årsmodeller har ett lager skyddslack på LKM'ens kretskort, förmodligen för att undvika just problemet med kondens. Tips kanske kan vara att lägga på ett skikt skyddslack - borde finnas på sprejburk hos t.ex. Elfa. Har det väl börjat tror jag det går betydligt fortare till nästa gång det blir porblem - trots att Finlandia användes vid rengöringen. Undrar om det är att anse som spritbruk eller spritmissbruk? ;) Mvh Björn |
|
|
Lack kan nog vara en bra idé för att isolera benen på komponenterna. Själva kortet var nämligen fint. Nästan all ärg satt på kylflänsen och de kraftiga komponenterna som sitter mot kylflänsen (transistorer?). På ett par ställen hade ärgen "växt" ner på komponenternas ben. Att problemet bara visat sig ibland, och att det skftat mellan några olika lampor beror väl på att "ärg-pulvret" i sig inte är ledande, men ibland på vintern blivit fuktigt nog för att göra kortis mellan benen. Elfa har lack från 131 + moms. Kjell & Co (som ligger nära mitt jobb) har för 59 inkl moms. Jag snålar och testar Kjells variant. Ang. Finlandian, så var jag tveksam i början, eftersom sprit och bilkörning inte passar ihop. Dock verkar det ha funkat den här gången... ;-) Mvh, Stefan |
|
|
Nu har den rengjorda ljusmodulen suttit på plats en dryg vecka utan några oönskade lamptändningar. Yes! En halv burk skyddslack ligger på kort och komponenter, så förhoppningsvis skall det funka ett bra tag framöver. Tack för tipset Björn. Mvh Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.