|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Pust o stön. Bara måste få bort den ofattbara fartspärren, utan att ändra programvara. Har kollat runt på alla sidor jag hittat, mailat JWR, kollat varenda tråd här på forumet som handlat om detta, men ingenstans hittar jag vart jag kan vända mig. Inte i Sverige iaf. Johann tipsade om bl.a. Kelleners, dom har en S-modul som man kopplar in externt som endast tar bort fartspärren (höjer varvtals spärren oxå med det får man ta) och det verkar ju bra. Men priset..700 euro!!! Det känns som ett rån! Har läst här på sidan att 3,2 ska göra 280 utan spärr men så här står det på Kelleners sida: "K.sport-S-Module for the M3 3,0 and 3,2 l: abolishing the speed limitation and raising the maximum rpm to 7600. Top speed with standard tyres 268 km/h; with 18" tyres - 278 km/h; for the M3 3.2l with 18" tyres - 287 km/h." Nu har nöden ingen lag så i värsta fall får man väl åka ner till Tyskland. Är det nån som kan svara på var i Tyskland Kelleners ligger? Har dom representant i Sverige? Snart är våren här.. :) | |
|
Kelleners adress: Am Pfauenzehnt 23 D - 46539 Dinslaken Tel +49 (0) 20 64 - 44 99 80 Fax +49 (0) 20 64 - 44 99 40 Jag förstår inte problemet nästan varenda chiptrim tar bort fartspärren och mappar du motorn så fixar firman det också om du vill. Det dräller ju av firmor som säljer trimchip, eller har jag helt missupfattat dig? Sen ska du tänka på det att Johann inte gör några halvmessyrer utan det kostar att ligga på topp (Kelleners). |
|
|
Jo, chip firmorna tar bort fartspärren, men på köpet får man alltid typ +20hk +30nm. Det är det jag vill slippa, vill ha den original. Vet inte men man tycker det vore en baggis att endast ta bort spärren i jämförelse med en vanlig chipning. |
|
| Undrar varför kellener bilarna går fortare med 18 tums hjul, det borde ju i så fall innebära att man ändrar rullomkretsen med felvisning på mätaren som följd? | |
|
Blixten: Det undrar jag med. Då man ändrar fälgstorlek kompenserar man ju alltid med mindre profilhöjd på däcken. Dessutom brukar bilar alltid bli litet långsammare ju större diametern på fälgarna blir. Detta är min sunpunkt. 287km/h låter otroligt mycket för en vanlig M3'a. Support Your Local Big Red Machine! -or else- Hells.A. NOMADS FINLAND |
|
| Att både 3,0 & 3,2 skulle göra 268km/h verkar märkligt. 3,2 borde gå fortare så klart. | |
|
Förstår fortfarande inte varför du INTE vill ha mer HK (mer än att du vill ha den som original). Och betalar du en firma för att fixa spärren så kostar det inte mycket mer för en hel omprogrammering. Men nog snackat om det nu... Jag skulle kunna tänka mig att Turbocenter skulle kunna hjälpa dig med det, de har i alla fall all utrustning för att manipulera med mjukvaran. Förresten Kelleners finns inte i Sverige bara i Tyskland och Schweiz. |
|
| bayerischemotor: Det är nog ingen omöjlighet med 287 km/h för en 3,2. Porsche ligger ju däromkring sin med sin 911 med liknande effekt. Jag är inte helt säker men jag tror att en e36 har mindre luftmotstånd än porschen. | |
|
snabel a Att jag vill behålla motorn original beror på att livslängden på motorn kortas (kan man anta) om effekten ökas. Sen är väl en M3 anpassad för 98 oktan från fabrik så jag har svårt att tro att det går att höja effekten med 20 hk. Det där med Turbocenter ska naturligtvis kollas upp. Tack för tipset! Kelleners får ses som nödlösning. |
|
|
M-Pire: Man ska inte ha någon övertro på chip-trimning men de eventuella 5-20hk du kan få ut ur en ny mappning skadar inte motorn eller växellåda. BMW har en ganska god marginal till sina övre gränser så du behöver inte vara orolig, du har ju trotts allt en M-bil glöm inte det... Det finns ju ett gäng med M3 folk som du kan fråga i forumet TRIMMNING om hur deras omprogrammering upplevdes. Numret till Turbocenter är 08-530 35 390 och killen som jag tror har mest koll på programmeringen heter Claus. |
|
|
blixten: OK, det var bara en tanke:) Support Your Local Big Red Machine! -or else- Hells.A. NOMADS FINLAND |
|
|
Varför plocka bort fartspärren? Löjjligt, hur ofta kör du över 250? ---------------------------------- Länk |
|
| M3CAB, somliga gillar att glida med sina bilar andra att köra fort med dem. | |
|
M-pire, Jag var hos Kelleners idag och skall dit igen på Torsdag, maila mig om du vill att jag skall ta hem en "Sport module". |
|
| Du johann, har du någon uppfattning om varför man anger högre toppfart för bilar med 18 tums hjul? | |
|
Blixten, Ingen aning skall fråga när jag åker ner nästa gång om jag kommer ihåg det. Fast säkrast är nog att maila och fråga, det funkar bra med engelska. |
|
| Tack för svar, jag får ta och skicka ett mail vid tillfälle. | |
|
Idag känns allt mycket bättre, Turbocenter har en liknande modul som Kelleners S-modul liggande. Monterad o klar för 3600:- så det var bara att slå till. Snabel a, du har räddat min sommar :) Tack Johann för att du erbjöd dig att hjälpa till! Om du kommer ihåg det när du är nere hos Kelleners, så är jag nyfiken på hur det kommer sig att 3,0 & 3,2 toppar exakt lika mycket utan spärr med original hjul. Eller rättare sagt om det inte är så att dom har skrivit fel på sin sida :) |
|
| M-Pire: alltid kul när man kan tillföra något, kör försiktigt i sommar nu...;D | |
|
Det går to ledninger inn til fartsmätaren, ved å dra ut en av dem (husker ikke hvem av dem) blir fartsperren fjernet... Chipping av M-biler er ikke å anbefale... Det er mange som lager chipper som ikke er 100%, ofte skjer det at motoren ikke for den bensina den trenger og, da blir ventilene brendt... og de koster MANGE tusen kroner! Hva er vitsen med 5-20hk mer? Det går 2 uker så er du vant til det så vil du ha mer..... |
|
| ...men Kelleners er nok en av dem som lager BRA chips... ;o) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.