AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.208

545iat tappar minnet.

Har fått problem med bilen,den glömmer alla inställda värden,språket ändras till Tyska från inställda Engelska och radion tappar alla inställda kanaler.samt att det inte går att låsa upp/låsa bilen med fjärrnyckeln.
Detta inebär att när jag låser upp bilen med nyckeln och öppnar bildörren går larmet i gång.

Är det någon som har någon aning eller har hört om liknande problem så vore jag hemskt tacksam för info.
Lite för ny modell för mig, låter typiskt som saknad spänningsmatning till de olika funktionernas minne. Det går ut några olika "bussar" med avsäkrad B+ till delar som dessa, koll av säkringar kanske skall göras i första hand. Det bör isf vara en mindre storlek, 5-10A kanske och hittar man en avbränd så är det inte fel att försöka ta reda på varför den bränts. En sak är alltid "säker", det är inte fel på säkringarna när dessa gör sitt jobb.

FP
Okay tack för svaret.
Jag var in hos en BMWs verkstad på hemvägen igår från kundbesök och dom ville inte ta in bilen för en felsökning han sa att han måste ringa någonstans för att ta reda på och det finns nårga service meddelanden på detta fel,jag tycker det låter lite konstigt borde inte ett ev fel synas direkt i ett DIS test.
Well, de nyare modellerna har en avancerad mjukvara osv i flera olika processorer och moduler. DIS osv på E34/E39 framstår som enkla system jämfört med senare modeller. En bilmek som inte har mycket goda datorkunskaper och backup från tillverkaren när det gäller senare 5-7 serier m.fl har det inte för lätt. Jag kan förstå svaret faktiskt.

FP
Okay Folke tack för svaret,då får jag invänta svar från verkstaden.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har problem med att den tappar minnet när BMW laddar in ny mjukvara, men det får anses som normalt..

En sak jag hade problem med, var när jag satte i nyckel nr 2, som inte används på flera månader, då var allt nollställt i bilen, då nyckel'n hade tappat minnet. Nu har jag dock ställt in allt igen, så pappas nyckel är programerad efter det han vill ha på Idriven, stolen osv, och min är som jag vill ha det....

Så om du nyligen bytt från den ena till andra nyckeln kan detta vara problemet, då radiostationer, språk, stolsinställningar lagras i nyckelns minne..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Tack för svaret Sim.Jag har redan testat med bägge nycklarna med likadana resultat tyvärr.
Fick telefonsamtal från verkstaden i går kväll.
Tydligen så har fler haft liknande symtom med strulande fjärrnyckel.
Det är takantennen som spökar den läcker in vatten som slår ut sändaren och det påverkar även det inställda menyspråket.
Intressant. Men låter lite konstigt svar ändå, antennen på taket är väl för telefonen, och i visa fall även GPS-mottagare. Mottagaren för fjärrstyrningen (signalen från nyckelns sändare på 433Mhz) sitter ju i en del av bakrutans trådnät, om de inte ändrat förstås.
Men om nu denna radiolänk försämrats pga vatten i mottagaren (inte sändaren) så skulle fjärren möjligen slås ut eller få dålig räckvidd, knappast nåt annat.
Minnet till de olika funktionerna sitter i bilen, inte ute i nyckeln. Nycklarna "presenterar" sig bara som t.ex nr1 och nr2, sen ställer funktionerna in sig efter detta osv. Om man t.ex öppnar bilen med reservnyckeln som inte har nån särskild ID så kommer bilen normalt att ha kvar inställningarna från senaste användaren.

FP
Pa
59
Patte11
530dat-01
528i-87
Jag har precis samma bekymmer på min e61a vad var det som var fel på din och behövde bytas
di
11
divers
BMW 525D 2004
Hur gick det? Har Samma fel på min e61
to
13
toxic
bmw 325 coupe -92
bmw 325 bauercabrio-87
bmw 323 Ci -99
bmw 745 -85
mustang -65 Fastback
Hej,

Någon som sitter på ny/mera info om detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.