AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.401

Olackad insida av motorhuv på ny M5a?

Mi
7
Mike The Bike
M5 E60 05a
Z4M 07a
X5 3,0 07a
Upptäckte idag att insidan på min motorhuv var olackerad??

Skall det vara så som någon typ av signum eller är det en miss.

En annan sak jag funderar över är ett felmedelande jag fick igår.

Var iväg med en polare och gasade runt rejält när ett felmedelande dök upp i samband med ett litet rött drev såg det ut som.

Det stod Gearbox failsafe mode continue with caution, the vehicle may have a loss in power. Have this immediately taken care of by you nearest BMW dealer.

Vad fan var det???

Skall väl knappast hända varje gång man pressar en M5a

Trodde den var byggd för tuffa tag, eller??

Tacksam för svar även om frågorna kan tyckas enkla och dumma för den som sitter inne med svaren.

/M
Insidan skall vara "olackad" eller rättare sagt den är lackad med nån "grundfärg"...Tacka ekonomerna för detta är min gissning, man lär spara duktigt med färg genom att bara lacka "utsidan" samt där det syns så att säg...

Beträffande ditt andra problem så bör du uppsöka BMW snarast, du har säkerligen garanti på bilen:-)

Insidan på motorhuven ska vara lackad i bilens färg (samma som i motorrummet) men den är inte klarlackad. Jag tror du har fått en ny motorhuv på grund av skada i transporten.

Så mycket som över 10% av alla nya bilar får lack och plåtskador i transporten ifrån fabriken i Tyskland till BMW återförsäljaren i Sverige och som repareras innan leverans.

En kompis hade liknande fel på sin nya M5a och det var en sensor och styrenhet i SMG lådan som inte fungerade. De kan kolla felkoderna vad som är problemet så ta kontakt med din BMW verkstad snarst.

/RS2
RS2: Är du säker? har sett flertalet nyare BMW där det ser ut som om motorutrymmet är endast "grundlackat", eller rättare sagt det skiljde mycket i nyans/färg från bilens utsida, borde varit mer än klarlack som saknades där...

Det skall vara lackat men inte klarlackat. Det är en ganska ordentligt matt yta, så jag misstänker att de använder en annan typ av färg som är tåligare mot diverse vätskor som huserar under huven.
Här finns nån bild på hur de ser ut under huven på en annan m5:a Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Det är samma färg över hela bilen då man numera använder färgbad som karossen sänks ned i. Och klarlacken läggs sedan på som pulver som hettas upp i en ugn. Det fanns en väldigt bra film någonstans som visar hela processen.

/RS2
Här finns lite info men jag hittar inte filmen längre som beskriver alla steg i lackerings processen.

Länk

/RS2
Det fanns lite mer info och bilder i den virtuella fabriksrundturen.

Länk
Länk

/RS2
RS2: Baden e väl mest i för de "grundande" lack lagren om jag förstod det rätt...Färgen + klarlacken lägs "manuellt" dels av robotar men även till viss del av människor, så förstod ja det hela iaf efter att ha läst lite snabbt...

Dawwe,

Helt rätt, men jag ska hitta den där filmen någonstans...

/RS2
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Länk

Är det denna ni tänker på ? :)
Är det filmen i länken, du tänker på RS2? Länk Jag gick in på Werk Dingolfing, det känns mer rätt, när det handlar om M5;)

Mvh Stephan
Ac Cobra: precis. länken Stephan har visar bara ett klipp ur den filmen

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.