AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.021

Navi krångel?

När jag startar bilen (530, -01) tänds navimonitor efter ca 1-2 min. Radio fungerar dock utan någon fördröjning. Det är ett helt nytt fenomen i bilen och kom i samband med minus grader.
Vad kan det beror på?
Det är ett kännt programvarufel i navigatorn som kan åtgärdas med en uppgradering till den senaste versionen. Be din BMW verkstad att titta på service bulletin 84 14 02. Själva uppgraderingen tar inte mer än ca 5 min.

/RS2
tack
no
347
noah
E65 730D
Låter inte som ett mjukvara problem
1. nytt fenomen med samma mjukvara
2. kom i samband med minus grader med samma mjukvara
Låter som en kall löddring på högspänning delen av skärmen standard fel
Mitt förslag
Ta kontakt med din lokal BMW värkstad bo du i runt Stockholm ring JWR racing i Tyresö och prata med Jürgen Weise
Om att upgrader din nav mjukvara passa på att chipa din 530 när du är där :-)
Om de är så att din skärm glappar använd de inte, de kan skada andra komponenter in din skärm.
Du kan ring eller mail mig om du vill ha hjälp att laga din skärm
På 07089 56008
Noah,

Det kan självklart vara andra fel men programvarufelet vid +3° C (37° F) är ganska vanligt med MK3 navigatorer (läs service bulletin 84 14 02) och felet har åtgärdats i 3-1/62 och senare versioner.

/RS2
Min skärm hade lite annan färg när det var kallt men nu när jag har nyare version (3-1/63) så märks ingen skillnad...

Ha en fin..
T
Jag har varit i kontakt med BMW-verkstad i Linköping. De känner icke det fenomenet - åtminstane på äldre bilar. Däremot påstår de att det är känd på nyare bilar (from 2004). Lovade att forska i det och återkomma.
Ett vanligt svar när det gäller navigatorer verkar det som.. oavsett fråga så blir svaret ganska ofta: Känner inte till problemet eller nää, det är inget fel vi hört talas om.. vet inte riktigt om de tar navi frågor seriöst på BMw ibland. När jag frågade om uppdatering/uppgradering på BMW i Solna så blev killen mykcet märklig och jag skulle vänta på att den som kunde skulle komma tillbaka från lunch, efter att jag väntat en stund så frågade jag om killen kunde ringa mig när han kom in, då mumlade han något om att det blir svårt.. när jag sen erbjöd mig att ringa till killen och bad om hans namn så sa han att det var enklare om jag ringde växeln.. fick inget namn att fråga efter dock.. undrar vad det var för hemlig kille som de har för navifrågor? Hemligare än många andra jag jobbat med tydligen.. är det service?

Dagen efter så åkte jag till BMW Danderyd och fick uppgraderingen gjord medan jag väntade..

Ha en fin..
T
Ja ibland undrar man... När det gäller fel, i synnerhet på elektronik, s/w versioner osv som är lite relaterat till årsmodeller så bör man nog stå på sig lite även om man som i fallet ovan har (på pappret) in för tidig årsmodell. Det händer att man inför olika s/w versioner både före och efter det datum som står i servicebulletiner osv. I bland hjälper det ju att installera om samma version också, alla med en dator och Windows och/eller andra programvaror vet ju detta...)

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller helt med dig T! När det gäller Navi och annan mjukvara så finns det bättre svar här på forumet än på BMW-verkstäderna. Finns säkert en del mekaniker ute på vissa verkstäder som kan detta men oftast när man ställer frågor om Navi och liknande så vet dom inget.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.