AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
653

Hastighetsmätarna... de tre, hur mäter de ?

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
#1 : Det vanliga visarinstrumentet är väl kopplat till någon rotrerande axel antar jag (elektroniskt förmodligen). Sedan är det väl underkastat de där noggrannhetsreglerna med -0% - +10%, dvs. det får inte visa för lite men upp till 10% för mycket.

#2 : Färddatorn som ju beräknar medelhastighet, förbrukning och sådant. Tar den sin signal från en roterande axel och därmed blir beroende av hjulets rullningsomkrets ?
I detta fall finns ju inte kraven på sk. osymetriskt noggrannhetsintervall (i fallet med den vanliga hastighetsmätaren så lägger sig väl fabrikanden på +5% för att inte hamna fel).
Jag har tex. 4km/h glädjemätare vid 70 och 6km/h glädjemätare vid 100 om jag tar datorns medelhastighet för sanning.

#3 : GPS'en som ju kan kommas åt från Service Mode¹ visar ju sin fart i m/s (mulla med 3,6 och du har km/h) som då kallas 'fart över grund' på svenska och 'G-speed' i Navin's engelska MMI.
GPS'ens fart är väl på så vis 'bombsäker' ?

Jag känner mig säker på #1 och #3 så det är #2 jag funderar på.
Helt enkelt - använder sig datorn av GPS-hastighet eller rotationssensor ?

Nyfiken Håkan

¹ I de äldre genom att välja SET i menyn och hålla in 'knappen' (jag har inte den så jag vet inte vilken knapp det är), och i de nyare som min mkIV genom att välja och gå in i SET-menyn och hålla MENU-knappen intryckt
Det är enklare än du tror: Allt (FARTmätaren, farthållaren , TV spärr, auto volym mm mm) kommer från en ABS givare på bakaxeln, med som du säger en viss felvisning beroende på däckslitage eller fel dimension etc etc, i kombiinstrumentet dras det sedan av lite till FARTmätarens visning då den som sagt inte får visa för lite jmf gärna genom att nolla snittfarten när du t.ex. ligger på plan väg med fart hållaren på t.ex. 110 km/h och se vad snitt farten blir... troligen ca 102-105 km/h...

GPS speeden bör vara tämligen korekt

Notera även att bilens mätare visar FART inte hastighet medan GPSen visar hastighet...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.