|
|
|
|---|---|
|
Tjena jag har en e39a som har den otroligt irriterande halkvarnaren (eller vad det nu är) jag gissar att den är standard på e39 och på många andra modeller också, att det plingar en varning så fort det är minusgrader ute vilket blir ganska så många gånger när vi har minusgrader från november till april finns det något sätt att stänga av det här irriterande plinget eller måste man helt enkelt leva med det? | |
|
På E34 var det bara att slita ut en kabel till GONG GONG modulen det borde väl vara snarlikt på E39, ett annat alternativ är att flytta till ett varmare land ; ) Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Jag röstar för att vi höjer värmen i detta land istället :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag har en e 39 som har varnare men den plingar bara när det är under 3 plus. så det blir ett pling när man kör ut ur garaget men det plingar ju inte hela tiden. Har du något fel på din? |
|
|
Det är ju just plinget (ett) han irriterar sig på. "vilket blir ganska så många gånger när vi har minusgrader från november till april" hehe, plingar det hela tiden lär det bli många pling under den perioden... Har tyvärr inget råd hur man får bort det. Måste väl gå att fixa via mjukvaran men det är väl en lite dyr lösning... |
|
|
Ja vi har haft minusgrader sen början på oktober och det varar till i maj men jag ser ju inte problemet med att det plingar en gång när man startar. Frugan säger det är ganska trevligt. "det är ju som att bilen säger god morgon" |
|
|
Jag har samam funktion, tycker det är en jättebra funktion, att ta bort gonggongen helt är nog ingen bra ide då man missar andra varningsmedelanden. På min e34 kan jag ställa in när den skall varna , själv har jag satt den på -3 sedan höjer jag den till -5 när det blir kallare. Det går ävena tt stänga av så att den inte skall temperaturvarna. |
|
Amethyst |
Hur ställer man in det? I testmode eller? |
|
delorian: Varför sätta den på -3 grader, tanken är väl att du skall bli varnad när det kan tänkas att bli halt på vägen. Förslagsvis när tempen sjunker o då närmar sig 0 då det fryser till på vägen, eller?? Sätt den, med fördel för dig, på +3 grader / Peps |
|
|
Ja, det är en väldigt bra funktion ändå. T.ex. för nån månad sen då jag körde från göteborg hem till västerås vidare till stockholm. På dagen var det rätt sjysst väder ca 7-10 grader varmt och soligt. Började köra mot kvällen och körde rätt fort på vissa sträckor men när halkvarnaren plingar till vid +3 så tar man det lite försiktigt, vidare så gick temperaturen ner till -2.5 den kvällen vill jag minnas. Kontentan är att det är rätt bra att bli varnad så man skärper perceptionen under längre körpass. |
|
|
Jag har abra satt den på -3 är egentligen helt ointresserad av alla funtioner på färddatorn. Den digitala klockan är dock mycket användbar. |
|
| Om man tycker sig ha nytta av funktionen eller inte är väl personligt. Frågeställaren undrade hur man tog bort funktionen inte om folk tycker den är bra eller inte... Om man kan ändra temperaturen för varning så skulle ju det eventuellt kunna avhjälpa problemet. Berätta gärna hur man går tillväga. | |
|
Jag gillar plinget!! Jag väntar alltid på att nån ska säga "Godmorgon det är er kapten som talar" osv.. mvh |
|
|
så ingen lösning för att slippa det? man slipper ju inte dom andra varningarna eftersom plingen inte är exakt lika åsså kommer ju varningarna upp i färddatorn |
|
|
Låter lite udda att det skulle gå att modda vid vilken temperatur gonggongen skall varna då det är en säkerhetsfunktion. Lite som att det skulle gå att modda med airbags,absbromsar osv, förvisso i en annan skala så missföstå mig inte. Kan någon bekräfta att det går och hur man går tillväga då det är lite intressant. Ett alternativ till att plocka bort gonggongen är att isolera den och på så vis minska ljudet, Borde inte var så svårt att fixa med lite ljudisolerande material. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Håller med Pcdoktorn, har aldrig hör talas om att det att modifiera på E34. Delorian får gärna berätta hur han har gjort! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Sorry guys minns inte riktigt hur jag gjortde. Men jag gjort på samma sätt som när jag ställer in körsträcka etc. Tryckte på "temp" eller vad det nu står , det blinkar ställ in rätt gradtal spara klart. Sen om man har stora eller lilla färddatorn vet jag ej om det gör någon skillnad. Jag har ställt in den på 0 , -2 + 3 lite allt möjligt det går tex att stänga av funktionen. När knappen lyser så är varningen "på" Det är inte så svårt ut å pilla på den bara.. |
|
|
Trycke en gång på "temp" knappen på färddatorn för att se om lampan på knappen slocknar den är då avstängd. Den kanske inte står temp på den jag minns inte vad som står.. Får väl kolla. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gumman brukar knäppa upp säkerhetsbältet och trycka på lysknappen i taket för att beställa in nått att dricka varje gång det plingar.......... ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.