|
|
|
|---|---|
|
Köpte bilen för typ 3 månader sedan. lat som man är så orkade jag inte byta torkare förrens i veckan. Jag blev ju lite sne då man pröjsat 480kr och det ínte blev bättre. Vänstra torkaren lämnar liksom ett fält mitt i synen. Har testat rödsprit på rutan(kanske inte tillräckligt) Undrar bara om andra har samma problem och hur man löser detta enklast. | |
|
Vet inte riktigt hur torkarmarna på e39 ser ut, men på Audin jag hade förr hade jag samma problem, även nya kvalitetstorkare lämnade ränder och torkade dåligt. Byte av själva torkararmarna gjorde susen, troligen var fjädern som drag torkaren mot rutan slapp. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
prova att böja armen lite mot rutan. alltså bocka den... jag tror fjädern tappar styv/dragheten och trycket mot rutan inte är tillräcklig.. därför får man ränder. Mvh Jojje |
|
|
Hade samma på min e 39a men då var det inte orginaltorkare. Kanske det är o orginal för då är den inte lika böjd som orginal |
|
|
Var det orginaltorkare som kostade 480kr? Hade för mig att man bara bytte själva gummit på e39 till en kostnad av nån 100:ing? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Bara gummi kostar på BMW ca hundringen per styck inkl BMWCS rabatten.. kompletta torkare kostar väl kring 480 då antar jag. Ha en fin.. T |
|
|
Hakar på den här tråden lite. Man kan köpa lösa gummin till torkarna för ca 100 spänn stycket hos BMW. Vet inte vad hela torkarna kostar hos BMW, men har hört en siffra på 800 spänn!! Köpte själv nya Bosch på Shell och dom kostade 518 spänn. Har en känsla av att det skulle kunna vara Bosch även original. Men då jag bytte märkte jag att själva torkararmen, dvs den som sitter i bilen, börjar släppa färgen lite har och var. Kan man byta dessa själv? Kostar det liksom torkarbladen skjortan eller? Kan man fixa det med lite slip och färg? Vill att det ska vara snyggt och fint, tar väl inte lång stund innan det börjar rosta där färgen släppt. Ska iofs inte ta fram bilen förrän till våren, men kan ju hålla sig syssalsatt i vinter ändå :-) Niklas Fransosen |
|
|
Torkarna är köpte på BMW. För att de ska passa perfekt...trodde jag. Jag blev erbjuden att köpa bara gummin men förklarade mitt problem och köpte hela paketet. Kan det ha med kylan att göra? Ska testa att böja till dem och sätta ett buntband i fast läge. Ser säkert skit ut men man får ju testa lite... Återkommer!! |
|
|
Min teori funkade inte så bra, tvärtom. Dock torkade det bättre efter att jag tagit bort buntbandet. Kan det bero på att torkaren ligger rakt i paketen och innan den har legat mot rutan och anpassat sig i formen? Men hur förklarar man då mina gamla torkares problem? Var det gummit som var kasst? (skumt då höger torkar funkade jättebra). Frågorna är många. Och tills någon utvecklare av skiten skriver sanningen i detta forum lär vi alla gå med massa frågetecken i skallen , haha =) Tack för hjälpen till er som hört av er! |
|
|
Du bör nog kolla så fjädern som sköter anläggningstrycket plus armens leder osv är i bra skick, rena och smorda. Att böja nåt eller trixa hjälper knappast, som du ser så är konstruktionen med rörelsen som ger utsträckt torkyta ingen enkel historia precis. Vissa bilar har även en funktion som pressar extra när hastigheten ökar, via en tryckstång osv genom axelns centrum. Ett byte av bara gummit är OK men även armen och lederna slits så nästa gång bör man kosta på hela kitet. FP |
|
|
Folke Vet du om det är från -00 det är som du säger. Du säger vissa bilar, menar du din BMW eller helt andra fabrikat? Vad kan armen kosta tro? |
|
|
En del BMW har denna funktionen, jag har aldrig lyckats luska ut om min har. Jag kan höra en motor surra ibland när jag bromsar in, det har aldrig gått att lokalisera vad det är och det har spekulerats om det kan vara förspänningen till torkaren. Jag menar inte att du skall byta armen osv, endast komplett torkarblad. Kostar några hundringar tror jag, enbart gummit går som sagt också att byta för runt hundringen. FP |
|
|
Jag har problem med mina blad när de är kallt. Då pratar vi inte norrland här utan skåne med ett par minus som mest men bladen blir kass och torkar bara delar av rutan även med ihärdiga försök att dränka rutan med spolarvätska. Detta har hänt mig med både Bosch dyraste blad och BMW original. Märk väl att rutan och bladen är noga skrapade innan jag börja köra med dom. Ska man köpa nåt annat märke eller va har ni för tips? Kan inte tänka mig att det "ska" vara så här. Tänker på dom i norrland som säkert har 20-30 minus om vintrarna, det kan inte bli mycket torkat på dom rutorna. |
|
|
Hadde samma problem men satte bara nya kompletta torkarblad i min och problemet var borta! Enda problemet nu är att när det snöar så vill det isa på bladen men det fixar ju sig med en dos spolarvätska.Har nog inget med kylan att göra .jag bor uppe i Gällivare och har vart lite kyligt dom sista veckorna med ner mot -35 så kylan utesluter då jag iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.