AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.971

AUX-in i min E-46:a

Sida 1 av 2
Kolla den här länken:
Länk

Jag började med att välja min bil utifrån den information jag har, dvs:
E46, Sedan, 318i, prod.datum 2002-04, motor N42, vänsterstyrd

Trotts detta fick jag fram kablen ovan, men min fundering är om den verkligen passar min bil.
Enligt länken ovan skall kabeln passa på bilar från 2002-09. Dvs efter min bil producerats.

Någon som vet hur man säkerställer om kabeln passar eller ej? Vill ju inte beställa hem och testa och sedan inse att den inte passar!!!

Någon som vet vad som hände just under 2002-09, varför är kabeln bara kompatibel med bilar från just sep 2002?

Tacksam för svar!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
kolla med bmw ,men står det att den inte passar tidigare bilar så gör den nog inte det
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
di99pejo... såvitt jag förstått...

Jag har en E39 med Navi och jag skulle behöva den med 3 på slutet. Om du inte har Navi så är det den med 2 på slutet, men då ryker tydligen din möjlighet till CD-växlare... eller hur det var.
1) Jag har en länk som jag kan ge dig senare...
2) Jag har köpt en med 3 på slutet som jag nu när jag tror mig veta hur man löder ihop en själv kan sälja till dig... billigare än BMW

Du kan säker gräva fram det jag säger mig ha en länk på om du söker lite, annars får du vänta en stund.

också intresserad av AUX-ingångar
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Denna kanske?
Länk

Jag vet inget om den. Frågar om den själv i den andra E46 line in tråden

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Det krävs en ny programvara i radioenheten för att BMW AUX adaptern ska fungera och denna kom i E46 först 09/2002.

Förväxla inte BMW AUX adapter med andra AUX adaptrar (t ex ifrån Soundgate) som kopplas in på CD växlar ingången.

Med BMW AUX adapter så kan man samtidigt använda CD-växlaren.

/RS2
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Nu hittade jag en del...

Länk
Länk

Även om det var den här JAG fått mest hjälp av :

Länk

MEN det är nog som RS2 säger att det snubblar på någon programvara. Alla ovanstående länkar pekar på något magiskt som skulle inträffat 2002/9

det ser mörkt ut...
hfw,

Det ÄR programvaran det beror på. Men din bil är väl tillverkad efter 09/2002?

/RS2
Tackar för alla tips och all hjälp... även om jag inte hittat lösningen ännu.

Jag har kollat i reg-beviset för min bil, på del 2 framgår det (D.20) "Tillverkningår-måndag": 2002-04. Även (B.1) "första ibrukstagande i Sverige" är 2002-05-07... Således borde ju min bil vara tillverkad innan 2002-09.

Eftersom min bil är tillverkad före 2002-09 så kan jag alltså, men hänvsning till RS2s inlägg ovan, INTE använda BMW-adaptern.
Men jag kan få AUX-in genom att använda CD-växlaringången.

Har jag rätt RS2?

(jag har ingen CD-växlar och klarar mig utan det om jag har AUX-in)

I så fall återstår det bara att få tag på rätt adapter som kan kopplas in på CD-växlaringången. Någon som kan med säkerhet ge mig en länk till en artikel som verkligen passar min bil?!?!

(Stabilt forum att få hjälp på...)

di99pejo,

Man kan ju också byta ut radio enheten till en nyare med den senaste programvaran. BMW har bytt ut många äldre radio enheter på garanti eftersom det funnits flera kända problem...

/RS2
Aha, så man kanske kan få igenom en sådan sak om jag ber snällt, eller tjatar lite... :)

Om man nu lyckas fixa en adapter för CD-växlaringången, hur aktiverar man den, dvs hur går man från Radio eller CD till just AUX-in?

En annan sak:
Om man trycker på "ljud inställningsknappen" på stereon (Bus. CD) så efter "BAS/TRE/FAD/BAL så kommer "TONE LIN".
Vad är "TONE LIN" för ngt?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Som jag fattat det så har man rätt kablage så "fattar" stereon att du har ytterligare en signalkälla, så när du trycker på "mode" knappen så byter den mellan CD/RADIO/AUX-IN istället för gamla vanliga CD/RADIO

Jag vill minnas att TONE LIN har något med andra inställningar att göra.. Typ automatisk reglering av ljudstyrka i relation till vägljud och sånt.. Det stog iallafall i instruktionsboken för stereon.

Jag funderar på precis samma sak som dig di99pejo.
Att kunna få till en line-in i stereon. Även jag har en bil som är innan 2002/09

Jag har kollat på dension Sweden´s lösning med line in, samt deras Ilink för ipod. Båda finns här Länk

Samt även BMW´s orginal AUX-in som du nämner här ovan.

Jag måste ner i bilen och riva bort och kolla om den är förberedd för CD-växlare eller inte. Precis som du så sk*ter jag i om jag blir utan CD-växlare eller inte.. Viktigt för mig är dock att jag skall kunna köra allt på aux-in. MP3 spelare, dator, walkman.. Ja.. allt som man skulle normalt kunna koppla till en förstärkare egentligen.

Jag blev dock ganska sugen på Ipod interfacet när man såg att man kan styra ipod´en från stereon och ratten.. Install hittade jag här på engelska Länk

Vad kostar BMW´s AUX-IN kit? någon som vet?

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Som jag har förstått det så är TONE LIN en förkortning av Tone Linear och om man trycker på 'Yes' så nollställs bas, diskant, balans och fader.
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
"Vad kostar BMW´s AUX-IN kit? någon som vet?"

Hemma i Svedala får man den beställd för närmare 600 bagis.
På EuroBuyer - länk ovan till installationsanvisningen förvisso, men du hittar lätt startsidan - kostar den $115 har jag för mig. Att köpa på nätet är alltså i detta fall betydligt dyrare. Jag hittade en på "Bavaria AutoParts"... eller va tusan det hette men de skulle ha $75 för frakten (vilket INTE stod på beställningsformuläret utan jag fick det förklarat via mail).

Kamrer Håkan
Har ni fått era ingångar att fungera med BMW:s RETROFIT, AUXILIARY CONNECTION???

Sexhundra är väl en O.K kostnad om det fungerar. Själv så har jag en E39 6/99 men kabeln skall viss gå att eftermotera även där. Länk

Någon som vet hur det ligger till med mjukvaran i E39, funkar det "out of the box"???
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Powermac: det står ju i din länk from 09/2002!
Hewi: Host, harkel. Där ser man... Det lönar sig att titta på det man själv postar. ;) Då går det alltså inte. :( Fram med lädret med andra ord. Dension sitter på en guldgruva m.a.o. Två tusen för den där lilla fjantiga kines kabeln med grunkor för fem kronor i slutkostnad. Hmmm...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är väl utvecklings kostnaderna dom tar betalt för antar jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....och det faktum att folk är villiga att betala en slant för grejorna - det är ju ett vinstdrivande företag man driver! ;o)

Fundera lite på hur det kan komma sig att folk är villiga att betala kanske 25 kr för 1,5 liter vatten på en bensinstation...jo, just då och där tycker de att det är värt de pengarna trots att tillverkningskostnaden kanske är några ören.

Prissättning är intressant fenomen som inte alltid har en klar relation till tillverkningskostnaden - inte ens om man räknar in utvecklingskostnaden.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Fyller på med lite ny info, dension har ju en adapter för endast 300:- + frakt som borde funka på nyare modeller 2003->. Dock är benämningen lite kryptisk, se Länk

Jag fick dock svar från på mina frågor från dension ang om den fungerar till min -01'a:

Hej Dension

Jag är ute efter någon adapter/apparat där jag kan få in ljud från en bärbar
ljudenhet till bilstereon i min BMW 5-serie utan DSP från 2001 som har
platta anslutnings stift. Det är alltså inte nödvändigt för mig att kunna
styra ljudkällan från bilens knappar utan endast att få in ljudet.

Skulle er [ABMS009] gå att använda för detta ?

Svar:

Hej

Du ska ha ABMS009 om du har platta stift.
Den passar i alla bilar med det kontaktdonet.

//Dension Sweden

Men jag blir lite skeptisk när jag läst inläggen ovan...

///Mvh
Sibbe
Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Är det någon som vet/provat vad det är som gör att huvudenheten (CD/Navi etc) uppfattar att det finns något på respektive ingång. Om man inte har någon CD-växlare så hoppar den ju över den när man trycker "MODE" knappen. Räcker det med att ansluta en signal källa på tex B2, B8 & 9 Länk för att den skall aktivera ingången ?

RS2, du skriver ovan att det endast är sw som är skillnaden på äldre resp nyare enheter än 2002/09, vet du om det är möjligt att uppdatera den ?

///Mvh
Sibbe
Länk
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
(530iAT e39 -02 tillv.2002/02)

Har provat att koppla in mp3 spelare och dvd via aux-in och video-in, bildkvaliten blev bra när jag spelade upp dvd-film men ljudet blev sådär...

När jag kopplade in min Sony Ericsson w800 så blev ljudet ochså sådär användbart men inte kliniskt rent ljud som cd.

Aux är väl bara mono om jag inte minns fel, därav den sämre kvaliten på ljudet?

"It's furious to be fast!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.