AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
994

Dålig kupévärme, farthållare, stolsvärme?

Fl
13
Flumgeten
525iA Touring -92
Tjenis.
Har ett par frågor som jag hoppas att jag kan få svar på av någon erfaren bimmerägare?

1. Jag får inte upp den där riktiga bastuvärmen i kupén. Motortemp och resten av bilen fungerar alldeles utmärkt. En kompis till mig rengjorde ett litet "galler" mellan tempvredena och då kom hans värme. På min -92 525iAT så sitter det inget "galler" där och nu undrar jag alltså vart innertempgivaren till värmen sitter som känner av och reglerar värmen när AC:n är på? Bilen är alltså en 92 års modell E34 525iAT.

2. Bilen jag har är inte utrustad med farthållare och därför så skulle man givetvis vilja installera det och därav frågan om man kan "bara" installera spaken och vips så funkar det eller är det en mycket större operation än så?

3. Bilen är en importbil och är inte utrustad med stolsvärme. Frågan är oxo på denna om det är förberett i stolarna för värmeknappar så man "bara" kan sätta dit knapparna i båda framstolarna och få det att fungera på en gång? Finns det värmeelement i stolarna original på alla stolar eller måste man byta hela stolen?

/Johan

Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
2: Länk
Visa användare
55
Bathory
520i Touring -92
Jag har precis monterat farthållare i min & det funkar utmärkt.
Kolla först så att du har kablaget fördraget.
Enklast är att kolla i motorrummet vä fram om du har multikontakten till farthållarmotorn.
Finns den så behöver du styrdon, spak , farthållarmotorn & om det är en manuell en kontakt till kopplingen med tillhörande fäste.
Styrdonet skall monteras nere vid fötterna bakom plastpanelen på vänster sida.
Övriga frågor har jag inget bra svar på men hoppas att ngn fyller i med svar på dom.

Mvh
Sven
Har du bra luftflöde i kupéfläkten, annars bör du kolla filtret till denna. Kupésensorn (om den är av fläkttyp) borde inte hålla ner värmen, endast försvåra regleringen.
Rätt tveksamt om man har satt in värmeelementen i stolarna men kolla under stolarna om det går ut några kablar osv. Jag tror det behövs mera än bara knappar i panelen.

FP
FredricF
Håller med Folke om att det nog är filtret. Köp ett filter på BMW och kolla in mekartipset "Byte microfilter E34".

Jag fick betydligt bättre värme och ventilation i min när jag bytte filtret i min E34. Det skall (tror jag) göras vi servicen men det är lite pilligt så meckarna kanske "glömmer" det då och då (faktum är att det är rent löjligt pilligt på en E34, räkna med upp till två timmar första gången).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.