AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.109

Skumm temperatur - 523 -99

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag har fått ett lite skummt fenomen efter att jag har bytt kylvätska.
Tempmätaren går upp till slutet på blå och då börjare det blåsa lite varmluft. När sedan mätaren kommer till fösta strecket efter det blå så börjar det blåsa på rejält med varmluft och då sjunker tempmätaren tillbaka till slutet på blåa fältet föratt sedan gå sakta upp och ställa sig på normaltemp.

Jag har testat att lufta massor med gånger så jag tycker inte att det borde vara luft längre, det jag inte testat är att lufta webaston........det ska tydligen sitta en luftningsskruv till den under ena kupefiltret.

Någon som har en ide på vad som kan vara knas?
Dj_visagee
Termostat kaske??
Dj_visagee
Så var d med min 525a o samma sak hände min kompis,, 535a,,
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Tror inte att det är termostaten....jag misstänker att det fortfarande borde vara luft någonstans.......
Kan det vara så att den andra luftningsskruven är till värmepaketet?
Beskrivningen stämmer bra med normal funktion hos termostaten, när den börjar öppna osv. Ordentlig luftning är viktigt.

FP
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag har läst igenom alla hassos luftningstips jag kan hitta och följt dessa till punkt och pricka. Det jag är inne på nu är ju att den andra luftningsskruven som enligt BMW är till webaston bör ha något samband med värmepaketet och det är där det skulle kunna vara luft. Men jag vet inte riktigt hur man luftar den, alltså om man ska köra webaston eller motorn.

Någon som vet hur man gör? Annars får jag väll testa mig fram
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
nu har jag fortsatt att lufta i flera veckor utan att få det att bli bra.

Ingen som har någon annan idee på vad problemet skulle kunna vara?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Verkar som den hängt sig i öppet läge, skaffa en ny termostat+det ömtåliga plasthuset den sitter i.

mvh
Går tempen upp till normal i mitten och står kvar, även vid motorvägsfart?
Om inte så verkar termostaten stå lite öppen och skall bytas. Den säljs i paket med termostathus osv, det brukar vara ett av fästena inne i huset som brister. Man har modifierat den och har en lite mindre styv fjäder numera så den håller bättre.

FP
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Ja, tempen går upp till normal även vid motorvägsfart och stannar där hur fort och hur långt man än kör. Har märkt att den verkar tar väldigt lång tid på sig att stiga på tomgång mot hur den varit tidigare.
Men det känns som om att det tar längre tid för den att komma upp i normal temperatur än innan kylarvätskebytet (ca 5-10min längre) vid ungefär samma utetempertur. Detta p.g.a att den går tillbaka när den kommer till strecket innan normaltemp.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Vet inte hur webaston är inkopplad om den är påtjyvad på bilens kyl/värmesystem, hittar du luftaren för webaston så öppna den och se om det kommer någon luft när du har motorn igång för att demontera kupefiltret gör du ju utan svårigheter. Vet själv att det kan vara svårt att få ut luft ur värme/kylsystem då jag jobbar som röris.

mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.