|
|
|
|---|---|
|
Här jag ska bygga en bandpasslåda med en Boxter shark 12 dp på 2000 Watt RMS... Och jag behöver hjälp med ritningar.. Här är Parametrarna : QTS VAS FS 0,5 16,36 43,5 | |
| Använd dej av Probox 2000 o räkna med =) | |
Ulke |
Vilken typ av bandpasslåda vill du ha, det underlättar uträkningen.... mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
Jag vet inte riktigt....vet du något som låter bra så... Jag ska dra upp basröret i mitten av hatthyllan eller där orignal högtalarna ha suttit.. Tacksam om du ger mig hjälp MVH kim |
|
Ulke |
Visst kan jag hjälpa dig... Gillar egentligen inte sådana lådor nåt vidare, men det är ju ovidkommande här.... Antingen kan man bygga en 5:e ordningens bandpass dvs. att elementet sitter i en sluten låda som spelar in i en portad....detta innebär i regel att du får en (1) port som du kan dra upp genom hatthyllan eller ut genom en eventuell lastlucka.... Eller en 6:e ordningens, där man bygger en portad låda och sedan låter basen spela in i ytterligare en portad låda, denna möjliggör ett större frekvensområde men innebär dessutom att du måste ha 2 portar genom hatthylla eller ut genom skidluckan........ De flesta bygger 5:e ordningens låda och den är nog lite lättare att få bra om man ej är någon van högtalarbyggare.... mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
5:e ordningslåda hade jag tänkt mig faktist.... men kommer det räcka med ett 4 tums rör ur lådan...den flåsa rätt mycket ur den basreflex låda nu..det bli lite blåsljud med det hör man inte bagaget...provade lådan i en peugeot 205 och det var enormt ljud...gick knappt andas i baksättet..men i bmwn kommer knappt ljudet in i kupèn och det spela dåligt på vissa bastoner...ljudet låter ansträngt och dåligt... Kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.