AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
605

Hjälp med bandpasslåda till E34 525 -90

Här jag ska bygga en bandpasslåda med en Boxter shark 12 dp på 2000 Watt RMS...

Och jag behöver hjälp med ritningar..

Här är Parametrarna :

QTS VAS FS
0,5 16,36 43,5

Cr
24
Crillson
528i -96 E39
528M -86 E28
528ia -83 E28
Använd dej av Probox 2000 o räkna med =)
Ulke
Vilken typ av bandpasslåda vill du ha, det underlättar uträkningen....

mvh Ulke

Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet!
Jag vet inte riktigt....vet du något som låter bra så... Jag ska dra upp basröret i mitten av hatthyllan eller där orignal högtalarna ha suttit..

Tacksam om du ger mig hjälp

MVH kim

Ulke
Visst kan jag hjälpa dig...
Gillar egentligen inte sådana lådor nåt vidare, men det är ju ovidkommande här....

Antingen kan man bygga en 5:e ordningens bandpass dvs. att elementet sitter i en sluten låda som spelar in i en portad....detta innebär i regel att du får en (1) port som du kan dra upp genom hatthyllan eller ut genom en eventuell lastlucka....

Eller en 6:e ordningens, där man bygger en portad låda och sedan låter basen spela in i ytterligare en portad låda, denna möjliggör ett större frekvensområde men innebär dessutom att du måste ha 2 portar genom hatthylla eller ut genom skidluckan........

De flesta bygger 5:e ordningens låda och den är nog lite lättare att få bra om man ej är någon van högtalarbyggare....

mvh Ulke

Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet!
5:e ordningslåda hade jag tänkt mig faktist.... men kommer det räcka med ett 4 tums rör ur lådan...den flåsa rätt mycket ur den basreflex låda nu..det bli lite blåsljud med det hör man inte bagaget...provade lådan i en peugeot 205 och det var enormt ljud...gick knappt andas i baksättet..men i bmwn kommer knappt ljudet in i kupèn och det spela dåligt på vissa bastoner...ljudet låter ansträngt och dåligt...

Kim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.