|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu bytt topplock på min 525, I den vevan så renoverade jag naturligtvis toppen, Jag har också bytt vattenpump samt termostat. Mitt problem är nu att vattnet inte cirkulerar, slangen ifrån vattenpumpen är snustorr och det enda som kommer från luftningsventilen är vattenånga. Jag har kollat alla slangar och kyl men det är inte stopp någonstans, det är ju precis som om det vore vattenpumpen som är trasig men den är ju ny! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen luft i systemet som gör att termostaten inte kommer i kontakt med vatten och inte öppnar. Försöka att fylla genom luftningshålet så termostathuset blir fullt med vatten kör gärna upp framhjulen på en lyft så bilen lutar bakåt samt full värme. Verkstäderna brukar få göra så. MVH Hasso med 01-optik-9,5 |
| Jodå.... Jag har allt provat att hissa upp framhjulen och fylla termostathuset, har även provat utan termostat | |
|
Hmm. Jag har också bytt topplock nu alldeles nyligen och har inte haft några problem med kylvattencirkulationen, jag har inte bytt vattenpump eller termostat. Vet inte om det har någon betydelse, men jag fyllde på vatten som vanligt och körde de första kilometrarna med luftningsskruven öppen. |
|
|
har med precis bytt vattenpump på min, och jag har minsann inte hittat nån lutfningskruv.. eller är det den som sitter mellan termostat och vattenpump? en insex. eller den kanske inte finns på dieslarna? jag fyllde på vatten, klämde på slangarna, sen var det klart. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
På vissa E34 (möjligen bara på 24V eller på modeller med AC) så sitter det en cirkulationspump vid torpedväggen, nära där slangarna går ut från värmepaketet. Jag hade samma problem med utebliven cirkulation på min 525iT -95, och det var cirkulationspumpen som var bränd. Bytade och fick cirkulation igen. På min brors 525i -90 däremot fanns ingen cirkulationspump och vi hade ett h-e att få vattnet att cirkulera till värmepaketet, det visade sej vara luft i systemet och vi luftade det på samma ställe som cirkulationspumpen satt på min (högsta punkten i systemet), sen fungerade det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.