|
|
|
|---|---|
| jag tänkte chiptrimma en bmw e36 m3 96:a och undrar ifall nån gjort ifall man vinner nån effekt eller ifall det var bortkastade pengar om det finns nåt annat att göra,eller nån som gör det,hur är det med startspärren har för mig att den försvann när jag chippade en saab turbo jag hade | |
|
Lägg pengarna på en helrekond och behåll bilen original ist... Finns annars massa att läsa under trimm och M forumet. Sök. Mvh Jojje |
|
Hälge |
Att chiptrimma en vanlig sugmotor utan turbo, är som att kasta bort pengarna, ger ingenting mer än besvikelse. Använd istället pengarna till en bra motorolja TWS 10W60 ger mer effekt än s.k trimchip. GOD JUL. |
|
Hälge: jag har chippat min is och anser absolut inte att jag kastat bort de 600 kr jag gav! Uppflyttad varvspärr och (lite respons) är underbart, nu kan jag köra konbanor lite bättre då jag kan varva lite till och slippa växla. allt beror ju på vad man förväntar sig att få ut i relation till pengarna. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
Hälge |
Det sista som överger människan är tron..finns tom ett gammalt ordspråk som säger: Att tron kan förflytta berg. Byt tillbaka till originalchippet så lär du snart upptäcka att bilen går betydligt bättre. Vad förväntar du dig att få i chipsväg för 600:- (hemmabränt pirat) Själv testade jag med dyra USA chip från "Jim Conforti" för dryga 4000:- Helt vekninglöst, bilen gick tom sämre. |
|
i mitt fall så var jag inte ute efter någon som helst prestandaförbättring, och är osäker på om jag fick någon, chippet är ett grupp-n chip som är "standard" på is. jag har bytt tillbaka till original chipp ett par gånger för att testa, och inte upplevt någon som helst förbättring. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
Hälge |
Ett fungerande tipps till prestandaförbättring kan vara att byta ut styrboxen till en som istället är anpassad för den Tyska marknaden. Av en händelse kom jag över en styrbox via E-bay i Germany. Efter att jag monterat styrboxen så märkte jag genast flera förbättringar, bl.a så var tomgången betydligt jämnare, bättre respons vid acceleration, dessutom så sjönk bränsleförbrukningen. Efter bytet av styrbox visade sig CO värdet ligga precis på gränsen för vad som är tillåtet, tidigare var CO värdet 000,5 knappt märkbart. Vet ej om de Svenska agaskraven skilljer sig mot de Tyska, Kan mycket väl tänka mig att så är fallet, bilen går numera betydligt bättre samt får en fetare bränsleblandning. Du köper en Tysk styrbox för ca 100:- hos: www.ebay.de |
Hälge |
Kan även tillägga att i den Tyska styrboxen satt det ett original chip från Tyska Siemens. I den Svensk anpassade styrboxen satt det ett Chip från Taiwann. |
|
Vilken bil testade du Jim C chip i? Är det 320i'n du menar hela tiden? Oftast är det tvärtom så att i fullgasmappen får motorn för fet blandning och att tunna ut ger högre effekt. Och om du får en fetare bränsleblanding, hur får du då lägre förbrukning? |
|
|
Hälge: Kostar en styrbox bara hundra kronor på ebay? |
|
Hälge |
ILiveToRide: En motor som får allt för mager bränsleblandning dricker mer bränsle. (Ett välkänt faktum) MD: Finns stora mängder med styrboxar från 25-300:- hos: www.ebay.de frakten till Sverige kostar ca 10 Euro. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.