|
|
|
|---|---|
|
Satt och slösurfade lite och råkade snubbla över denna sidan: Länk De har bänkat en motor under likadana förhållanden med olika oljor och viskositeter och kommit fram till intressanta resultat. Man kan bara konstatera att man kan nästan tjäna mer prestanda på att köra på rätt olja än att byta luftfilter, avgassytem och liknande små modifikationer.... /Fredrik | |
| Artikeln var OK - men du kollade längst ner vilka de var sponsrade av va?? :) | |
|
Jag anser att artikeln är seriöst skriven och trovärdig, samt helt i linje med vad andra tester visar. Faktum är att många kör på onödigt tjock olja helt i onödan, vilket genererar högre bränsleförbrukning och lite lägre effekt i motorn. Det är fakta att syntetiska motoroljor ger högre effekt och lägre förbrukning samt bättre skydd. Syntetoljan har både lägre friktion, större viskositetsområde, långsammare nedbrytning, skapar mindre föroreningar samt har har högre filmstyrka - i förhållande till mineralolja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
leszek: Menar du källhänvisningen :-)? Tja, det är väl samma företag som även gör mineralolja... Artikeln baserade sig ju på tidningens egna tester med motor i bänk så hur skulle ett oljebolags lögn kunna påverka deras mätdata???? Johan B: Skulle inte du kunna samla all din visdom som du har spridit här på AP ang. oljor i ett dokument/skrivelse som skulle kunna publiseras här på AP, så att man enkelt kunde länka till det när alla oljefrågor kommer upp igen, och igen.... /Fredrik |
|
|
Undrar var alla förespråkare för Edge & Tws 10w60 har tagit vägen =0) Z MMM Coupe |
|
|
Hej på er Jag har försökt få något konkret svar på om man borde byta ut TWS'en mot någon olja med lägre viskositet tex Castrol RS 0W-40 men det verkar inte vara någon som kan svara på om det är bättre eller ej. Med bättre menar jag lika stark eller bättre smörjfilm, lägre bensin förbrukning, osv. Jag har fått lika många olika svar som personer man frågat. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
| Anders Olsson Biltema då:) | |
|
Styrkan på filmen beror i huvudsak på två saker: typ av olja och viskositet, (samt även additivtillsats). Om du jämför två oljor av samma typ, men av olika viskositet, kan man i princip säga att den oljan med högre viskositet automatiskt har starkare filmstyrka. Men smörjning handlar om mer än bara filmstyrka, det handlar om oljecirkulation och i viss mån oljetryck också. En mer tunnflytande olja cirkulerar lättare, främst när det är kallt, och förbättrar på så sätt smörjningen. Generellt kan man nog säga att en modern "tunn" olja ger lika bra skydd som lite äldre tjockare oljor, men samtidigt får man flera fördelar med den tunnare oljan. Dock bör man undvika de tunnaste oljorna 20- och 30-varmviskositetsklass (i SAE-systemet), för äldre motorer som kräver t ex 40- eller 50 som lägsta varmviskositetsklass. Sibbe, om du inte har en M5:a, finns det ingen anledning att köra på en så tjock olja som TWS! Mvh |
|
|
Tackar Johan Här händer de grejjer... Tackar för svaret som väckte nya frågor: Jag kör inte med BMW'n på vintern och undrar därför om man ändå bör välja TWS'en till vår sommar höst körning ? Kan man klassa TWS som en gammal omodern olja ? Med de tunnaste oljorna menar du då de som betecknas 0W-30 tex ? Jag kör M5 från 01 när vädret tillåter. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Eftersom M5 - E39 har speciella krav på oljan pga vissa egenskaper i den motorn (kan slamra och dra mycket olja om man har för tunn olja), bör du fortsätta med TWS i just denna motortyp! Kravet på att använda TWS gäller motorer tillverkade fram till våren -02, om jag minns rätt i huvudet. Det gjordes vissa modifieringar i bland annat cylinderfoder efter det datumet som tog bort merparten av de "oljerelaterade" problemen hos M5. Om jag är rätt underrättad, rekommenderar dock BMW (åter) att man använder TWS, även i de uppgraderade motorerna. TWS är väl inte direkt omordern, men det är en olja som är framtagen för ett väldigt speciellt användningsområde. Om man inte kör extremt hårt (bankörning) eller har motor som uttryckligen kräver en så tjockflytande racingolja, är det mer nack- än fördelar med en sådan motorolja. För de flesta applikationer är det smartare/bättre med en lite mer tunnflytande olja. De "tunnaste oljorna" är 0W20, 5W20, 0W30 och 5W30. Moderna bilar som är konstruerade för dylika oljor (kolla instruktionsboken!) kan givetvis använda sådana oljor, men bilar som t ex har rekommendation att använda 10W40, 15W40, 20W50 etc. bör ha en lite tjockare olja - t ex 5W40 eller 5W50. Mvh |
|
|
Hoppas Autopower betalar någon form av ersättning till Johan B, RS2 & Folke.. Z MMM Coupe |
|
|
Daniel.F: Biltema har väl inte 10w60?????? Z MMM Coupe |
|
|
Intressant läsning, Cylinder foderna uppdaterades 2000 03 för att minska oljeförbrukningen. I rekomendationstabellen från BMW skall man köra på SLX'en på E39 M5 efter bryt datum ovan, men likväl rekommenderas man på BMW att köra på TWS. Men om jag tolkar dig rätt Johan så är ett bra alternativ vid lugnare körning tex Castrol RS 0W-40. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Glömde tabellen: Länk Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.