|
|
|
|---|---|
rickyrikardo |
Har sett i vissa annonser i Tyskland att vissa bilar har G-Kat. Enligt mobile.de så betyder detta att det sitter en reglerad katalysator på bilen. Vet någon vad detta innebär? Tacksam för svar! |
| Katalysatorn är monterad efteråt. Görs oftast för att få lägre fordonsskatt (förbjudet i Sverige tror jag, eller det var det tidigare) | |
| Det är helt klart lagligt att montera kat på äldre svenska bilar... Det fins komplettsats till Volvo PV från -47 till -67!!!! det du!!!! Det är väll bra att vi tar hand om vår miljö! | |
|
Haje, Jag har också undrat över annonstexten G-kat. *Vet någon om Svensk bilprovning godkänner en "G-kat" vid registreringsbesiktning i samband med import från tyskland? *Från vilket år har tyskarna haft lagkrav på katalysator? Jag har sett bilar från långt in på 90-talet som annonserats med G-kat. Tacksam för svar, jag tänkte försöka mig på att hämta hem en E30 Touring så småningom. |
|
|
Har för mig att bilar med G-kat = geregelter kat är godkänd Och bilar med U-kat = ungergelter kat är ej godkända Det är vad jag har läst iaf. |
|
|
G-kat är väl en reglerad 3-vägs katalysator? Den enda godkända typen i Sverige! Jeppe |
|
|
Stämmer som Jesperado säger G-Kat är 3 vägs kat den andra kat:en är en envägs kat utan lambda reglering. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.