AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.504

Låsning och upplåsning av M5 E34 utan batteri?

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej på er!

Hur gör ni med erat batteri under vintern?

Jag har nu ställt av M5:an i ett flerbils-/kallgarage och vill ha bilen låst över vintervilan. Jag hade tänkt att ta ur batteriet till helgen och förvara det i plusgrader och skulle vilja vara lite förberedd inför det. En tanke som slog mig är att många verkar ha haft problem med att komma in i bilen efter vintervilan (eller då batteriet laddat ur). För vissa verkar ej nödöppningsfunktionen fungerat på passagerardörren och har då fått koppla in ström på ex. vis någon baklampa el. dyl. Men om man har plockat ur batteriet ur bilen (det sitter ju som bekant under baksätet på M5:an) fungerar väl ej denna procedur.

Så hur löser man detta på smidigast sätt utan att behöva bli förbannad till våren då man vill ut och njuta i vårsolen?

Går det att låsa bilen med nyckel utan batteri? Eller får man manuellt trycka ner "knapparna" och går det då att öppna igen med nyckel? Skall man gardera sig med att stoppa i ett gammalt batteri i bilen så att det finns någon möjlighet att koppla på ström till våren och på så sätt få upp bilen?

Det blev lite rörigt detta men det jag vill ha reda på är hur man gör detta på enklast och säkrast sätt.

Mvh. Bjarre

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
När mitt batteri är ute för underhållsladdning så brukar jag bara trycka ner knapparna manuellt. Tar ju inte så lång tid att ladda det och bilen behöver inte stå utan batteri länge.

Du kan som du säger öppna med nycklen på passagerardörren, men det går också att göra på förardörren. Det är inga som helst problem, bara att du har en fungerande nyckel till det låset så är det inte problem.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Schntzer: Det låter ju enkelt och bra!

Så du har ditt batteri i under vintern och tar ur det för underhållsladdning då och då, eller? Hur ofta behöver ett relativt nytt batteri underhållsladdas?
1 gång/månad?

Jag kom på en till sak, Går det att låsa tanklocket manuell innefrån bagageutrymmet?

Mvh. Bjarre
Gemini__
För mig har det fungerat att låsa/låsa upp förar/passagerardörren utan att batteriet är inkopplat.

Men det är klurigare att försöka öppna bakdörrarna. Det går inte utifrån med hjälp av nyckel, och inifrån går det inte heller (när du har tagit dig in via framdörrarna) pga av "Deadlock-funktionen".

Lite av mina erfarenheter, har tyvärr inget bra tips att ge dig. Kanske kan vara bra att ha ett gammalt batteri monterat till våren? Hoppas du får någr abra tips av andra =)

Mvh:
Thomas

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bjarre:

Kan nog gå att låsa tanklocket innifrån, men jag vet inte hur. Har aldrig kollat eller behövt det förut eftersom bilen står i mina föräldrars garage.

Japp, jag har mitt batteri i över vintern. Underhållsladdade det några veckor efter att det var nytt och satte då också in det i bilen. Nu har bilen haft det lite mer än en vecka. Ska ta loss minuspolen och låta den stå så i ett par veckor. Sedan ska det ut för underhållsladdning igen. Det är bra att ha i batteriet för kretskortet (några batterier där i har jag för mig att det var för).

//Schnitzer

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Gemini__: Det går alltså inte att dra upp "knapparna" på bakdörrarna innifrån även fast man låst bilen genom att trycka ner de manuellt och sedan stängt dörren? Det kan alltså bli lite knöligt att förflytta sig med ett batteri i famnen från framstolarna till baksätet, detta borde man ju filma till våren :).

Går det ej att inaktivera "Deadlock-funktionen"? Jag trodde bara den fungerade om man låser bilen med batteriet i.

Mvh. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Schnitzer:

Man kanske skulle ha batteriet inkopplat över vintern i alle fall, många verkar ju ha fått div. elektronik trubbel då bilen varit strömlös under längre perioder kanske pga. att de där batterierna du nämde blivit urladdade. Samtidigt har man ju larmet igång och det kan ju vara bra.

Borde det inte funka med att ladda batteriet på plats utan att ta bort polerna och ladda det några timmar ett par gånger per månad. Om det räcker med att göra detta ett par gånger per månad och om man slipper ta bort polerna skulle det ju gå relativt smärtfritt då man kan ha kablar fördragna då är det ju bara att stoppa i kontakten. Men hur klarar sig ett batteri i låt oss säga 15 minusgrader under en längre period och man laddar det regelbundet?
Hur länge behöver man ladda batteriet varje gång om man gör det 2 gånger per månad?

Mvh. Bjarre
Gemini__
Sitter här och försöker tänka på hur det gick till. Jag tog ut batteriet ur bilen. Vet med mig att jag låste allt innan jag lämnade garaget. Måste då ha låst bakdörrarna inifrån. När jag sedan skulle in i bilen tog det stopp, till min förtvivlan. Fick alltså försöka lyfta in batteriet (tungt som satan efter ett tag) framifrån utan att skada inredningen på något sätt. Blev både en och två svordomar den kvällen. Höll på ett tag innan batteriet satt där det skulle, svettdropparna fanns där kan jag säga =)

Länk
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Gemini__: Låter jobbigt det där.

Jag har nu surfat runt lite på forumet och fått svar på alla mina funderingar. Det får bli en Cetx-laddare som kan stå på hela vintern för underhållsladdning av batteriet. Detta måste vara den enklaste lösningen. Man behöver då ej ta bort polerna från batteriet och det skall fungera att att ladda direkt på batteriet eller från motorrummet.

Tack för alla snabba svar!

Mvh. Bjarre
Gemini__
Vänta nu, jag låste bilen med batteriet inkopplat. Du har nog rätt Bjarre, "Deadlock-funktionen " kanske inte aktiveras annars. Batteriet laddade sedan ur, då tog jag ut det via förardörren. Och sedan var det bara att ta omvänd väg tillbaka med fulladdat batteri =) Blev lite snurrigt det här.

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bjarre:

Ja, du kan slippa deadlock-funktionen om du endast drar nyckeln till det första läget åt höger. Om batteriet då är urladdat så kan du öppna någon av dörrarna och sedan kunna öppna bakdörrarna. Om du har Original BMW Alarmanlage så kan du inte koppla på det eftersom då måste du dra nyckeln ett snäpp till.

Jag har laddat batteriet när det har suttit i bilen, då backade jag in den. Visst skulle man ju kunna göra så, men jag vet inte hur det kan bli om det minusgrader. Jag har endast gjort så med min förra bil i varmgarage.

Jag brukar ladda batteriet var 4-6 vecka. Detta är ju olika för varje bil eftersom en del drar tjuvström, osv.

//Schnitzer

Gemini__
Underhållsladdare låter kanon, ska använda mig av det också denna vinter.

Länk
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Gemini__: Okej då är jag med.

En rättelse till mitt tidigare inlägg: Laddaren heter CTEK och inget annat mer info finns i länken nedan:

Länk

Mvh. Bjarre
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Gemini__:

Japp, det kan vara bra att ha :)

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.