AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
38.133

Ny tråd leak-downvärden på M70

Sida 8 av 14
Hans Andersson
Jag har flertalet gånger under årens lopp varit i kontakt med Castrol Sverige bla ! Och dom har bekräftat tex att Magnatec oljan rinner Helt och hållet av efter en helgs vila och allt hamnar i tråget ! Det har jag fått bekräftat per telefon ! Det trots att den ska vara sk Magnetisk enligt dom själva !

Har aldrig sagt att jag är expert !! sluta hitta på saker ! Jag sa bara att jag mfl har många års erfarenhet i praktiken !
Sen har jag aldrig sagt att mineralolja är bäst och inte heller att bolagen påstår det ! Utan vad jag sa va att mineral kan va ett vettigt /bra alternativ då den tätar bättre och stannar kvar (slitna ventilstyrningar) och rekomenderas till slitna motorer då dom även kan minska motorslammer,
Driftkosnader för en sliten motor som tar olja blir ju lägre då mineralen oftast är billigare än syntet.

Jag har begärt utförligare info om dom produkter/egenskaper vi snackat om här och jag återkommer när jag har det på papper ! Jag låter nu Castrols tekniker få avgöra sakfrågorna vi/jag/ni tog upp och jag återkommer när dom hört av sig !

"Till sist vill jag tala om varför "jag tror" mineral stannar kvar bättre" , Jo för att en del eller helsyntet och även en del minereloljor är mycket högrenande och innehåller ofta mycket lösnings och rengöringsmedel för att inte koksa igen oljekanaler osv och hela tiden tvätta motordelar, allt för att hålla motorn ren = längre bytesintervall , Alltså Mycket Högrenade och därför så rinner den snabbare och lättare ner till tråget när motorn stängs av ! så även tex GTX3 då den även är högrenande .Jag kan ha fel men min erfarenhet talar för att det stämmer ! sen kan ju syntetolja innehålla tex viss %Zink mm för att skydda vid brist på oljefilm vilket kan va svårt att veta då dom inte talar om allt oljorna verkligen innehåller .Och om nu tex SLX oljan är så bra skulle det räcka med en universalolja av den sorten till alla motorer men så ser inte verkligheten ut eller hur ?

Ingen större förbrukare anser att det är ekonomiskt vettigt/försvarsbart att köpa olja för 120-200kr litern när det räcker med en mineral för 12kr litern för att klara jobbet !

Alla motorer drar olja mer eller mindre vilket man också måste ta hänsyn till.
Min åsikt är också att jag är lite skeptisk till att en ny bil ska köra 3000mil på samma olja och filter innan ett byte ! jag har själv sett hur bottensatsen/oljan som tömts ur en ny golf 04 som gått ca: 1900mil såg ut och det var ingen trevlig syn eller konsistens. Den fick endast fyllas med SLX LL 0w-30 !

Min teori om ni nu kan acceptera den !

Vill man va säker på vilken olja man kan ha in en motor så kollar man vad det står i handboken ! Och till både min Audi 100 88B och BMW 728 86 räcker det med mycket god marginal med en standard mineralolja 10w-40 a75sek för 4liter från tex ÖB ! Vilket är godkänt av såväl BMW och Audi ...

Jag kan stolt tala om att jag i sommras blev tillfrågad av ett mindre oljeproducent här i sverige om jag ville jobba för dom som resande säljare , jag va väldigt sugen och klarade bla säkerhetstester och lämplighet då dom ville ha någon erfaren och som brinner för uppgiften osv.. Dom tillverkade och sålde alla typer av smöroljor och fetter bla till försvaret därav säkerhets testet ,
Jag tror inte vem som helst får en sådant erbjudande/jobb och hade vi inte väntat barn vid det tillfället så hade jag utan tvekan tagit jobbet då det enligt dom själva skulle ta flera år att lära mig branschen och att jag måste lova att stanna till pensionsåldern efter att jag lärt upp en ny säljare ! jag valde att tacka nej vilket jag ibland ångrar ! då jag förstod att jag skulle va på resande fot mest hela tiden och jag ville inte vara ifrån våran nu endast 25dagar gamla son ! Jag tycker det viktiga är han och familjen går före även att sådant här toppjobb trots tjänstebil hög lön med bra provision och allt.

(jag skriver av hänsyn till företaget inte in företagsnamnet då jag inte är säker att dom skulle samtycka då dom har känsliga kunder hoppas ni tror mig ändå..)

Jag är ledsen Paap Reeder att vi förstörde din tråd det var aldrig avsiktligt .

hea
Hans Andersson
Ska även noggrant förklara vad jag och troligtvis bla oljebolaget "Omega" menar med "bäst" eftersom ni hänger upp er på det ordet hela tiden !

OBS Nu är vi nere på grundskolenivå okej ?

Om vi tar min gamla BMW som ett ex: Jag anser då att en god mineralolja är det "bästa" för den motorn ! Oljebolagen håller nog med !
Förklaring : den oljan smörjer fullt tillräckligt och till ett bra pris och det behövs ingen "Bättre dyrare olja " alltså det bästa om man ser till behovet och ekonomin och motorlivslängd, ålder osv. Och har man då som i Paap Reeders fall mycket slita ventilstyrningar och ventiltätninarna som tydligen hårdnat och alltså inte gör sitt jobb som dom borde så är tex en Castrol 15w-40 H M olja Bäst ! då den är tjockare och har ett ämne som fixar otäta/hårda gummipackningar mm mm, i en redan sliten motor om nu man ser helheten !

Jag vet liksom ni att det finns "ännu" bättre smörjmedel även kallad Syntet framtagen för nya och kommande motorer men den här är sliten och gammal så därför finns inget behov av sådan ! och skulle kosta alldeles för mycket pga hög oljeförbrukning och motorns/slitage och ålder osv ,utan att göra någon nytta !

Var det någon som inte förstod nu heller ? inte ?

Då hamnar vi på 5åringsnivå okej ?

Om vi nu tar min Audi 100 "familjebilen" som ex och den har då 90hk= hästkrafter=styrka okej ?

Om jag nu Köper in en exakt lika Audi 100 till men med en supermotor på 900hk =hästkrafter =styrka okej ? Så om vi då jämför dessa bilar vem är då den bästa "familjebilen" ? alltså det "faktiska behovet" med bästa totalekonomin ? -

Utav dessa två bilar ??? Jag anser att den med 90hk är bästa bilen !!!

Då behovet av 900hk som även kostar mycket mer i bränsle "inte finns",och inte heller gör någon nytta då jag max får köra 110kmh, så uppfyller den med mycket mer hk=styrka än jag behöver alltså det "faktiska behovet" eller Hur ???

Bra så nu förstår alla...vad jag menade med Bästa ? om nu någon mot all förmodan INTE gjorde det, så var god och lämna in bilnycklarna till närmaste Polis station då ni inte bör framföra personbil då ni anses som minderårig !!!

hea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hans främsta anledningen till att syntetiska oljor är "rengörande" är att de har naturligt rengörande egenskaper, det paradoxala i det är att dessa oljor därför behöver MINDRE mängd detergent/dispergent-additiv ("rengöringmedel") än mineraloljor.

Nu finns det detergentfria mineraloljor som används i vissa extrema motoraplikationer (t ex flygplansmotorer), men de säljs inte som bilmotorolja eftersom en sådan olja snabbt skulle koksa igen en vanlig bilmotor ganska kraftigt.

Detergent-/dispergentadditiven brukar ofta vara av typen esterolja (eftersom den har högrenande egenskaper och binder smutsen), rena lösningsmedel finns normalt inte i olja - de skulle för övrigt förångas och ventileras ut via vevhusventilationen och förbrännas i motorn ganska omgående när oljan blev varm.

Återigen påstår du att mineralolja tätar/stannar kvar bättre, vilket som sagt är rent nonsens!

Då utvecklingen hos motortillverkarna går mot allt mer krävande miljöer/krav för oljan, har man fått en utveckling där olika motortillverkare har allt mer förfinade tekniska lösningar som bygger på lite olika tänkande, vilket ställer olika krav på oljorna. Detta är en utveckling som oljeindustrin egentligen inte vill ha då det krånglar till tillverknings- och logistikhanteringen för dem, de skulle gärna vilja ha en utveckling mot mer standardiserade oljor.
Den stora skillnaden mellan en "longlife-klassad" olja och en "normal", är att de första har bättre motstånd mot nedbrytning samt inte släpper ut lika mycket "skit" genom avgasröret. I mångt och mycket handlar det om emmisionskontroll när man kräver longlifeklassade oljor.
Kolla hur många oljor som en auktoriserad bilverkstad använder i sin verkstad - oftast har de en enda olja (nuförtiden är det oftast en helsyntetisk sådan) i bulk som används till kanske 95% av alla bilar de servar, och en annan alternativolja i mindre förpackningar för att kunna hantera motorer som har speciella krav (i BMW:s fall M-modellerna).

Din definition av ordet "bäst" är minst sagt töjbar och individuellt tolkningsbart...jag anser att man bör definera ordet "bäst" som tekniskt bäst - det du menar är "mest prisvärt" (som jag tolkar det).

Alla motorer drar lite olja, även om vissa drar så lite att det är svårt att se det på oljestickan mellan servicarna. Men faktum är att en motor som får en syntetisk olja kommer att dra mindre olja än en som får en mineralisk (under förutsättning att varmviskositeten är någorlunda lika i de två oljorna), vilket hänger ihop med oljornas kemiska sammansättning och dess faktiska egenskaper.

Synd att du inte tog jobbet du blev erbjuden, kanske skulle du då fått lite mer fakta att luta dig mot i dylika diskussioner...
Varför du blev erbjuden jobbet vill jag inte ens spekulera i!

"High-milage-oljor" är mer en försäljningsstrategi för att fånga upp en hel kundgrupp med äldre bilar som normalt sett aldrig skulle komma på tanken att köpa olja för hundra kronor litern (även om det skulle vara totalekonomiskt försvarbart mht lägre oljeförbrukning, lägre slitage och inte minst lägre bränsleförbrukning), än en "teknisk överlägsenhet" i dessa oljor. De tillsatser som du pratar om som skall mjuka upp packningar, finns i alla oljor (inte minst i dyrare syntetoljor, där man använder dyrare/effektivare additivpaket)...

Skulle jag välja en "högmilsolja", skulle jag definitivt föredra Valvolines Maxlife (Främst helsyntetiska versionen av den) än Castrols mineraliska version - men en bra syntetolja klarar allt som dessa högmilsoljor gör och lite till.

En 15W40-olja är inget att rekommendera för vårt klimat och får anses vara direkt omodern till en personbil med tanke på hur långt man kommit i produktutvecklingen inom oljeindustrin.

De specifikationer som står i bilarnas instruktionsböcker är minimikraven på oljan till bilen. Ofta är det de då högsta tillgängliga klassningar som fanns när bilen tillverkades. Varför inte använda mycket bättre oljor i bilen nu, när det finns det?

En Coop-olja som är klassad API SG, använder jag inte ens i gräsklipparna...(som får helsyntetisk olja, som enligt "manualen" skulle nöjt sig med en "antik" rak SAE-30olja, med resultatet att de går tystare och märkbart bränslesnålare med den offantligt mycket bättre syntetoljan).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Att gå på vad som står i instruktionsboken till t ex en -86:a är som att följa en läkarbok från samma år än idag. Vad som var sanning och bäst på den tiden är det ofta inte längre - saker och ting utvecklas, inte minst inom bilindustrin.
Hans Andersson
Ojan jag föreslog va med tanke på att bilen körs på sommaren ! Ni måste tänka efter lite !! Och det som står i handboken räcker då det fortfarande är samma motor då som nu Skärpnig !!!!!

Här kommer Svaret från Castrol och ni får dömma själva !

Hej Hans och tack för ditt mail. Rostskyddet i moderna motoroljor är detsamma
hos de flesta produkterna, så ingen skillnad här i våra produkter.
En syntetolja är i nio fall av tio klart bättre än en mineralolja, främst
slitageskydd och förmågan att ge snabbt skydd vid låga temperaturer samt även
högtemperaturegenskaperna är bättre. Då den som regel är lägre i viskositet så
sänker man även bränsleförbrukningen. Dock bör man vara lite försiktig med en
äldre sliten motor då den tunnare viskositeten kan ge oljeförbrukning.
Hoppas detta gett lite svar på dina frågor.

Vänliga Hälsningar/Best Regards

Anders Österlind

Nordic Lubricants AB

Teknisk support

tel: +46 (0)8 7722367
mobil: +46 (0)70 8895541
fax: +46 (0)8 7722351
e-mail: anders.osterlind@bp.com
e-mail: anders.osterlind@castrol.com
www.bp.se
www.castrol.se

hea
Hans Andersson
Blev lite stavfel tyvärr men ni förstod det säkert ! och var och en får efter sitt eget huvud tolka svaret !

Mvh Hasse...

hea
Hans Andersson
Castrols H M oljan kostar ca 85kr litern sist jag köpte. och valvoline motsvarande är säkert ännu bättre olja då den är TUV testad men svårare att få tag på , jag tror inte dom vänder sig till dom som köper det billigaste med tanke på priset ! och den här oljan jag tog som exempel har garanterat mer av vissa tillsatser som jag nämnde tidigare än tex SLX då den är för nya motorer där behovet inte finns !

Mvh Hasse...

hea
Herr Andersson - Så du menar att allt alltid är konstant, d v s om jag idag säger att en viss olja är den bästa för en viss bil, så är det sanning även om 20 år? Så är det naturligtvis inte. Vore det så behövdes inga forskare.

Sen vet jag inte vad du vill säga med det inklippta mailet (du har väl frågat skribenten om det är OK att du publicerar hans svar på ett allmänt forum med namn och telefonnummer?). Det står inget som styrker något av det du sagt.
Hans Andersson
Jag hade absolut ingen aning om att Valvoline hade en Syntetisk H M olja ?
Vilken Viskositet snackar vi då om ?
Någon som vet vad den kostar och även kanske var jag kan få tag på den i närhetan av Härnösand ???
Om Castrol säger att 9av 10fall så är synteten bättre och om det då finns en H M verson så tänker jag faktiskt prova ! om den nu inte kostar 150kr litern vill säga och är lätt att få tag på !

Mvh Hasse...

hea
Hans Andersson
Nej jag glömde fråga men det är "allmän info som är till för alla" så jag tror han inte misstycker då jag hänvisade till erat påsående okej !

Vad jag menade att det egentligen inte behövs bättre om man ska följa biltillverkarens råd ! det står heller inget om att man bör byta till annan olja varefter nyare bättre oljor kommer ut på marknaden ! förstå mig rätt !

hea
Hans Andersson
Jag tycker att eftersom du/ni misstror allt jag skriver så ring nummret och fråga om det stämmer då, fråga efter Anders Österlind ,Castrol sverige !

hea
En mailkonversation är inte "allmän info som är till för alla", framförallt inte med telefonnummer utskrivet.

Billtillverkaren rekommenderar naturligtvis den klassning de anser vara mest lämpad vid tid för tillverkning. Att de inte uttryckligen skriver att konsumenten själv ska sondera marknaden och regelbundet kolla om någon bättre lämpad olja dykt upp betyder ju knappast att man inte bör göra så, eller hur?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svaret som Castrol gav verkar bra och inget som motsäger det jag tidigare påstått, MEN det innehåller en passus som alla kanske inte ser när de läser det!

De säger att TUNNARE syntetolja kan vara obra för äldre/slitna motorer och det håller jag helt och fullt med om MEN det finns syntetiska oljor som är långt tjockare än mineraloljorna som säljs (t ex TWS)!

Definitionen på "rostskydd" i mailet bör väl också utvecklas för att ge något konkret i diskussionen - det kan innebära ganska vitt skilda egenskaper, allt från avrinningsegenskaper till förmåga att rostskydda metall som ligger i oljan.

Så det gäller generellt att hålla tungan i rätt mun när man diskuterar ämnet...

Inom API-systemet är oljorna alltid bakåtkompatibla, vilket innebär att en nyare/högre klassning automatiskt uppfyller minimikraven i de äldre klassningarna - i klartext (lite förenklat) innebär det att väljer du den senaste API-klassningen får du den bästa oljan. Dock skall man vara observant på att man inte väljer en för tunn olja (för låg varmviskositet), kallviskositeten däremot kan gärna vara lägre än angivet i instruktionsboken!

Valvoline har en hel produktserie med oljor och andra kemikalier som de kallar Maxlife genom vilken man försöker fånga upp ägare av lite äldre bilar. Finns tre motoroljor i Sverige vad jag vet: 5W30FE (bränslebesparande) denna är nog rätt svår att få tag på iofs., 10W40 (delsyntetisk) och 5W40 (helsyntetisk). Priset för delsynteten lär ligga på ca 80kr/litern och helsynteten kanske kostar en hundring per liter. Maxlife lär man hitta hos dem som normalt säljer Valvoline, t ex Micro.

Personligen föredrar jag dock deras Synpower då jag vet att det är en mycket bra och äkta helsyntetisk PAO-olja med ett välfungerande additivpaket.

Köper man en mineralolja för 80kr/litern, är man tyvärr nästan lurad i mina ögon - merpriset upp till en bra syntetolja är betydligt mindre än de positiva effekter man får på köpet i en syntetisk olja.

Mvh

Hans Andersson
Jag kan inte välja en tunn eller ens 05w då motorn i familjebilen släpper igenom syntet och läcker i bla packboxar mm ! den har nu rullat ca 34000mil och är kanske mer sliten än tex E23an ! Det är därför jag tänkte prova castrols HM 15w-40 ! jag tror den är värd pengarna och jag litar på castrol ! Det finns tyvärr inget Micro här i kring Härnösand.

hea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hans, du tänker fel!

En 5W50-olja är tjockare än t om. en 20W40-olja när oljorna är driftsvarma (det är då läckage kan uppstå). Det är varmviskositeten som är det intressanta i detta fallet!

Även den "tjockaste" oljan är tunnare som varm, än den allra tunnaste oljan är när den är kall...

Mvh

Hans Andersson
När jag tog upp frågan med Supporten på Castrol så påängterade jag det ni/vi hade sagt och att jag skulle framföra svaret vidare så att alla här fick ta del utav det .

Sluta häng upp dig på allt Anders N och acceptera svaret

DET SVAR JAG FICK IFRÅN CASTROL ÄR HELT OFFENTLIG INFORMATION OCH SVARET FÅR GIVETVIS DELGES TILL VEM SOM HELST ! ÄVEN I FORUMET HÄR ! DET ÄR DET SOM ÄR MENINGEN MED DEN HÄR KILLENS JOBB !

Jag tror Castrols svar ang vilken viskositet som är lämplig för en motor stämmer och då dom vet att även att en kall motor drar olja. Och i min bil så kryper synteten lättare ut även vid varm motor ! trots samma eller till och med högre 50 viskositets syntet !

SÅ JOHAN B JAG TÄNKER INTE ALLS FEL ; ) Jag respekterar givetvis din och alla andras åsikter och erfarenheter men jag känner nog min motor bättre än någon annan

Så det jag sa tidigare att vissa Mineral tätar bättre än en syntet stämmer nog rätt så bra i vissa fall ! då jag märker skillnaden i oljeförbrukning i familjebilen

Ska vi fortsätta snacket om olja så tycker jag att någon öppnar en ny tråd i så fall så fortsätter vi snacka där ! med hänsyn till Paap Reeders Tråd då jag tycker det inte har handlat så mycket om rubriken som det kanske borde...

Men jag kommer nog spendera mer tid i Audi forumet då det är trevligare där !

Mvh Hasse...

hea
Hans - Vem hänger upp sig på saker och ting? Du säger att man ska följa det som står i instruktionsboken, jag säger att jag inte håller med. Du publicerar en text från ett mail, jag ifrågasätter om du har tillåtelse att göra det. Inte mer med det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, Hans!

Har du en motor som läcker olja vid packboxar etc. när oljan är KALL så bör du definitivt byta dem snarast för då lär de fullkomligen "pissa" olja när oljan är varm (och tunn)...

Men du gör som du vill!

Har du fått ytterligare info i från Castrol än den du redovisade i mailet, eftersom det inte nämner något om viskositet i slitna motorer? Eller är det ett antagande från din sida att "Castrol vet att även en kall motor drar olja"?

Mvh

Hans Andersson
Jo du har helt rätt ! Jag måste nog försöka hinna med att byta packboxar men så farligt är det inte ! Jo mailet sa just det citat:

""Dock bör man vara lite försiktig med en
äldre sliten motor då den tunnare viskositeten kan ge oljeförbrukning.""

Du undrade om jag fått ytterligare info från Castrol, det stämmer men inte just om det vi pratat om. Alla måste få ha sin tro och övertygelse även om smörjmedel. Jag får info då jag ber om det.

Det kan vem som helst !

hea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men det jag menar är att en motor läcker i princip inget när oljorna är kalla, läckaget uppstår när oljan är varm (dvs under och precis efter gång).

Läs min notis om att man måste fundera på vad det är de verkligen skriver och inte tolka in en massa egna förenklingar i svaret!
"De säger att TUNNARE syntetolja kan vara obra för äldre/slitna motorer och det håller jag helt och fullt med om MEN det finns syntetiska oljor som är långt tjockare än mineraloljorna som säljs (t ex TWS)!"

För att ta ett litet räkneexempel kan vi ta nämnda GTX High Milage 15W40, som har följande viskositet mätt i Centistoke, som är ett mått på hur mycket oljan breder ut sig i en tunn spalt mellan två skivor under en viss tid (för övrigt inte helt olikt förhållandet mellan en axel och tätningsytan i en packbox):

Vid 100 grader C är viskositeten 14,03 mm2/sek
Vid 40 grader C är viskositeten 107 mm2/sek

Med andra ord är oljan nästan åtta gånger tjockare när den är 40 grader varm (givetvis är den ännu tjockare när den blir kallare), än när den är 100 grader varm.

Samma räkneexempel för t ex Valvoline VR1 racing 5W50 (syntetisk olja):
Vid 100 grader C är viskositeten 18,0 mm2/sek
Vid 40 grader C är viskositeten 112 mm2/sek

Ytterligare en syntetisk olja i form av Mobil 1 5W50:
Vid 100 grader C är viskositeten 17,5 mm2/sek
Vid 40 grader C är viskositeten 104,9 mm2/sek

Det vi kan se av ovanstående är att när HM-oljan är varm, är den märkbart tunnare än vad båda syntetoljona är (ca 25-30%). Mobil 1-oljan är ca 2% tunnare vid 40 grader och Valvolineoljan är knappt 5% TJOCKARE än HM-oljan vid samma temperatur.

Motsvarande värden för syntetiska TWS är:
Vid 100 grader C: 24,4 mm2/sek
Vid 40 grader C: 161 mm2/sek

Här ser man att TWS är rejält mycket tjockare än HM-oljan, både varm och kall!

Med andra ord är det minst sagt osannolikt att du får ett ökat läckage med en 5W-50-olja i förhållande till den nämnda 15W40-oljan.

Som en liten parantes kan man även nämna att om oljan utsätts för högt tryck (t ex vevlagerytor), ökar viskositeten i oljan och desto kallare det är, desto högre blir denna ökning.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.