AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
38.123

Ny tråd leak-downvärden på M70

Sida 7 av 14
Paap Reeder
Hej Johan B.

Kikade just litet under min 12:a med "magen öppen" (skall montera oljepumpen innan jag skruvar dit det nedre tråget).
Nu är den 90 % "ren och fin" vad gäller sotavlagringar i kolvtoppar o s v. Ringarna är alla lossade och rengjorda i skrapspåren samt kolvringspåren är också rena.
Känner mig nöjd med detta och nu blir det helsyntet för hela slanten.

När jag nu startar tänkte jag varmköra och sedan direkt byta olja igen efter varmkörningen.
(Man kan ju ha glömt kvar ngn skiftnyckel eller dylikt och den fastnar då i filtret tillsammans med säkert "småsotskit" som man kanske lossat på men inte fått bort)

Anser du att man kan ta
A) OK/Q8 std motoroil till denna 1:a varmkörning
B) billig helsyntet
C) castrols helsyntet

Det är ju en viss prisskillnad - ca en 500-ing- för det 1:a oljebytet mellan A-B.
Dock skall man ju inte låta snålheten ... o s v ...

MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hej Paap Reeder!

Om du vill vara så pedantisk att du byter oljan direkt efter uppstart/varmkörning, spelar det inte så stor roll vilken olja du använder. Vet inte exakt vad mineraloljan du tänker på kostar, men för ca 50kr/litern får du förhållandevis bra syntetolja (även om den inte är av senaste/bästa specarna, så är den bättre än vad bästa oljan var när bilen byggdes) hos Rusta eller Biltema.

Köper du mineraloljan för 40kr litern, skulle jag ändå lägga på en tia litern...men det spelar nog som sagt mindre roll när det gäller en enda uppstart och varmkörning!

Vilken Castrol "helsyntet" hade du tänkt använda sedan?
Magnatech-oljan är som kanske är bekant, ingen äkta syntetolja (även om de skriver så på dunken)...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Paap Reeder
... jag tänkte sedan rulla omkring på SLX ... eller heter den SLC? ... i vilket fall är det den vanligaste helsyntetn från Castrol som jag kört på tidigare.

MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SLX är det nog då!

Men det finns många olika SLX-oljor...och alla är inte helsyntetiska (några är av typen EHVI-olja).

Mvh

Hans Andersson
Svar till Johan B och ev alla som misstror det jag skrivit...

Du påstår saker jag aldrig skrivit eller påstått :Jag har aldrig påstått att oljetryck har något med vidhäftning att göra !!! Det blir något lägre tryck med syntet än mineral men marginellt ! mät själv eller ring Castrol så berättar dom det jag redan sagt ! Att du sedan kan påstå att Omega har fel! det bevisar att du enbart ska snacka skit, och om det jag skrivit utan att ha belägg.

Du är en Liten godtrogen amatör inget ont i det ! men jag ska förklara vad ordet Syntet kommer ifrån ! Det betyder "konstgjort" smörjmedel Därför ordet "Syntet" inget annat !

Om nu Syntet är så mycket bättre på allt så förklara era motorslitage och problem hela tiden trots att ni envisas med att kör svindyr syntet !
En standard olja av rätt BMW klassning duger mer än väl ! om man nu inte tänkt byta vart tredje år eller 3000mil ! då håller syntet längre och är därmed försvarbart annars inte !!!

Jag har inte hindrat någon att köpa dyr helsyntet inte alls ! Jag har bara gett förslag inget annat ! Men det är att kasta pengar i sjön om man kör som folk och byter ett par gånger per år
Sen det jag påstår att Mineral tätar bättre är sant trot om du vill ! syntet rinner lättare och fortare av och ner i tråget ! Har man slitna ventilstyrningar som Paap Reeder sa så kan en tjockare bra mineralolja va bra lösning då den tätar bättre och inte rinner av lika lätt och är mer vidhäftande än en syntet trot om du vill men så är det !!!

En av dom senaste Castrololjorna och dyraste kostar Ca:200kr litern grovt taget Okej ! ta det gånger 8 liter = "Stor BMW motor" per byte exklusive eventuell påfyllning emellan bytena ! det är = 1600sek per byte och vi säger 2st byten per år = 3200sek gånger tex 5 års ägande = 16000sek på 5år !!! Är 16000sek vettigt i oljekostnader i en bil ni troligtvis kommer att förlora pengar på när ni troligtvis om 5år säljer ???

Ni har väl inte glömt alla dyra repkostnader också lägg till det och kolla vad den summan blir och lägg till den också ! Det blev väldigt dyrt va ?

Texten nedan här kommer från Norsk hydro och talar om vart syntetoljan kommer ifrån ! OBS LÄS NOGA SÅ ATT NI FÖRSTÅR !!!

(Vilka typer av motorolja finns det?
Man kan säga att det finns två typer av basoljor som används för att tillverka motorolja: mineral och syntet. "Båda utvinns ur råolja," men på lite olika sätt. Mineralolja destilleras och raffineras i olika steg. Syntetisk olja tillverkas med en kemisk process där man gör förändringar ända ner i molekylerna för att få ett så bra smörjmedel som möjligt.)

Förstog ni texten: ""BÅDA KOMMER/URVINNS IFRÅN RÅOLJA !!! ""

Jag ska än en gång påängtera att syntet är oftast bäst men inte på allt !
Det bästa med den är : bra kallstart egenskaper ! bra vid extremt varma förhållanden ! längre livslängd ! ger normalt bättre motorskydd men då farmförallt pga att den har fler och dyrare tillsatser ! och tål högre temp än mineral !

hea
Hans Andersson
Svar till Janne T

Största anledningen att motorer håller bättre och längre är att det är mindre och noggrannare toleranser vid tillverkning och noga datorberäknat i simulatorer och givetvis hårdare och noggrannare tester och bättre matrial som används än tidigare ! uppsvinget kom tror jag i slutet på 80 talet då det kom och användes bättre maskiner och gjutmetoder mm

Ska tilläggas att man också är duktigare/klokare och mer kvalitetsmedveten idag än tidigare då motorena i dag är mycket mer avancerade "dyra" och efterfrågan på bättre och starkare och hållbara motorer finns idag och är större än någonsin !

Oljan i dag är helt klart bättre speciellt sen multigrad oljan gjorde sitt intåg alltså tex 10w-40 istället för ren 30 eller 40 olja ! men syntetoljan har mindre betydelse i sammanhanget än va många tror ! Men ska tilläggas den ger idag ytterligare motorskydd = ännu längre bytesintervaller och bättre skydd än tidigare vilket vi ska va tacksamma för ! sen är ju allt en frågan om just efterfrågan och naturligtvis även priset !

hea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hans Andersson, det blir allt tydligare hur lite du faktiskt vet!

Det finns fem typer av basoljor, varav typ I-III är mineraliska. Typ III är en hydrocrackad högraffinerad mineralolja. Den sistnämnda brukar av mindre nogaräknande oljebolag felaktigt benämnas som "syntetisk" eller syntetiskt modifierad (eller något liknande).

Typ IV och V är de basoljor som man inom oljeindustrin kallar "syntetiska".
Typ IV är PAO-olja, som jag redan beskrivit.
Typ V är en samlingskategori där de övriga syntetiska oljorna återfinns (som jag beskrev tidigare).

Tja, godtrogen och amatör - det får vem som helst avgöra, men du verkar inte vara kapabel att avgöra det i alla fall! (du radar upp det ena felaktiga påståendet efter det andra) ;o))

Norsk Hydros beskrivning är allt för förenklad, men det glädjer mig ändå att du börjat söka fakta i stället för att lita på skrönor. Föreslår dock att du söker info från t ex Lubrizol, API, ACEA och SPI, för lite mer detaljerade beskrivningar av hur det ligger till inom oljeämnet.

Dina argument är så splittrade och gramatiskt "märkliga" och därför svårtolkade, att jag har svårt att förstå vad du syftar på! Därmed kanske jag feltolkade din mening (?): "Syntetolja av hög kvalitet typ Mobil 1 är givetvis överlägsen på det mesta, MEN rinner av lätt när man stängt av och allt rinner då ner i troget efter en helgs vila även Castrols Magnatec !!! det kan man även "känna/mäta" på en kamaxel ! då det ger också litet lägre oljetryck !", om så är fallet ber jag om ursäkt...
(Med den meningsbyggnaden tar jag INTE några språklektioner från dig, där du försöker bena ut vad ett ord betyder i alla fall!) :o))

Men eftersom du envisas med att påstå att mineralolja har bättre vidhäfning än syntetolja, kanske du också har en bra teori över varför det är så!?

Börjar nästan misstänka att du har kontakter med Omega eftersom du höjer allt de påstår till skyarna. Deras produkter är generellt bra, men påståendet som du envisas att hänvisa till är felaktigt! Det som är lite konstigt är att alla andra oljebolag hävdar att syntetiska smörjmedel är överlägsna de mineraliska i alla avseenden utom ett - priset!

Hur du helt plötsligt knyter ihop motorslitage, reparationskostnader, oljebyteskostnader och syntetoljans bristande egenskaper, för att i nästa andetag hävda att de är bättre än mineraloljor, förstår jag inte!

Ps. Multigradeolja har funnits ganska länge - sedan tidiga 50-talet...

Måste ändå få tacka för en roande stund! ;o)

Mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hans>>>Du svänger ju som en sinuskurva i ditt resonemang!

Ena gången är det mineraloljan som är "bäst", andra gången så påvisar du syntetoljans förträfflighet.

Vad ska du skriva härnäst kan man ju undra? :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ursäkta Paap att din tråd nu hamnar lite i skymundan,delvis pga mig,men Hasse är så hårt på G att det inte gick att stoppa fingrarna :)

Mvh Janne.
Hans Andersson
Kan ni inte läsa eller ? har aldrig skrivit det ni påstått ! Läs igen för ni fattar ju inget !

Läs om allt från början !

hea
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...ha..

Ok,Hans...Du skriver t.ex>>>"Oljan i dag är helt klart bättre speciellt sen multigrad oljan gjorde sitt intåg alltså tex 10w-40 istället för ren 30 eller 40 olja ! men syntetoljan har mindre betydelse i sammanhanget än va många tror ! Men ska tilläggas den ger idag YTTERLIGARE motorskydd = ännu LÄNGRE bytesintervaller och BÄTTRE SKYDD än tidigare vilket vi ska va tacksamma för ! sen är ju allt en frågan om just efterfrågan och naturligtvis även priset" !

Hur ska jag tolka ditt svar svar där menar du?

Sedan så skriver du att mindre toleranser och bättre teknik är den huvudsakliga anledningen till att motorerna klarar sig bättre nu än förr.
Undrar hur denna utveckling hade fungerat smörjmässigt om oljan varit stilla i sin utveckling?

Numera är det av yttersta vikt att oljan klarar av att smörja alltid oavsett yttertemperatur(kallstartsegenskaper) dessutom länge..T.ex avancerade turbomotorer måste/bör absolut ha helsyntetoljor för att smörja bra i lager osv pga hettan och bl.a. då koksrisk..t.ex.
Mineraloljan eller delsyntetoljan klarar inte av det så bra som en helsyntetolja..

Jag skrev också tidigare att "steg 1" är att byta olja +filter oftare än normalt med en hög klassning på oljan vilket naturligtvis är riktigt,men JAG skulle t.ex aldrig hälla i mineralolja i t.ex en turbomotor ändå..

Att slitna motorer inte "behöver" helsyntet är naturligtvis en ekonomisk fråga,då häller många inte i dyr helsyntet när ändå motorn måste renoveras inom en snar framtid..Ökad oljeförbrukning osv gillar inte ägaren när oljan dessutom kostar "hur mycket som helst" anser man.

Sedan det du skriver om att motorerna är mer avancerade idag osv gör ju att maskinen kräver en helsyntetolja av god klass pga att motorfabrikörer har en mycket mer krävande inställning till smörjning idag,vilket endast helsyntetoljor klarar av idag,bl.a. pga högre kompression,effekt o lager tryck,varvtal osv.
En helsyntetisk olja är uppbyggd på ENDAST syntetiska basoljor samt additiv vilket man inte kan säga om t.ex en delsyntetisk där en viss mängd är mineralolja o en viss mängd syntetisk olja+additiv..

Mineralolja i synnerhet smörjer SÄMRE i alla lägen och massor med fakta styrker detta påstående helt utan att behöva gå in djupare på detta.

Påståenden utan faktagrund är i mångt och mycket ett problem i diskussioner på internet varför det oftast bara till slut blir "pajkastning" och gör att dylika diskussioner som vi nu för brukar sluta i ett "verbalt kaos" till slut ;)

Mitt råd till detta med oljor är att söka information från olika leverantörer/oljeproducenter och bilda sedan din egen åsikt mht detta..I princip ALLA motorer mår idag bättre med helsyntetoljor än delsyntet eller mineraloljor kommer svaret att bli om man hittar fakta som redan finns "hur mycket som helst" av därute..

Mvh Janne.

Paap Reeder
Jag kan bidraga med ett praktiskt test om avrinning ... publicerad på AP under ngn länk som Erik W säkert har koll på.

Kort resumé:
Provtid under jan 2004
Naken kamaxel under huven på min V12:a, alltså utan ventilkåpa.

Acetontvättade tre nockar kliniskt rena.
hällde så på:
1) OK/Q8 standard motorolja
2) Castrols GTX3
3) Castrols SLX helsyntet

Efter 1! vecka hade OK-nocken börjat ytrosta.
Efter 3 veckor började GTX3- nocken se brun ut
SLX- nocken förändrades inte ett dugg.

Efter mina kliniska prov kände jag på nockarna med Vä pekfinger:
OK- snustorr
GTX3 - på väg att bli torr
SLX - klart smetig

I helgen kikade jag av en händelse på mina andra kammar till V12:an. Kammarna är sedan september Tvättade + torkade + inoljade med OK- stdolja samt inpackade i plastpåsar.
Vafalls!! nockarna hade börjat ytrosta. Förvarar dom i kallförråd.

Nu skall dom åter tvättas och sedan blir det SLX.
Skall också byta till helsyntet i min smörjoljekanna.

Min slutsats: Helsyntet måste tvättas bort med avfettningsmedel medan en billig std-olja rinner av av sig självt.

Min uppfattning om omega 3 - utan att ens ha sett flaskan = bullshit!
Precis som med apotekets omega 3 för att bli 150 år och kunna köpa sig en E 132. Nu har vetenskapliga tester visat att effekterna inte är mätbara. Man blir så jäla trött på allt lurendrejeri.

MVH /// Paap R
Paap - Ditt test känns ganska talande. Mer syntet åt folket! :)
Hans Andersson
Men snälla ni allt handar ju om en kostnadsfråg ! var vi miljonärer allihop kunde vi köra på den olja bilen levererades med och köra 3000mil och sen köpa en ny bil utan att bry sig om att kolla oljan !

Man kan heller inte göra ett test som ovan det säger lite i samanhanget ,Men stämmer det du säger om SLX oljan så är det bara att gratulera ! Du gör ju precis som ett riktigt seriöst lab test exakt som Mobil brukar göra det ! Nej ingen oljeleverantör eller biltillverkare skulle godkänna detta test !!! så enkelt är det inte..

Jag kör standard Coop 10W-40 Mineral i BMW och min kamaxel har inte rostat det minsta trots att bilen stått ute hela vintern !!!

Den har nu rullat 35000mil ! och alltid med mineral !

Vad menar du Paap med Omega 3 jag pratar om smörjmedel för bil, inte hälsokost !

Jag gjorde tidigare en kalkyl om oljekostnader tycker ni att det är rimligt med en kostnad på Ca:16000kr på 5 år ?

Jag håller fast vid det jag sagt ! efter som ni inte förstår vad jag menar läs igen i så fall !

hea
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hans>>Skriv gärna om allt så att vi(jag) förstår vad du menar..

Eller har du svårt för ditt resonemang att gå ihop då :)

Mvh Janne.

Hans Andersson
Nej inte alls tyvärr kan jag inte förklara på annat sätt då ni ändå medvetet misstolkar allt jag skriver tyvärr...Jag tror nu uppriktigt att ni kan vara så dumma att ni köper/tror allt som påstås om Syntetolja !

Det går ju inte att föra en dialog då ni inte läser allt jag skrivit från början ! Jag har inte svårt att få det gå ihop det och inte heller oljebolagen då dom har ännu större erfarenhet men tyvärr inte ni...

hea
För att ta en del av det du skrivit:
-"Alla vet även tillverkare av syntetolja att den rinner av mycket lättare än mineral"
Det är väl ganska välkänt att syntetolja har bättre vidhäftning än mineralolja?

- "Syntetolja av hög kvalitet typ Mobil 1 är givetvis överlägsen på det mesta, MEN rinner av lätt när man stängt av och allt rinner då ner i troget efter en helgs vila även Castrols Magnatec !!! det kan man även "känna/mäta" på en kamaxel !"
Paap gjorde ju precis det testet, men det sågade du...?

- "Varför tror ni alla rekomenderar mineral olja i en sliten motor !!!"
Det gör ju inte alla.

- "varför finns det så mycket mineraloljesorter på marknaden om nu den är så dålig ? knappast för kul skull ! knappast för priset ! då det finns skitbillig syntetiolja att köpa om man vill !"
...motsäger väl...
- "Är 16000sek vettigt i oljekostnader i en bil ni troligtvis kommer att förlora pengar på när ni troligtvis om 5år säljer ???"
...ganska mycket?

Eller?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hans>>>Ja...Alla blir saliga på sin "tro"...Kul att din motor fortfarande vid 35000mil är ok iaf(uppriktigt).

Citat:
"Jag tror nu uppriktigt att ni kan vara så dumma att ni köper/tror allt som påstås om Syntetolja" !

Jag baserar mitt resonemang från bl.a. oljeindustrin+FAKTAblad+diskussioner här på forumet+min egen erfarenhet IDAG...Ingenting i en bra helsyntetolja vill jag mena är sämre än en mineralolja,annat än pris om man köper den på mack.
Sedan så köper bl.a. JAG ut min helsyntetolja för fruktansvärda 45kr/liter(OK/Q8 Formula Excel 5W/40)...Dyrt?Knappast när man ser vad jag får för dessa slantar.

Då vet jag dessutom att jag har tillräcklig smörjning under alla tänkbara driftförhållanden.
Med den sämre mineraloljan så är det inte kul att starta vagnen i vinterklimat+att man inte glömmer att byta den ofta+göra exakt allt enligt instruktionsboken för att det ska hålla någorlunda..
Men har man varmgarage och har den avställd "vinter'n igenom" så går den säkert "massor med mil" innan det ökande slitaget märks :)

Men återigen så tycker jag att det är roligt att din M30 motor fortfarande är i "skick som ny"<<<Antar att du menar det iaf.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker vi fastställer att Hans faktiskt har rätt trots vad oljebolagens samlade expertis och andra tribologer har kommit fram till!
"Det är resten av plutonen som går i otakt - jag gör det inte...!" ;o)

Ärligt talat blir det ganska löjeväckande att framställa sig som "expert" när man gång efter annan visar att man inte har någon bättre koll på ämnet som diskuteras! Än värre blir det när man vägrar backa när man blivit överbevisad.

Var och en får själva avgöra vem som är mest trovärdig i sina argument...

Då dina meningar hittills är lite märkliga och tvetydiga skulle jag vilja bena ut följande:

Eftersom du upprepade gånger skriver att "oljebolagen" påstår att mineralolja är bäst, har jag en stilla undran - vilket/vilka oljebolag har påstått detta och i vilket/vilka sammanhang?

Vänligen förklara svängningen i dina påståenden från att kategoriskt påstå att mineralolja är "bäst", till att syntetolja är "bäst" men för dyr. Hur ligger det till egentligen? (enligt dig)

Väntar också med spänning på förklaringen kring VARFÖR mineralolja skall hänga kvar bättre på metallen, än en syntetisk dito!

Mvh

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Paap: Intressant och (för mig) talande test.

mvh Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.