AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
38.129

Ny tråd leak-downvärden på M70

Sida 6 av 14
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Tvättade och oljade ska dom vara för att det tänkta momentet ska hamna i skuven och inte i friktion mellan skruv och gods. Rekomenderar starkt att även smörja under bultskallen.

Tror inte dom säljer skitiga bultar,fast dom kan ju vara korisionsskyddade för lagerhållningen.
Mvh
Janne
Paap Reeder
Har nu på min blogg lagt ut en Toppless-bild. (Är du under 18 måste du ha målsmans tillstånd för att titta).

Det är inte silikon utan äkta vara ... och sprillans nyrenoverade och behöver ingen push up!

Bilden kommer inte att ligga kvar så länge för inom kort skruvar jag dit dom.

Titta och njut.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan Paap!
Tycker det ser vääldigt snyggt ut,behövde de plana nåt?
Glider förbi med Alpinan inom kort.
Mvh Dic.
Hans Andersson
Skulle tro att om du haft i mineralolja så hade den tätat bättre och därmed mindre förbrukning och bättre komp ! En helsyntetisk olja har inte samma egenskaper som en högkvalitativ mineralolja ! Det är allmänt känt i oljeindustrin att naturens egna "smörjmedel oftast är det bästa"

Ska man köra in en ny motor/delar är också mineralolja att föredra då synteten smörjer för bra i början vid en inkörning ! det kan uppstå motorskador då den syntetiska oljefilmen inte håller på samma sätt som med mineralolja ,troligtvis är syntetoljefilmen för tunn och inte stannar kvar på samma sätt som en mineral då den mycket snabbt och lätt rinner av motordelarna som tex när motorn stängs av !

Detta kan i och för sig hindras till en viss del om oljan innehåller högre halter av zink och additiv för att skydda motordelarna när oljefilmen inte bär upp !
(Förstå mig rätt), nya motordelar måste få en chans att slipa till sig mot varandra för att motorn ska fungera bra och få lång livslängd ! Och inkörning på 10mil inte att föredra, snarare 100mil

Nya kolvringar och oljeringar är aldrig fel ,och vid montering måste man kolla så att dom inte går ihop "sluter helt" ska vara ett visst spel ,innan man monterar vilket görs i cylinderloppets smalaste del ! annars slits dom ner och går sönder ! men det vet väl dom flesta här redan...

Ska tilläggas att köra på startmotor ger för lite varvtal för att cylindrar mm ska få tillräcklig smörjning ! det hade varit bättre om motorn först fått gå till full drift temp innan testet gjordes...motorvärmare räcker nog inte...

Så svaret blir att man ej kan förlita sig på dessa värden ! Men dom ger troligtvis en grov uppskattning...

Byt till nya kolvringar ,horna på nytt ,slipa om och vakumtesta alla ventiler !
Byt motoroljan till den bästa mineralolja Castrol kan erbjuda .
kör sedan motorn på tomgång några timmar och så mäter du kompet igen !
med riktigt varm motor !

Mvh Hasse...

hea
Paap Reeder
Hej!

Jo ... innan så testade jag givetvis med "alla upptänkliga oljor" - same result!
Han tog olja genom styrningarna.
Nu är allt nytt.

Ang kolvringar så har jag inte bytt dom. Har synat var och en av dom och jmf med nya. Den enda skillnaden skulle möjligen vara fogspelet som jag med nya ringar fått ner från 0.5 -> 0,35. Klart bättre men inte värt dryga 8000:-.

Om man skall hona alusilblock eller ej tvistar motorrenovererna om ännu kraftigt. Nu slapp jag ta det beslutet.

Ett kallt leakdown på M30 ger 1% samt på V12:an varierade det upp till 10 tror jag det var.
Ett leakdown blir alltid sämre ju kallare motorn är. Att göra ett dito på en M70 låter sig inte göras ty även med BMW´s eget testkit tar det ca 30 min från driftvarm till man fått börja testa den 1:a cylindern.

Man kan i sig göra ett kallt prov på alla cyl så man ser avvikelserna sinsemellan för att sedan testa exvis på 2:ans cyl som är lättåtkomligast så kan man skatta dom andra i s f.

Nu är motorn totalren från slagg och dylikt - även i kolvringspåren - så ngn mineralolja blir det inte tal om.

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Du sa att hade i Syntet olja ! Konstigt då att att den koksat ,tycker också det verkar som dom oljor du provat renar dåligt ? ! att du har dåligt leak down beror på kolringarnas kondition , och om cylinderloppen är för polerade ! Det är därför tex en mineralolja har tillsattser mot cylinderpolering och oftast har Tungdriftoljorna mer sådant, tex Lastbilsolja =högrenande turbo olja !
för att få bra täthet är det bättre med en tjockare olja , dom mineraloljor tex Castrol säljer idag är vida överlägsen det som din motor behöver !!!
Men då ska du få ett annat råd om du är öppen för förslag ? prova en syntet olja baserad annan typ av basolja än det du tidigare provat , Mobil 1 har ju tex andra basoljor i syntetoljan än vad dom flesta tillverkarna använder ! det är dyrare men den tål värme och kyla bättre ...

Mvh Hasse

Jag

hea
Hans Andersson
M30 har ju gjutjärnsblock men det har väl inte M70 ! därav skillnaden i leak down cylindrarna blir /är inte lika polerade på M30 .om jag inte minns fel var kolvarna sotiga även uppe på då går väl den på lite för fet blandning eller ...

Jag tycker du gör det bra som plockar i en sådan motor inte många jag känner som skulle våga !!! FRISKT VÅGAT HÄLFTEN VUNNET heter det ju...

Lycka till Mvh Hasse...

hea
Paap Reeder
... nja leakdownet beror på mer än kolvringar och polerade lopp.

I M30 är loppen efter 40 Kmil så blanka att sätter man ner tumnageln i loppen förstoras nageln upp till Dinostorlek i cylinderväggens spegel.

Nästan noll i LD och komp över 13,5 ... och det är då kall komp.

Loppen i alusilblocket på V12:an är matta men glatta vilket kiselblandningen svarar för.

Castrol mineraloljor är nog bra men dom skitar ändå ner mer än vad helsynteter gör ... det ligger i oljans "konstruktion".
Efter 35 Kmil på castrol mineral i min M30 provade jag helsyntet vilket gjorde att skit började lossna och filtret blev till ett skrumpet äpple.

Tog isär magen ... gjorde rent och satte en ny topp och nu går den på helsyntet och efter 500 mil är oljan fortfarande "väldigt ren".

MVH /// Paap R

Hans Andersson
Okej får ge mig lite där ,du har nog rätt att det är kolvringarna vilket även jag sa !,

Det du säger om att Castrols mineralolja skulle skita ner mer är väl ändå att ta i ! Det är ju alla förbränningsrester som skitar ner och inte oljan ! Olika oljor renar olika mycket och en helsyntet renar mer än en mineral
det går inte att komma ifrån ! Är din olja renare nu beror det nog på att motorn är renare sen du hade i mineralen , den gjorde största jobbet !

Men du skriver att det är kisel i loppen ? trodde det va Nicasil behandlade lopp !? har du mätt slitaget ?

Jag kör själv dumt nog med Coops standard mineral 10w-40 a 85kr för 4liter i 728 an och jag har inte dom problemen du hade, min olja är välanvänd ,har kört hela sommaren + lite i vinter ca:150mil och den ser relativt ny ut dock svart då den gjort sitt jobb men Inte becksvart sörja här inte !
Har inte behövt fylla på heller , har kollat noga då jag först trodde den var full med bensin men så var inte fallet.

Ska i sommar hälla i den nya Castrol 15-40 oljan H-M för motorer som gått mycket långt bara för att testa då den innehåller en del skyddande och förbättrande egenskaper jag är ute efter då bägge mina bilar rullat mycket långt .
Oljan har klassningen A3/B3 vilket räcker för mig...

En olja som är väldigt ren efter 500mil gör knappast sitt jobb bra !, men jag förstår vad du menar .Men en motor vars kolvringar släpper igenom mycket skitar också ner oljan fortare, alltså för högt Leak Down !!! vilket blir värre med tunn syntetolja helt klart ...då den inte tätar och vidhäftar lika bra som mineralolja...

Mvh Hasse...

hea
Paap Reeder
... fick ett grenrör från Hedemora bildemo idag! 750:- inkl pfsk.
Rätt rör och helt var det!
Taget från VF på en 88:a.

Tro att rören spricker i ordning HB -> VF -> övriga två.

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Tänker du bara montera eller blir det någon behandling eller förebyggande uppsvetsning eller nåt ?

hea
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Antar att det blir bättre kylning i motorrummet iaf!
Paap Reeder
... det enda jag gör nu är att ta av värmeskyddsplåtarna. Nu ligger HB och VF i någon form av "plåtpåse".
Skall värmeskydda främst VF mot värmestrålningen på annat sätt.

MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måste bara få flika in att det mesta som Hans Andersson hävdar är fel enligt vad jag har fått lära mig!

En syntetisk olja är överlägsen de mineraliska i alla avseenden och har även starkare filmstyrka vid en given tjocklek.

Att t ex. hävda att "troligtvis är syntetoljefilmen för tunn och inte stannar kvar på samma sätt som en mineral då den mycket snabbt och lätt rinner av motordelarna som tex när motorn stängs av" är helt felaktigt! Dessutom är flertalet av de syntetiska oljorna mycket tjockare när de är varmare än en mineralolja, att syntetoljan däremot är mer lättflytande i rumstemperatur är enbart en positiv egenskap som påskyndar oljecirkulationen vid kallstarter.

Det är definitivt INTE "allmänt känt i oljeindustrin" att mineraloljor normalt är bästa smörjmedel! Skulle man göra en rangordning av olika "oblandade" motoroljor, skulle den förmodligen se ut så här:

Bästa "allmäna" egenskaper: Syntetiska esteroljor, då de har väldigt hög värmetålighet, brett viskositetsindex, renar väldigt bra, har låg nedbrytning, har polära egenskaper på molekylnivå (oljemolekylerna dras till andra ämnen (läs metallen) nästan som magnetism) och har väldigt bra förmåga att binda/ta åt sig additiven.

Näst bästa: Helsyntetiska PAO-oljor, som är en olja där man i princip har identiskt lika långa kolvätemolekyler i oljan (samma typ av kolväten som återfinns i mineralolja, men där är det en faslig blanding mellan korta och långa kedjor), har ungefär halva friktionskoefficenten mot en mineralolja och dubbla filmstyrkan. Bryts ner betydligt långsammare än en mineralolja och bibehåller samma smörjegenskaper under mycket längre tid än en mineralolja som under nedbrytningen får drastiskt sämre egenskaper. PAO-oljan är motståndskraftig mot koksning, dock inte lika värmetålig som en esterolja.

Tredje bäst: En högraffinerad hydrocrackad (parrafin-)mineralolja. Har nästan lika fina egenskaper som en PAO-olja, men bryts ner snabbare och koksar mer. Har en större spridning mellan korta och långa kolvätekedjor än PAO-oljan.

Näst sämst: En parrafin-minralolja, som är renare än en nafta-mineralolja och koksar/skitar ner mindre, men som med dagens teknik får anses vara klart omodern.

Sämst: En nafta-mineralolja som är sämre än parrafinoljan på de flesta punkterna.

Givetvis påverkar additivpaketen i oljorna väldigt mycket, vilket gör att en enkel/dålig olja kan få hyffsade egenskaper med dyra/bra additiv. Men basoljan påverkar mycket hur oljans egenskaper förändras vid andvändning då oljan slits.

Rent teoretiskt skulle man troligen kunna använda en bra esterolja som bas och aldrig byta den i motorn om man hade ett bra filtersystem och regelbundet tillsatte de additiv som förbrukades i oljan, samt toppade upp den olja som alltid förbrukas i liten mängd i en motor. Sådana experiment görs för närvarande hos de flesta större oljebolagen i samarbete med olika motortillverkare.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hans Andersson
SVAR TILL Johan B

Jag har jobbat med smörjoljor och har mer än 20år erfarenhet själv ! Har släkt som hjälpte Mobil att testa motor/maskin och fartygsmörjmedel även syntet ! långt innan ni visste vad Syntetolja var för något !!! Samlad yrkes erfarenhet av smörjmedel sträcker sig mer än 50år !!!

Alla vet "även tillverkare av syntetolja" att den rinner av mycket lättare än mineral !
Även fast dom vägrar erkänna då dom tjänar mer på att sälja dyr syntetolja !!! Det går även att se och mäta ! om man vill jämföra ! Jag går efter erfarenhet och testfakta utfört av oljetillverkare och yrkeserfarenhet i verkliga förhållanden i mycket tuffare miljöer än ni ens kan komma i närheten utav i en BMW !

Kolla in tex (Omegas websida) och läs ! "Natrurens eget smörmedel är oftast bättre" ! därmed inte sagt att syntet är dåligt ! Syntetolja av hög kvalitet typ Mobil 1 är givetvis överlägsen på det mesta, MEN rinner av lätt när man stängt av och allt rinner då ner i troget efter en helgs vila även Castrols Magnatec !!! det kan man även "känna/mäta" på en kamaxel ! då det ger också litet lägre oljetryck ! Men en Högkvalitativ mineral Tex Castrols bästa är bättre än många enklare syntetoljor och tätar bättre än syntet Fråga Castrol eller Mobil s oljetekniker som har utvecklat oljorna själva !!! Och mineral ger även en något tystare motor !

Varför tror ni alla rekomenderar mineral olja i en sliten motor !!! varför finns det så mycket mineraloljesorter på marknaden om nu den är så dålig ? knappast för kul skull ! knappast för priset ! då det finns skitbillig syntetiolja att köpa om man vill ! Jo för att syntetoljan inte alltid är bäst !

Du går på misstolkad teori och din tro ! Jag går på samlad fakta och praktiska lätt och tungdrifts tester gjorda av dom bästa och seriösaste i branschen !

Ska tillägga att om någon här tror att ni kan något om smörjolja då ni tror att syntetolja köpt på Macken eller ens Mekonomen a 120sek per liter med snygg förpackning är det bästa som finns ha.. ha.. så tycker jag synd om er Ni har så begränsad erfarenhet och går på allt som reklamen säger !!! Ni köper dyraste syntet till gamla bilar och smörjmedelsindustrin viker sig av gapskratt och tjänar mer och mer, ty ju mer dom hittar på ju dummare tycks ni bli ...

hea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hans Andersson, jag kände genast igen (det felaktiga) påståendet från Omegas hemsida, även om deras produkter generellt är bra, är just det påståendet grovt felaktigt!

Tyvärr blandar du friskt ihop "pickar och morötter" t ex: oljetrycket har ingenting med hur bra oljans vidhäftning är, utan enbart ett mått på vilket motstånd oljan har när den pumpas genom "systemet" (kanalerna i motorn). En syntetisk olja har generellt lägre egenfriktion och flödar därför lättare, vilket ger ett lägre oljetryck. Flödet är bättre men trycket lägre...totalt ger det dock en bättre smörjning i motorn, men det mäter på inget sätt hur vidhäftningen är vid metallen!

Om vi pratar om "synlig" avrinning, spelar varmviskositeten störst roll eftersom det är när oljan är varm och "tunn" som den stora "avrinningen" sker. Med tanke på att många av syntetoljorna har högre varmviskositet än de kommersiellt sålda mineraloljorna har, så rinner mineraloljan av lättare.

Den totala mängden olja som behövs för att smörja en motor är ca en tiondels tesked! All annan olja är för stunden överflödig ur ren smörjsynpunkt, så det behövs otroligt liten mängd olja på metallytan. Esteroljor har som sagt molekylära polära egenskaper och den mängd olja som fastnar med den kraften är mer än tillräcklig, även om man har svårt att detektera den med blotta ögat...

Påståendena om "dumma människor som går på reklamen" visar nog mest på hur dåligt faktaunderbyggda argument du har, oavsett hur länge du har jobbat med oljor (även en outbildad praoelev som byter oljor i en maskin kan sägas arbeta med oljor...).

"Alla" rekommenderar inte mineralolja i en sliten motor, men de okunniga gör det....det bästa för en sliten motor skulle vara en tjockare syntetolja, typ TWS, men en person som har försummat sin motor genom att tidigare slarva med oljekvalitet har oftast svårt att acceptera att lägga ut 180-200kr/litern på olja...

Syntetoljor har funnits sedan slutet av andra världskriget, då tyskarna uppfann den strax innan amerikanarna gjorde det, så de smörjmedlena har funnits ett tag...

Anledningen till att det finns mineraloljor på marknaden är att de är mycket billiga att tillverka och att det fortfarande finns många som inte insett att det finns betydligt bättre oljor att tillgå. Dessbättre har biltillverkarna börjat ställa så tuffa krav på oljeklassningarna att dessa krav bara uppfylls av högkvalitetssyntetoljor - utvecklingen är solklar och framöver kommer de billiga mineraloljorna att marginaliseras på marknaden. Här ligger Europa långt före USA...

Att göra direkta kopplingar mellan hur en fartygsmotor och en personbilsmotor beter sig smörjmässigt, visar på en ganska stor okunskap på hur olika betingelser påverkar kraven på oljan.

De argument jag vilar mig mot är vetenskapligt mätbara och har ingenting med släktingars skrönor att göra... ;o))

Generellt tycker jag att dina argument är dåligt faktaunderbyggda, bygger på "common sense" och är lätt förvirrade...

Mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Steg1>>>Byt olja+filter "oftare än normalt"med olja med hög klassning ...säkert förfarande om man vill ha en motor att hålla länge.

Steg2>>>Hans,jag tor säkert att du kan en hel del om smörjoljor...Men läser man faktablad och div annan litteratur så inser man att motorer håller längre idag än "igår"...Undrar vad detta beror på?
Visst,bl.a. endel material i motorerna är ju bättre vilket kan "överbevisa" detta en del.
Men kolvmotorn har i stort sett sett likadan ut sedan Adam var länsman och motorerna håller genomsnittligt betydligt bättre idag.
Förr i tiden så räknades en motor "som slut" efter 10000mil idag vet vi ju att så inte är fallet..Ok att tillverkningsmetoder har blivit lite bättre men inte så mycket som livslängden ökat(anser jag).
OLJAN har däremot utvecklats "någonting enormt" och detta tillskriver JAG till största delen den längre livslängden på..

Ok att också mineraloljor blivit bättre,men syntetoljorna är enligt alla sortens faktablad betydligt bättre än dessa...

Kan säkert vara någonting annat som blivit bättre(ägarens service!?), TROR inte det.

Mina reflektioner..

Mvh Janne.
Hans Andersson
Ni vet tydligen inte heller att Syntetolja är = omgjord förändrad/förädlad mineralolja från början ! alltså dom bearbetar mineralolja och tar ut det bästa egenskaperna och lägger till nafta och aditiv ,zink , aska mm mm = Dyr syntetolja , Syntetiskt ? skulle inte tro det ! Det är bara ett arbets/Process namn !

hea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hans, där har du grovt fel igen!

Det finns fyra typer av äkta syntetiska (bas-)oljor:
1. Polyalfaolefinolja PAO- (även Polyalfainterolefin PIO-), vilket är en olja tillverkad genom att man bygger ihop kolvätekedjorna till exakt den längd man vill ha, utifrån de kortaste kolvätekedjorna man får från raffineringsprocessen (metan).
2. Esteroljor av olika slag, vilket är en produkt man får genom att låta en alkohol och en syra reagera med varandra, samt ta bort det vatten som bildas samtidigt.
3. Silikonoljor av olika slag.
4. Vissa typer av glykoler.

Till dessa basoljor tillsätter man lämpliga additivpaket (upp till ca 30% av oljans totala volym) som till viss del består av organiska substanser, så att säga att en olja är 100% helsyntetisk är inte helt rätt, men basoljan kan vara det.

Jag tycker personligen att du snärjer in dig mer och mer i din okunskap...

Som Janne är inne på har även mineraloljorna blivit grymt mycket bättre de senaste 15-20 åren och det är främst additivpaketen i oljorna som står för den förbättringen.

Generellt finns det mycket få oljor på marknaden som kan sägas vara direkt dåliga idag, men vill man ha det bästa är det syntetiska oljor som gäller.

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skrev ett litet fel i all hast: PIO-olja är polyinternalolefin...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.