|
Sida 5 av 14
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Ett grubbleri! Minns nu att när jag leak-down-testade så var det några cyl som uppförde sig enligt: - -5 grader före ÖD = tyst - ÖD = tyst - +5 grader efter ÖD = pysljud Så var det bl a med min nr 8:a. Med ÖD menar jag således ÖD i kompfasen så ventilerna är opåverkade. Jag vet att 8:ans ringglapp ligger väl inom toleranserna (0,05) så jag begriper mig inte på varför detta pysljud kommer. Skulle det vara nått med ringen(-arna) så är dom ju i samma läge i cylindern vid både 5 grader före som efter. MVH /// Paap R |
|
Kan inte släppa känslan med överlappet på ringarna."Kan" det finnas en möjlighet att ringarna på sunkcyl omplacerat sina gap i linje med varandra? Då kan man också fråga sig varför dessa skulle vandrat fel och dom andra inte. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Fram till ÖD trycker kolven ringarna framför sig ,efter ÖD drar den ringarna neråt. Borde inte göra skillnad, men värt att tänka på. Kan det vara så att avgaskamen börjat öppna redan? Mvh Janne |
|
|
Glöm det sista jag skrev,jag var nog lite trött i morse :-) . Mvh Janne |
|
|
Jag funderar på om man kan göra leak down test då du monterar ihop motorn igen, om man gör en 10mm aluminiumplåt med bulthål för topplocksbultarna+ anslutning för leak down testern, så man kan sätta över en cylinder i taget. Man borde väl kunna täta med en tunn gummimatta mot motorblocket. Då kan man trycksätta kolvringar innan man monterar topparna, och kolla läckaget på en cylinder i taget, utan att få fel på mätningen pga läckande ventiler. /Mats J |
|
Paap Reeder |
Hej! Projektet går som sagt vidare. Fick mina nyrenov toppar idag ... "Ser då för göttigt fina ut"! "Med nya innerstrumpor på avgasventilerna." Firman och jag är helt överens om att den litet förhöjda oljeförbrukningen hade sin orsak i de slitna styrningarna. (Enligt BMW spec så är en oljeförbrukning på upp till 0,7 l/100 mil "tillåten" och lämnas utan åtgärd. Min tog kanske 1 lit på 150 mil.) Vi har också analyserat de två kolvar som jag har tagit loss och vi finner inga som helst tecken på extra slitage, fel eller brister. Det innebär också att jag inte kommer att byta ringarna. Ringar + vevlager + spec honingsstenar för Alusil-block kommmer att kosta 7250:-. Det enda jag åstadkommer med denna arbetsinsats är att ringspelet på kompringarna reduceras från 0,55 -> 0,35 där specen anger 0,15-0,35. Det är en för liten förändring för att den praktiskt skall märkas, speciellt då som ringarnas axialspel är klart inom toleranserna. Ringarnas axialspel har större inverkan på motorns effektivitet än vad fogspelet har i o m att ringarna vid ett för stort axialspel i s f "byter läge" i ÖD ... och släpper förbi komp/förbränningstrycket i arbetstakten. Nu skall ett exls-ark skrivas med ETK´n som grund. Såg i min almanacka att Jesperados kompisar vill kika på mitt verk 04-04. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
trucker! Fogarna ligger åt olika håll på alla kolvarna. Den 1:a jag tog upp låg dom uppifrån: kl 1800 kl 1300 och kl 1600 på oljeringen. På en annan kolv låg dom mellan kl 1000-1400 på alla tre. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Angående vevbultarna. I anvisningarna står det att vevbultarna skall bytas efter varje demont. Kan det vara riktigt? Vad är det för vits med detta? Har mätt på dom bultar jag tagit loss och ingen är längre än 53,0 mm - d v s "nybultslängd". Om det nu skulle vara sträckbult ... varför blir dom använda då inte längre? Noterade också att de olika bultarna satt med klart olika moment, d v s biceps var tvungen att spännas olika hårt vid lossandet. Inte för man skall snåla men finns det nått vett i detta? Trucker - min slutsats ... fogarna sitter åt "alla håll". Har nu gjort iordning 7 st kolvar. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... nu börjar pinalerna droppa in. Toppar, packningar, vevlager, vevbultar o s v. Har 3 kolvar kvar att rengöra sedan börjar monteringen. Lärde mig idag att fogarna skall läggas enligt - om du tänker dig en klocka lagd på kolvtoppen med kl 12 i färdriktningen så skall fogarna uppifrån ligga 1:an kl 1400 2:an kl 2000 oil = kl 1400 MVH /// Paap R |
|
1:an kl 1400 2:an kl 2000 oil = kl 1400 Låter vettigt i mina öron. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
Paap Reeder |
... själv hade jag lagt dom kl 0900 resp 1500 med motiveringen att ... ja det bara kändes rätt med tvärs lutningen på blocket ... men på en V-motor så kommer kolven att "åla sig" (0,001-0,002?? ... min bedömning) längs rörelseaxeln som en följd av lutningen (typ som kastspöet när man står i Kalixälven och fiskar harr) - obs att även en M30 lutar ju - och då skulle inte ringarna börja vandra runt lika fort som i andra lägen. Int´vet ja´... men nu lägger jag dom kl 1400 resp 2000 i färdriktningen. (Kanske är det bra när man skall drifta i rondell ... vissa glider ju klart hackigt runt. Kan det bero på hur ringfogarna ligger??) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... mina gamla vevbultar var 12-kant ... de nya är Torx. Är det inte som med toppbultar att de med Torx-huvud är sträckbult??? Inte för at jag skall experimentera men för kunskaps skull ...? MVH /// Paap R |
| Haru koll på läget hur du ska dra de,ifall de är sträckbult moment sedan 90grader? | |
Paap Reeder |
... 70- grader omgång 2 står det i mina papper. Står det 90 i dina? MVH /// Paap R |
| nej ,men de brukar vara 90grader med de motorer som jag är i kontakt med. | |
Paap Reeder |
Jag vann över Daniel Tynell idag. Först hann han åka dryga milen på Wasan innan jag fick 12-ans kolv på plats ... men sedan så ökade jag bara för varje kolv ... och innan han mötte kranskullan Lindhe hade jag alla burkarna på plats. Nåväl ... litet tid då och då hängde jag ju framför rutan också. Nu sitter dock alla tolv på plats ... och rör sig också efter ett visst mönster när man drar runt veven - så det verkar lovande. Har dock inte "momentat" bultarna än. Har litet problem. Eftersom jag har motorn kvar i bilen är det litet trångt SAMT det är litet svårt att få ordentligt spjärn. Omtag kan man ju inte göra för då hamna gradskivan i olag. Hur gör ni? Min plan ... jag märker med tipex på bultskallen - 70 grader - och smådrar tills "markeringarna" stämmer. Skall kika på ett bättre alternativ till gradskiva. En kolv går väl an att måtta in men tolv x 2 blir för oprecist. MVH /// Paap R |
|
Har tyvärr inget bra tips, jag har aldrig dragit bultarna med motorn i bilen. Men får gratulera till vinsten och till det nya tidsmåttet kolvar/vasaloppsmil. Mvh Janne |
|
|
Är det inte så att ma ska dra vinkeldragningen i ett svep och inte i flera små etapper? Jag har fått för mig det men jag vet inte nu vad jag har för belägg för det påståendet.. |
|
Paap Reeder |
Vad tror ni om detta: I TIS anges om vevbultarna ... "Skruvar tvättade och oljade. Använd skruvarna endast en gång". Det innebär att jag köpt nya vevbultar. Skall jag således tvätta dom jag fått? Kan inte tro så utan man använder bultarna som dom är eller ... säljer dom "skitiga bultar" som måste rengöras före montering??? MVH /// Paap R Fick tag på en jäklaigt bra gradskiva. |
| De räcker att ha olja på gängorna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.