|
Sida 4 av 14
|
|
|---|---|
| du får inte glömma att nya kolvringar också har en vassare skärkant än dina gamla ringar, inte bara öppningen. nya ringar sliter också in sig i alla mikro-repor till skillnad på dom gamla ringarna som har gått upp och ner ett tag. | |
Paap Reeder |
... tror ni man skall prova med (00) istf (0) - ringar. När den var ny i loppen lade dom dit (0) men nu efter 20 Kmil borde det finnas utrymme för (00)?? Kostar en 500-ing att ta reda på vilket fogspel det isf blir. MVH /// Paap R |
|
Frågan är om det är bra med nya ringar utan att hona loppen, kolla med någon motorrenoveringsfirma. För min del så hade jag inte rört någonting utan försökt hitta orsaken till höga HC värden någon annanstans. Kan noginte bero på ringgapet, möjligen lite bidrag från slitna kanter på ringarna som stephan hahn nämner. Mn det borde väl bara vara nedersta ringen som skrapar olja, de andra ringarna är väl till för att hålla kompressionen uppe i cylindern. /Mats J |
|
|
loppen ska inte bearbetas eftersom dom har en behandlad härdat yta, och jag tror inte heller att det beror på ringarna, men eftersom ringarna har slititz in en gång och nu blivit demonterade kan man aldrig få dom i rätt spår igen. paap: får du platz med dom större ringarna och ändå har lite gap så kan du ta dom, se bara till att öppningarna förskjuts med en tredjedels varv vid montering. |
|
|
Stephan, Loppen har inte alls en behandlad härdad yta. Det är inte nikasilbehandlade lopp på dessa motorer, det har varit uppe i en annan tråd. Dessa motorer går att både borra och hona. Dessutom tror inte jag att det finns ett speciellt "spår" för ringarna att gå i.(då finns ju dessa spår lika mycket när man monterar nya ringar, skulle det vara bra?) Om man monterar nya ringar tror jag att man måste hona cylindrarna för det finns annars små rester av vändkanter i cylindrarna som kommer vara elaka mot ringarna eftersom de nya ringarna med vassa kanter kommer slå i dessa. Dessutom är jag ganska säker på att nya ringar skall ha den lite råa yta som blir av honingan för att bli inkörda på ett bra sätt, den nyhonade ytan håller mer oljefilm, vilket är nyttigt vid inkörning av nya ringar. Därför rekommenderar jag att Paap måste kolla med en motorrenoveringsfirma om han tänker montera nya ringar. /Mats J |
|
|
mats: låter som ett bra argument ang. spåren så menade jag inte spår så stora att man ser dom med ögat, utan att ringen inte ha samma anläggningsyta. men men alla kan vi ha fel ibland, lika glad e jag för det :-) |
|
|
Stephan, jag påstår inte att jag kan, eller har rätt, jag uttrycker bara min åsikt. Alla har olika erfarenheter av saker och ting och därför är det intressant med ett sådant här forum, för det är lätt att man glömt någon vinkling av en fråga.Ibland finns det flera rätt ibland inget. Sedan får Paap bestämma hur han vill göra. Men det hade varit intressant att få reda på vad en större motorrenoveringsfirma har för synpunkter. /Mats J |
|
|
mats: jag tog inte illa vid, jag tycker också om att höra andras osikter. det e väl tur det att vi inte tänker lika |
|
Paap Reeder |
... jo jag mailade ju till Mahle om frågan huruvida man skall hona eller ej. Dom hänvisade mig tillbaka till Dixner i Sumpan och där ligger bollen nu s a s. Skall i kväll montera upp min gamla fiche-läsare där jag har en bättre beskrivning av olika motorrenov.moment än i TIS eftersom TIS är utformad som en minnesanteckning efter att man gått stora kursen nere i Munchen. Foggapet tror jag inte påverkar oilförbrukningen utan kanske bara tär några 10-delar på kompressionen. Den är dock ytterst viktig för br.förbr och det är för den anledningen man överhuvudtaget funderar över ngn åtgärd i det stycket. Hinner inte idag men next week skall jag ta tag i dixner och försöka få klarhet i detta med honing eller ej. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Passade på att i eftermiddags även mäta upp min andra M70 samt ett M30/2,8-block jag har. Alla cyl utom 7:an har värden som min d v s ca 0,03 i konicitet och ovalitet. Trots två mätningar fick jag 7:an till 0,06 "tvärs" motorn. Märkligt. Jag har som sagt även ett nyrenov M30/2,8- block i vedboden. På den låg alla värden på <0,01 men jag visste redan att den bara har gått ca 500 mil sedan en total proffsrenovering. Det är den toppen jag nu har i min M30. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Nu är beslut fattat om topparna: - insugsstyrningarna är OK. Vi gör inget åt dom. Dom är bra. - avgasstyrningarna kommer att få "nya innerklasonger" d v s man borrar ur styrningen till hälften och trär i en ny innerhylsa - maskinslipning av samtliga ventiler - nya tätningar Beträffande ringbyte eller ej ... --> Svår beslutsångest! uppe nere oil spec 0,3 0,3 gamla 0,7 0,7 (0) 0,35 0,35 1 spec 0,25 0,25 gamla 0,55 0,55 (0) 0,35 0,35 2 spec 0,35 0,35 gamla 0,55 0,55 (0) 0,25 0,35 D v s som jag sagt förut så kommer fogspelet att halveras med nya ringar! Ingen motorrenoverare "tror" att oiljeförbr beror av fogspelet. Jag "tror" att den däremot påverkar effekten. Säg dom sista 10 hk! Enligt spec FÅR ingen BMW- motor ta mer oil än 0,7 li / 100 mil. Gäller således även min gamla luggslitna M30 som inte vill ha en droppe mellan intervallen. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... glömde kalkylen: Ringar 12x400 = 4800:- Vevlager 12x175 = 2100:- Vevbultar 24x25 = 600:- --> 7500:- + 6-8 tim arbete ... som en motorrenoveringsfirma sade: "Finns väl ingen som renoverar ett block till en V12:a!!" Skall en verkstad göra allt detta skulle det gå på ca ... 40-50 Kpengar. Ännu tyder inte en enda indikation på att att den skulle ta ngn oil via loppen .... Än är det tid för beslut. MVH /// Paap R |
| det bästa e nog att fråga dig själv hur länge du vill ha bilen kvar, och hur mycket du kommer vilja gasa med. byter du allt detta nu när du ändå har rivit det mesta så e det ju lika svårt. hade det varit hade jag valt allt för då vet man vad man har | |
|
Jag imponeras över din envishet Paap! Hoppas du knäcker M70 nöten en gång för alla. //Magnus |
|
Paap Reeder |
... fick en sats (00)- ringar till en kolv idag för att testa vilket fogspelet blir om jag trycker dit sådana. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
...(00) blir för tight. Fogspelet ligger mellan 0,05-0,1. Törs inte sätta dit (00). Inte minst med tanke på hur värmekänslig M70 är. Blir det ringbyte blir det således (0). MVH /// Paap R |
|
Hmmm om man får komma med en liten reflektion hos V-12 doktorerna, jag skulle om jag ville få en motor till 100% också byta kolvar. Äh det var bara en tanke, tack för mina 25 öre! |
|
|
Henke: Om ekonomin vore obegränsad hade Paap garanterat bytt kolvar också, men om kolvarna ligger inom toleranserna så spar man ju ganska mycket pengar på att inte byta. Om jag förståt saken rätt så handlar det om att ta rätt beslut och få en felfri/problemfri motor till så lite pengar som möjligt. Sen tror jag inte en 100% motor inte finns överhuvud taget . Det tror till och dragracing proffs håller med om,det blir alltid någon kompromiss eller något som kunde vara bättre. Men Paap tar nog imot alla tankar ;-) Mvh Janne |
|
|
Paap>tog du nåt snappshot på kolvar vid urmonteringen,skulle vara kul o veta hur gapen på ringarna satt. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
Paap Reeder |
.. tyvärr trucker - en miss. Kan iofs peta ur en burk till för att kolla. Kostar bara 2 vevbultar. (Tack för tipset. Skall faktiskt göra det - återkommer) Att byta kolvar gör man bara inte. Går på mellan 13-15 Kkr .. minns nu inte om ringarna tillkom. Gör dom det blir det 20 papp och skulle hustru få nys om en sådan affär blir det för paap att sova i snödriva resten av vintern. Mina kolvar är dock helt OK. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.